| Forfatter |
|
KennethLee Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 22 Juli 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg står med nedenstående på hånden og skal bruge nogle højtalere. Er de gode de nedenstående og hvilke er at fortrække og hvad burde de koste brugt
Eltax Millinium 500, Jamo 507 eller Tangent sr-500
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 22 Juli 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glem eltax og Tangent og tag Jamoen, det havde jeg gjort.
|
| Til top |
|
| |
Holm26 Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 22 Juli 2007 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
KennethLee Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari skrev:
| Glem eltax og Tangent og tag Jamoen, det havde jeg gjort. |
|
|
eltaxen og tangenten er bare på 250 rms watt hvor imod jamoen kun er på 100 mener jeg, er som sagt nube hvad dette angår så aner ikke lige andet end at stille det op i watt selv om noget siger mig at man ikke skal det
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 22 Juli 2007 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du ikke mulighed for at lytte til dem, inden køb ?
Mange afskriver Eltax og Tangent på forhånd, uden at vide om de nævnte højttalere er gode eller dårlige (har ikke hørt dem), så har Eltax/Tangent lavet nogle ganske hæderlige højttalere.
Hvad er årsagen til du kigger på netop disse 3 ?
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
-nt- Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 22 Juli 2007 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
KennethLee skrev:
Ascari skrev:
|
|
eltaxen og tangenten er bare på 250 rms watt hvor imod jamoen kun er på 100 mener jeg, er som sagt nube hvad dette angår så aner ikke lige andet end at stille det op i watt selv om noget siger mig at man ikke skal det
|
|
|
Man skal aldrig måle efter hvor mange watt højttalerne er opgivet til. Se hellere på frekvensgangen.
|
| Til top |
|
| |
KennethLee Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Har du ikke mulighed for at lytte til dem, inden køb ?
Mange afskriver Eltax og Tangent på forhånd, uden at vide om de nævnte højttalere er gode eller dårlige (har ikke hørt dem), så har Eltax/Tangent lavet nogle ganske hæderlige højttalere.
Hvad er årsagen til du kigger på netop disse 3 ?
|
|
|
det er dem jeg lige har kikket på som falder i min prisklasse, har ikke så meget viden indenfor området så er vel bare faldet lidt over det der er faldet i øjnene, kender du til bedre alternativer til prisen?
|
| Til top |
|
| |
KennethLee Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
-nt- skrev:
KennethLee skrev:
Ascari skrev:
|
|
|
|
|
Man skal aldrig måle efter hvor mange watt højttalerne er opgivet til. Se hellere på frekvensgangen.
|
|
|
hvad skal frekvengangen helst ligge på hvis det skal være oki kvalitet
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 22 Juli 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er din prisklasse ?
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
KennethLee Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
tja pt ligger det kun på 1000-1500 så er ikke det vilde pt
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2007 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
-nt- skrev:
KennethLee skrev:
Ascari skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeg vil nu mene at tal i dette sammenhæng er taknemlige og derfor ligegyldige. Vægten kan bruges for at se om det er solidt opbygget med store magneter og tykke kabinetter, men det er jo lyden man skal blære sig med, ikke at en højttaler med 2x10" basser vejer 18 kg og spiller ned til 30hz. 
|
| Til top |
|
| |
KennethLee Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2007 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari skrev:
-nt- skrev:
KennethLee skrev:
Ascari skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeg vil nu mene at tal i dette sammenhæng er taknemlige og derfor ligegyldige. Vægten kan bruges for at se om det er solidt opbygget med store magneter og tykke kabinetter, men det er jo lyden man skal blære sig med, ikke at en højttaler med 2x10" basser vejer 18 kg og spiller ned til 30hz. 
|
|
|
det eneste jeg egentligt skal bruge det til er lidt home entertainment og til fester i lejligheden, er ikke så paniffen med om det kan spille højt bare det spiller lydene godt i et lydnivou hvor folk stadig kan snakke
|
| Til top |
|
| |
-nt- Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 22 Juli 2007 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
KennethLee skrev:
-nt- skrev:
KennethLee skrev:
Ascari skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jo større et frekvensområde en højttaler dækker, jo bedre lyder den. Man kan dog ikke altid umiddelbart direkte sammenligne to højttaleres frekvensgang, da der er mange måder at måle det på.
Her er et lille udklip fra en af b&w´s højttalermodeller:
Frekvensgang: 70 - 20.000Hz (+/-3dB); 45 - 30.000Hz (+/-6dB)
En højttaler hvis frekvensgang er 40-22.000 hz i +/- 1db går derfor dybere end en højttaler med frekvensgangen 40-22.000 hz i +/- 3db.
Specifikationerne siger dog ikke alt. Jeg vil derfor råde dig til at tage ud og lytte på nogle forskellige højttalere, så du kan finde det sæt, du synes lyder bedst.
|
| Til top |
|
| |
KennethLee Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2007 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
-nt- skrev:
KennethLee skrev:
-nt- skrev:
KennethLee skrev:
Ascari skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jo større et frekvensområde en højttaler dækker, jo bedre lyder den. Man kan dog ikke altid umiddelbart direkte sammenligne to højttaleres frekvensgang, da der er mange måder at måle det på.
Her er et lille udklip fra en af b&w´s højttalermodeller:
Frekvensgang: 70 - 20.000Hz (+/-3dB); 45 - 30.000Hz (+/-6dB)
En højttaler hvis frekvensgang er 40-22.000 hz i +/- 1db går derfor dybere end en højttaler med frekvensgangen 40-22.000 hz i +/- 3db.
Specifikationerne siger dog ikke alt. Jeg vil derfor råde dig til at tage ud og lytte på nogle forskellige højttalere, så du kan finde det sæt, du synes lyder bedst. |
|
|
ja det vil nok være løsningen, men når man så er ude og hør har folk resten af deres højtalersæt sat til også samt forstærker, det ændrer jo også helhedsindtrykket så det er vel egentligt lidt svært at sammenligne fra sted til sted
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2007 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er klart at man aldrig kan være helt sikkert, men til de krav du har tror jeg ikke du bliver skuffet med en højttaler som eks. Jamoen du har kig på, og hvis du bliver træt af den kan du jo sælge den igen for samme penge.
|
| Til top |
|
| |