Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 08:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Udskiftning af QLN 606 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HyBrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Juli 2007 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Jeg står for udskiftning af mine QLN 606'ere, og tænker du på, hvad erstatningen skal lyde på.
Effektforstærkeren som skal drive højttalerne er en Arcam Delta 290P, som jeg har været rigtigt tilfreds med.

De nye højttaler skal være lidt mere 'elegante' end de gamle QLN'ere, som er lidt klodsede.
Højden, tykkelsen og bredden ca. det samme, og gerne i en farve, og ingen træsort.

Budgettet er ikke fast besluttet, men alt mellem 4500 og 9000kr, for et sæt, har interesse, og med en faktor 70/30 (70=nyt(mest interessant), 30=brugt(lidt interessant))

Hvad kan I anbefale, har erfaring med osv.
Jeg er desværre for doven / har ikke tiden til at bygge endnu et sæt Proac Response 2.5, som ellers har en ret god lyd! (har bygget et sæt, men de er solgt )

HyBrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2007 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se, at ManicMiner referer til XTZ's 99.36 serie på dette indlæg: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=54653&PN=1

De ser pæne ud, og virker rubuste, da jeg kan se der er nævnt 25mm MDF, hvilket QLN'erne slet ikke kan være med på.

Men jeg har aldrig sat mig ind i bånddiskant, eller lyttet meget på det.
Enhederne der sidder i QLN'erne er Vifa, og der er tale om deres billigere serier, både i diskant og mellembas.
Derfor mangler der lidt dynamik og sammenhæng i mellembastonerne.

Og det næste er så, at i XTZ'erne anvendes SEAS - og har aldrig hørt disse enheder heller.

Det jeg savner ved QLN'erne er lidt mere fasthed og mellembas, som giver det sidste af perspektivet.

Diskanten må bare ikke blive for lys og stram, samt bassen heller ej må være for stram og direkte, men gerne kunne levere hurtigt.

Hvad siger I så til det?
Det skal siges, at jeg synes den sorte pianolak ser utroligt godt ud, men den er selvfølgelig træls at støve af - haha!

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 10 Juli 2007 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

XTZ har en fanskare, til dels alene fordi konceptet med direkte-til-forbrugeren salg lyder tiltalende. På mange måder kan man da også sige at de leverer meget for pengene, men ud fra det jeg har hørt til dem, så ville jeg aldrig drømme om at udskifte et sæt 606 med XTZ. Jeg har ikke hørt de nyeste, men det ville undre mig hvis de skulle være markant anderledes end tidligere serier. 606 står sammen med R55 for mig som de suverænt bedste højttalerkøb i dén prisklasse, som jeg har været i nærheden af. Man skal passe på med at fokusere på konstruktionen, det er slutresultatet der tæller.

I virkeligheden tror jeg at et sæt R55 er lige præcist dét du søger, medmindre du synes de ser for kedelige ud.

HyBrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2007 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Det må jeg nok sige, men prisen på et sæt XTZ'ere, havde jeg regnet med at få en bedre lyd.
Men jeg kan forstå, at det måske skal trækkes i land igen.

Jeg er også utroligt glad for mine 606'ere, men savner både lidt forandring i udseende, men også lyd - men vil ikke gå ned i lyd!

Jeg har kigget på R55 fra DLS, og du kan da godt have ret i, at den måske ikke ser så spændende ud, men den fås i en diskret sort.
- Erstatningen R66, er det noget der er værd at lytte nærmere på? For jeg synes egentlig prisen rammer okay.

Og tak for svaret indtil nu

HyBrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2007 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget lidt på en højttaler, som jeg ved overskrider mit budget, men man ved aldrig om jeg kunne finde et sæt demo eller brugte i en god tilstand, til den pris jeg leder efter.
Vienna - nærmere Vienna Bach Grand.
Men jeg er ikke klar over, om den ene mellembas/bas enhed leverer meget mindre, end de to i mine 606'ere.
Hører gerne lidt kritik
Og Vassago, hvis du er til stede, så giv lige lyd fra dig.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 10 Juli 2007 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

HyBrider skrev:
Det må jeg nok sige, men priden på et sæt XTZ'ere, havde jeg regnet med at få en bedre lyd.
Men jeg kan forstå, at det måske skal trækkes i land igen. 

De er da billigere end 606'erne var, så jeg forstår ikke helt hvordan du er nået til dén konklusion...

HyBrider skrev:
Jeg er også utroligt glad for mine 606'ere, men savner både lidt forandring i udseende, men også lyd - men vil ikke gå ned i lyd!

HyBrider skrev:
R55 er den eneste højttaler jeg har hørt til under 10.000,-/sættet som jeg vil betegne som en bedre højttaler end 606. Og selv dér, skal du finde dig i at der er en anelse mindre fysik i bunden, det er trods alt et mindre kabinet med mindre (men bedre) enheder. En _ubetinget_ bedre højttaler, dvs. samme måde at spille på men bare bedre, får du ualmindeligt svært ved at finde uden at hoste op med en hel del kroner. De fleste højttalere du finder til under 20k for et sæt, vil være bedre på nogle punkter men ringere på andre, og så kan du jo vurdere på om den samlede løsning er bedre eller ej.

Kort sagt: Lad være med at sælge 606'erne før du har fået de nye hjem, hvis du økonomisk kan klare det.

[QUOTE=HyBrider]
Erstatningen R66, er det noget der er værd at lytte nærmere på? For jeg synes egentlig prisen rammer okay. 

R66 er ikke en erstatning, det er en større model med en lidt anden lyd. R55 spiller efter min mening bedre.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 10 Juli 2007 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

HyBrider skrev:
Jeg har kigget lidt på en højttaler, som jeg ved overskrider mit budget, men man ved aldrig om jeg kunne finde et sæt demo eller brugte i en god tilstand, til den pris jeg leder efter.
Vienna - nærmere Vienna Bach Grand.
Men jeg er ikke klar over, om den ene mellembas/bas enhed leverer meget mindre, end de to i mine 606'ere.
Hører gerne lidt kritik
Og Vassago, hvis du er til stede, så giv lige lyd fra dig.

Jeg skulle faktisk lige til at nævne Vienna som ét af de mærker der ligger nærmest dine QLN'er lydmæssigt - måske til den lidt blødere side i toppen. Jeg har ikke hørt en Bach, så jeg ved ikke hvor meget bund du får ud af sådan én.

HyBrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

HyBrider skrev:

Det må jeg nok sige, men priden på et sæt XTZ'ere, havde jeg regnet med at få en bedre lyd. Men jeg kan forstå, at det måske skal trækkes i land igen.

AV Precision skrev:

De er da billigere end 606'erne var, så jeg forstår ikke helt hvordan du er nået til dén konklusion...

Det må kaldes en svipser. Jeg har helt glemt hvad jeg egentlig gav (købte dem som udstillingsmodel), men du har helt ret.
De er lidt billigere.

AV Precision skrev:
Kort sagt: Lad være med at sælge 606'erne før du har fået de nye hjem, hvis du økonomisk kan klare det.

R66 er ikke en erstatning, det er en større model med en lidt anden lyd. R55 spiller efter min mening bedre.

De står heller ikke for direkte salg, men har en køber i hænderne, som er igang med indretning.
Så man kan sige, at jeg har nogle uger at løbe på, hvor jeg så kan teste nogle andre op imod dem - ved siden af hinanden.

Det var netop også det jeg tænkte med R66'erne, men bl.a. jeg vil tage en tur forbi TapeConnection og måske Hifiklubben.
Men vil jo netop vide, hvad jeg skal lytte på inden da.

Til top Vis HyBrider's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HyBrider Besøg HyBrider's Websted

HyBrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2007 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

HyBrider skrev:
Jeg har kigget lidt på en højttaler, som jeg ved overskrider mit budget, men man ved aldrig om jeg kunne finde et sæt demo eller brugte i en god tilstand, til den pris jeg leder efter. Vienna - nærmere Vienna Bach Grand. Men jeg er ikke klar over, om den ene mellembas/bas enhed leverer meget mindre, end de to i mine 606'ere. Hører gerne lidt kritik Og Vassago, hvis du er til stede, så giv lige lyd fra dig.

Jeg skulle faktisk lige til at nævne Vienna som ét af de mærker der ligger nærmest dine QLN'er lydmæssigt - måske til den lidt blødere side i toppen. Jeg har ikke hørt en Bach, så jeg ved ikke hvor meget bund du får ud af sådan én.

Jamen udemærket, så er det også et sæt som deres, jeg vil overveje. Og VassagoHiFi bør være rimelig til at handle med.
Og med lidt bekendtskab til Vassago, er det fint. Men butikken kunne godt have ligget i Århus

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes