Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 23:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Aktive højtalere til trådløs (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MacJack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Juli 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg er helt sikker på dybt vand i det her forum da jeg ikke ved noget eller er lyd-fanatiker, men jeg prøver alligevel, da stedet her lader til at
have de mest kompetente bruger!

Min plan er at have lyd/musik i alle mine rum i min nye lejlighed. Derfor er håndværkerne bla ved at trække rør så jeg også kan få skjult mine
højtalerledninger. Og da jeg gerne vil undgå at have en forstærker til hvert højtalersæt i hvert rum får jeg også fræset stikdåse til en Apple
Airport Express (da jeg kun bruger Mac i øvrigt og bla kører trådløst netværk/internet over AiportExtreme samt AppleTV) ind i væggen i hvert
rum, som jeg forbinder til de aktive højtalerere. På den måde kan jeg selv vælge hvilket rum (eller flere) lyden skal sendes til. Herudover har jeg
tænkt mig at købe KRKs Rokit RP6 aktive højtalere til hvert rum da de vist godt kan 'spille' mine relativt store stuer op (25-35 kvm) og så er
KRK'erne i øvrigt små og kompakte og ser fede ud! Mine spørgsmål er så:

• Kæver hver KRK-højtalter i et sæt sin egen strømtilførelse?
• Skal hver højtaler et sæt have sin egen lydforbindelseP

Jeg har nemlig set flere aktive højtalersæt hvor den ene højtaler er den aktive (og får strøm og lyd ind) som er forbundet til den passive, der får
lyden fra den aktive. Det har nemlig noget at sige til hvordan elektrikeren skal lægge rørene... ;-)

Håber ikke mine spørgsmål er for dumme!

Mvh MacJack
Til top Vis MacJack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MacJack

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Juli 2007 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om det er en god ide. God lyd og billede kræver mere båndbredde end et trådløst netværk kan levere. En løsning til 2 rum kunne være at købe en 7.1 reciever med HDMI og komponent ud, trække HDMI og 5.1 til et rum og 2.0 og component til et andet. 7.1 recievere kan normalt sættes op til at bruge udgangene til baghøjtaler seperat.

Se bla dette setup

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=54690&K W

Citér:
KRK'erne i øvrigt små og kompakte og ser fede ud!

Du vil ALDRIG få god lyd ud af små højtalere. Enhedernes størrelse har at gøre med, hvor dybe toner de kan gengive. Det er derfor en sub er stor, en mellemtone enhed er mellemstor og en diskant er lille.

Jeg ville ofre på at få noget ordenligt i et rum og så nøjes med noget mindre godt i de andre.

Citér:
• Kæver hver KRK-højtalter i et sæt sin egen strømtilførelse?

Hvis de er aktive, skal de hver have en seperat strømforsyning. Men ud fra manualen kan de køres både aktivt og passivt.

Citér:
• Skal hver højtaler et sæt have sin egen lydforbindelseP?

Jeg forstår ikke hvad du spørger om.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

MacJack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 05:24 | IP-adresse registreret  

Hej Hurin

Tak for dit svar.

Jeg har helt sikkert været uklar i mit indlæg. Det beklager jeg. Jeg skal hverken have billede (AppleTV var kun en opremsning af mit nuværende
gear), heller ikke superfin lyd eller surround: Jeg skal kun have trådløs adgang til alle mine rum via Airport + et aktivt højtalersæt som kan fylde
et rum uden at lyde som et par 10w PC-højtalere... Så, tilbage til dine svar:

Citér:
• Kræver hver KRK-højtalter i et sæt sin egen strømtilførelse?
Hvis de er aktive, skal de hver have en seperat strømforsyning. Men ud fra manualen kan de køres både aktivt og passivt.
> OK, men hvad skal jeg så vælge? Én aktiv og en passiv i et sæt pr. rum eller to aktive pr. rum? Og hvad er forskellen på et aktiv/passiv- og et
aktiv/aktiv-sæt?

Citér:
• Skal hver højtaler et sæt have sin egen lydforbindelseP?
Jeg forstår ikke hvad du spørger om.
> Det jeg mente var om hver højtaler skal have sit eget kabel direkte fra lydkilden hvis de begge er aktive? Fordi er det ikke normalt at i et
aktiv/passiv-sæt at den aktiv alene får lydkilden ind (fra CD-afspiller, forstærker,iPod, PC etc) og derefter sender den forstærkede lyd videre til
den passive højtaler i sættet? Så hvis begge højtalere er aktive, er mit resonnement at begge skal have sin egen lydkilde direkte - typisk right-
og left-channel...

Endnu engang: Bær over med mig! Jeg er er total newbie...

Mac
Jack
Til top Vis MacJack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MacJack

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

en aktiv RP6 kan ikke trække en passiv det som du har set med en aktiv+passiv pc HT bruges ikke meget indenfor pro. audio, så hvis du vil undgå en separat stereoforstærker skal du bruge 2 aktive RP6.

jeg gå udfra der er en remote med til airport express så du har de basale funktioner volume play stop pause skip osv. 

har du hørt RP6 man behøver ikke være hifi fanatiker for at kunne høre forskel på højttalere.

/Brian

Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes