Emne: Frekvensområde: 30-20000 Hz ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
JoaCHIP Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg så i en anmeldelse at i bare skrev:
Frekvensområde: 30 - 20.000 Hz
Der står ikke hvor mange dB's afvigelse i amplitude i tillader inden for dette område. Hvad skal man antage, når det ikke er anført? For sagen er jo, at stort set enhver højttaler jo kan spille fx. 30 Hz - det vil bare være meget lavt. Så derfor bør man altid angive hvor mange dB's afvigelse man regner med.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
normaltvis er det ved -3db - men jeg er enig i at det ikke ville skade at angive forholdene.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
JoaCHIP skrev:
| Hvad skal man antage, når det ikke er anført? |
|
|
At opgivelsen er ubrugelig. Det behøver vel at mærke ikke at være negativt for højttaleren, men en opgivelse hvor det reelt er gætværk om det er +/- 3 dB eller +/- 10 dB, det kan du ikke bruge til noget. Når det ikke står der er det som regel netop fordi det IKKE er +/- 3 dB... Men selv med en korrekt opgivelse, så er det en ret ligegyldig specifikation. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
JoaCHIP Forum Bruger

|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
| normaltvis er det ved -3db |
|
|
Havde det været et lowpass- eller highpass-filter, havde jeg også automatisk antaget at det var 0 til -3dB, men næste indlæg bekræfter min bekymring omkring HiFi-verdenens praksis mht. tekniske specifikationer... :
AV Precision skrev:
| Når det ikke står der er det som regel netop fordi det IKKE er +/- 3 dB... |
|
|
Det var lige netop det, jeg havde på fornemmelsen.
AV Precision skrev:
| Men selv med en korrekt opgivelse, så er det en ret ligegyldig specifikation. |
|
|
Well, det er i det mindste en anelse bedre end ingenting, hvis folk ellers opgiver det korrekt.
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
JoaCHIP skrev:
AV Precision skrev:
| Men selv med en korrekt opgivelse, så er det en ret ligegyldig specifikation. |
|
|
Well, det er i det mindste en anelse bedre end ingenting, hvis folk ellers opgiver det korrekt.
|
|
|
Netop det med at opgive det korrekt, kan godt være et problem. Der er for eksempel en dansk producent af højttalere, som da vist trænger til at få sit måleudstyr kalibreret  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
JoaCHIP skrev:
|
|
|
Det synes jeg faktisk ikke, nej. Jeg foretrækker ingen specifikationer overhovedet, for specifikationerne giver dig forudindtagelser. Hvis der ingen specifikationer er, bliver du tvunget til at lytte og forholde dig til hvad du hører. Hvis det er for at lave en grovsortering før du skal til at lytte, så kræver det blot en smule omtanke. Hvis du vil have en dyb bas, så giver det sig selv at du ikke behøver lytte til reol-højttalere og smalle gulvhøjttalere med 4" enheder. Det er normalt ikke særligt svært at se på konstruktionen om man kan forvente en god dybbas eller ej.
(Warning: Det følgende er sidste nye twist på min fetish omkring bil-analogier... )
Jeg har en GPS i min bil, og jeg kan ikke leve uden. Jeg har enormt dårlig retningssans, så hvis jeg skal finde mine kunder, er jeg afhængig af min GPS. Derfor har jeg vænnet mig til at køre efter GPS'en. Det betyder at jeg ikke længere holder øje med vejskilte osv, jeg holder øje med GPS'en i stedet for. Hvis jeg så skal finde noget UDEN GPS, så kan jeg pludselig ikke finde rundt, om jeg så har kørt samme rute 5 gange før med GPS'en slået til.
Dér hvor jeg vil hen med dette er, at hvis du vænner dig til den "nemme" løsning, dvs. afviser en hver højttaler der f.eks. er ringere end 35-20.000 Hz +/- 3 dB, så vil du aldrig lære at se på en højttaler om du kan forvente en bas-gengivelse af dén kvalitet du forventer. Hvis du i stedet fra starten lod frekvensopgivelserne ligge, så ville du ret hurtigt lære at vurdere ud fra kabinet-størrelse og enhedernes størrelse og kvalitet, hvilket niveau af bas-gengivelse du bør forvente. Præcist som at hvis jeg konsekvent lod GPS'en ligge, så skulle jeg nok lære at bruge vejskiltene til at finde vej. Min anbefaling er at man lader specifikationerne være, og lærer at bedømme produkter ud fra de mere kvalitetsmæssige faktorer. Når jeg f.eks. bedømmer et tv's billedkvalitet, så gør jeg det ud fra i hvor høj grad det er i stand til at levere et korrekt billede. Men dette bedømmer jeg IKKE ved at måle på det og se på målingerne om det er korrekt. Det gør jeg ved at _se_ om billedet ser korrekt ud. Målingerne bruger jeg til kalibreringer, og evt. til at konstatere _hvad_ der er galt når der er noget galt. Men helhedsbedømmelsen af kvaliteten hænger ikke sammen med målingerne. På samme måde med højttalerne: Hvis du kan sige at enhver højttaler der ikke overholder en given frekvensgang er ubrugelig for dig, så bør du også kunne foretage denne vurdering uden at have en oplyst frekvensgang, udelukkende ved at se på højttalerens konstruktion. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
JoaCHIP Forum Bruger

|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision: Grundliggende set er jeg helt enig. Man bør først og fremmest lytte på skidtet. Og ja, man kan faktisk komme langt med at kigge på højttalerens størrelse, typen af enheder brugt osv.
Min pointe er mest, at hvis man skal gøre noget, bør man gøre det ordentligt. Som f.eks. at angive specifikationer korrekt i stedet for at sjuske. At glemme at skrive dB på, er enten at sjuske eller at bevidst prøve at snyde dem, som tror at disse specs rent faktisk kan bruges til noget.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
JoaCHIP skrev:
Min pointe er mest, at hvis man skal gøre noget, bør man gøre det ordentligt. Som f.eks. at angive specifikationer korrekt i stedet for at sjuske. At glemme at skrive dB på, er enten at sjuske eller at bevidst prøve at snyde dem, som tror at disse specs rent faktisk kan bruges til noget.
|
|
|
Enig, og jeg er overbevist om at det er det sidste. Der findes yderst få producenter der ikke leverer specifikationerne på en måde der er designet til at sælge produkter. At sælge produkter er jo nu engang deres eksistensgrundlag. Selv de producenter der reklamerer med at netop de har "reelle" opgivelser, bruger specifikationerne til at fordreje forbrugerens opfattelse af hvad han bør købe. Hvis du lytter til to højttalere, og synes de lyder ens, så vil én type forbruger vælge den med de bedste specifikationer, mens en anden type forbruger vil vælge den hvor han føler producenten er troværdig fordi han oplyser mere troværdige (men måske mindre imponerende) specifikationer. Begge dele er i lige høj grad en påvirkning af din psykologi. Det eneste _rigtigt_ reelle er at undlade specifikationerne helt, så du vælger ud fra din reelle oplevelse af produkternes ydelse. Hvilket naturligvis sætter langt større krav til dine og forhandlerens evner.
Der er enkelte undtagelser, på områder hvor specifikationerne ikke siger noget om kvaliteten, men om hvilket brug produktet er egnet til. Eksempelvis synes jeg det kan være relevant at få oplyst en højttalers følsomhed, eller en projektors (reelle!) lysstyrke. Det siger ikke noget om kvaliteten, men er nødvendige oplysninger i forhold til at vælge det rigtige produkt til en given opgave. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|