Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 00:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kef Bailey TL (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tex-Tv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Har købt et par gamle, men fuldt funktionsdygtige "Kef Bailey". Det tror jeg da, for der er lidt problemer med kabinettet..

Kabinettet har en ca 1 cm høj læbekant hele fronten rundt og det mener jeg ikke var på den originale Bailey. Jeg har mailet med Dave Dlugos fra t-linespeakers.com og han mener også at der er noget galt med kabinettet.

Bestykningen er: Bas - KEF B139, Mellemtone - Kef B110, Diskant - Kef T-27, Superdiskant Cooles 4001 og alle enheder virker fremragende.

Nogen som har/kender til hvor jeg kan finde de originale tegninger på kabinet og delfilter, vil gerne renovere dem og friske filteret op. Eller som bare har nogle "gode fif"??

Til top Vis Tex-Tv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tex-Tv

Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Juli 2007 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg kender den KEF Bailey ret godt, da jeg har haft to sæt af dem, hvor jeg selv byggede det første sæt selv. Jeg mener, at jeg har de originale tegninger og tegninger til nyt delefilter fra dansk audio teknik liggende, men jeg er ikke 100% sikker kun 98%. Hvis du er interesseret så send en privat besked.

Bailey'en er en rigtig god højttaler, med en bas der kommer helt ned i kælderen ca 20Hz og mellemtone og diskant er de samme som Rogers LS3/5A, den berømte BBC monitor og tilsidst en superdiskant fra Coles, men de er tunge at trækker, da driftseffekten er på ca 10W, så en forstærker på min 100W er nødvendig, jeg brugte to brokoplede Rotel forstærkere så der var 180W at gøre godt med.

Jeg kan sige, at mellemtonen skal monteres med et plastkammer bag enheden, for at bassen ikke skal påvirke enheden. Ang. delefilter er det vigtigt ikke at lave for meget om, da det kan ødelægge den samlede lydkvalitet. Fåreulden falder sammen, hvis den ikke er ophængt korrekt.

Den ca.1cm kant på kabinettet kan du bare fjerne eller montere noget sort skumgummi i samme tykkelse som kanten, hvilket er til gavn for lyden og nemt. Hvis dine højttalere er monteret med imiteret bøge plastfilm, kan det være det mit første sæt Bailey jeg byggede.

Mvh Peter.

Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg

Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2007 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Juli 2007 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Der var en artikel i den allerførste udgivelse af HiFi & elektronik med de samme byggetegninger som i WW.

Det er en fin højttaler - og et helt lille stykke hifihistorie. Jeg bruger også et par som sub's.

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 29 Juli 2007 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Hejsa ... har selv spillet med KEF Bailey i mange år ... byggede dem i 1982 og de spiller stadig i mit sommerhus.

Det er en ganske god højttaler, men man må måske nok sige at tiden er ved at løbe en smule fra den. Den spiller lidt med den brede pensel og perspektivet er måske ikke helt i top. Men igen man skal huske hvad den koster - og der er også en god grund til at jeg har beholdt mine i sommerhuset - gammel kærlighed ruster ikke.

Dens største svaghed er den lave følsomhed kombineret med en mindre svaghed i konstruktionen, der gør at man relativt let kan brænde diskanten af (T27). Så rigeligt med power og pas på med at presse de T27'ere for meget. 

Bundy

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

Tex-Tv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2007 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Tak for indlæg og ideer.

Har foreløbigt fået fabrikeret mellemtone kamre til 110 B enheden. Har også købt skum til fronten samt besluttet at  afmontere hjulene og lave en sokkel, så at diskanten stadig er i ørehøjde. Har også købt nye forgyldte skrueterminaler i stedet for de gamle klemmetilslutning

Jeg kan dog ikke ændre/forbedre delefilteret da jeg så må splitte kabinettet af for at få det ud og det vil jeg ikke på nuværende tidspunkt..

Har en Pioneer VSX 1015 Reciver som er lidt forpustet når Bailey´erne skal yde (I forhold til mine tidl højttalere som var Dali 909), men kigger på et NAD 2200PE effekttrin til at fodre dem.. 

Er det en god ide at udvidde basporten lidt i bredden? Der står i tegningsbeskrivelsen at den er lige smal nok, jeg kan måske give den 1-1,5 cm mere i bredden?

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Tex-TV ...

Pas på med den Pioneer - det er når forstærkeren bliver forpustet at T27 går til de evige diskantmarker. Har selv brændt en diskant og den ene kanal i en forstærker på denne måde.

Bundy 

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Hej tex-tv.

Jeg ville ikke gøre porten større, da du næppe vil kunne hører forskel. Hvis du gør porten større, så bliver systemresonansen hævet en lille smule, det er formentlig omkring 1hz i teorien, næppe hørbart.

Jeg har bygget tml-højttalere i mange år, siden jeg byggede mit første sæt bailey's.

Husk, en stor forstærker til dem, det vækker dem til live.

Mvh Peter.

Tex-Tv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2007 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Har nu monteret mellemtone kamre på ca. 1,7 L og forgyldt terminaler. Vil sige at der er en klarerer mellemtone gengivelse i Baileyerne nu. Skal have monteret skumfronten i nærmeste fremtid.

Pioneer VSX - 1015S reciveren er altså ikke så tandløs endda, den yder 2 x 140w i 8 Ohm i stereo 20Hz - 20kHz og 7 x 110w i 8 Ohm 20Hz - 20kHz

Tex-Tv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2007 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Har nu købt et Luxman m120a effekttrin til at fodre Bailey´erne og glæder mig meget til fragtmanden dukker op..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes