| Forfatter |
|
supermanshaq Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man vil komme så tæt på som muligt hvad angår at sidde i en koncert sal, enten og høre et helt orkester, en violin eller et klaver spille, hvor tæt kan et high-end stereo anlæg komme på den lyd? Og er der et bestemt anlæg som virkeligt er kendt for at tilnærme sig dette?
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
supermanshaq skrev:
|
Hvis man vil komme så tæt på som muligt hvad angår at sidde i en koncert sal, enten og høre et helt orkester, en violin eller et klaver spille, hvor tæt kan et high-end stereo anlæg komme på den lyd? Og er der et bestemt anlæg som virkeligt er kendt for at tilnærme sig dette?
|
|
|
Med et sæt elektrostatiske højttalere kan du komme meget tæt på virkeligheden. Kilden og forstærkeren skal selvfølgeligt også være iorden, men højttalerne er det som virkeligt betyder noget. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Hurin Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 19 August 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at lytte til noget fra Vienna Acoustics.
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 20 August 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
. . Jeg er enig. En Quad ELS 63 kan komme ganske tæt på, især når det drejer sig om kammermusik, solo klaver, lieder, små jazz ensembler og lign. Så længe du ikke skruer for meget op!!!
Der er også andre dipole konstruktioner, men så er vi ovre i noget der ligner DIY.
Ifølge Hifi World skulle STAX's elektrostater være helt fænomenale, se juni 2007 udgaven.
Har i øvrigt hørt en enkelt Lowther konstruktion som også var der hen af. . .
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 20 August 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elektrostater kan overhovedet ikke levere det lydtryk der skal til, der må dynamiske HT`er til. Har til dato ikke hørt noget der kommer tæt på virkeligheden
|
| Til top |
|
| |
Antonx Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2006 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 20 August 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har hørt Sonus Faber Stradivari med Dartzell med referanseplate. Koster vel kanskje 600.000,-. Har hørt ML Summit og B&W 802D på high-end. Og Montana. Jeg synes de alle er ganske langt unna å låte like godt som i en konserthall.
__________________ Cary 303/300 - Sugden A21SE - Focal Utopia Micro BE - REL Stampede - Wireworld Super Eclipse/Solstice 5
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bass skrev:
| Elektrostater kan overhovedet ikke levere det lydtryk der skal til, der må dynamiske HT`er til. |
|
|
Elektrostater kan sagtens levere høje lydtryk. Det er kun et spørgsmål om at have tilstrækkeligt store paneler. Nu tales der jo om klassisk musik her, og selv den allerførste Quad ESL kan (med nød og næppe) levere det lydtryk der normalt forekommer i en koncertsal. Quad ESL 63 kan gøre det uden problemer.
Bemærk: Jeg påstår ikke at et sæt elektrostater kan levere samme lydtryk som til en Dire Straits koncert. Det anser jeg dog ikke som et problem, da jeg ikke har lyst til at pådrage mig en permanent høreskade.
Grunden til at mange savner lydtryk fra Quad ESL er muligvis at de har lyttet til et sæt trætte eksemplarer. Panalerne mister deres effektivitet med alderen, og realistisk set skal man nok regne med at renovere højttaleren hvert 12.-15. år hvis de skal være i topform.
Bass skrev:
Har til dato ikke hørt noget der kommer tæt på virkeligheden |
|
|
Jeg synes selv jeg er meget tæt på med mine (nyrenoverede) Quad ESL 63  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Fournais Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 846
|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Quad ESL 63 kan sagtens spille højt. Den spiller ikke som en dynamisk højttaler, men dét er forskellen - lydtryk kan den sagtens præstere!
__________________ "If music is the fruit of love, give me access."
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
Bass skrev:
| Elektrostater kan overhovedet ikke levere det lydtryk der skal til, der må dynamiske HT`er til. |
|
|
Elektrostater kan sagtens levere høje lydtryk. Det er kun et spørgsmål om at have tilstrækkeligt store paneler. Nu tales der jo om klassisk musik her, og selv den allerførste Quad ESL kan (med nød og næppe) levere det lydtryk der normalt forekommer i en koncertsal. Quad ESL 63 kan gøre det uden problemer.
Bemærk: Jeg påstår ikke at et sæt elektrostater kan levere samme lydtryk som til en Dire Straits koncert. Det anser jeg dog ikke som et problem, da jeg ikke har lyst til at pådrage mig en permanent høreskade.
Grunden til at mange savner lydtryk fra Quad ESL er muligvis at de har lyttet til et sæt trætte eksemplarer. Panalerne mister deres effektivitet med alderen, og realistisk set skal man nok regne med at renovere højttaleren hvert 12.-15. år hvis de skal være i topform.
Bass skrev:
|
|
Jeg synes selv jeg er meget tæt på med mine (nyrenoverede) Quad ESL 63 
|
|
|
Store paneler kræver et A-kraftværk at drive, havde på et tidspunkt et sæt ML CLS og de var ikke til at få til at synge med alm. amp. I den sammenhæng er panelerne på 63 ikke særlig store. 63 er en HT`er med mange kvaliteter, men at afspille orkester musik er ikke en af dem, mindre ensembler klarer den fint. Til klavermusik mangler den atack. Har haft en del forskellige elektrostater fra bl.a. Quad, Final og ML og syntes at man får rigtigt meget for pengene, men de har deres begrænsninger.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 21 August 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fik i hørt det kæmpe Stax fuldtone elektrostat anlæg klubben havde til demo jeg tror i starten af halvfemserne?
Fint til let kammermusik, men lydtryk var der ikke tilstrækkeligt af selvom Stax monoblokkene på 800 watt var ved at brænde sammen De fik de samtidige b&w 801s3 til at ligne friske, dynamiske, letdrevne rock højtalere.
Der synes at være forskellige opfattelser af hvad højt er
30 års nyere teknologi kan dog lukke noget af det gab. Prøv Linkwitz side. Han er til ht der lettere giver mindelser til en klassisk koncertsal end andre, - og så elsker han at spille højt. Du kommer ikke tættere på. Uanset om det er langt fra...:)
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Der synes at være forskellige opfattelser af hvad højt er
|
|
|
Ja absolut, men det er jo ikke underligt eftersom det er et relativt begreb.
Nu måles lydtryk jo i decibel og det er til gengæld ikke et relativt begreb. Ved at søge på nettet har jeg kunnet læse mig til, at de absolut kraftigste spidser under en klassisk koncert er på maksimalt 100 decibel, og det er en Quad ESL 63 i stand til at generere. Jeg var, for mange år siden, med til at lave et projekt der hed "støj på arbejdspladsen". I den forbindelse rendte vi rundt med en lydtryksmåler og målte hvor meget forskelligt værktøj larmede. Vi målte også Aalborg symfoniorkester til 92 decibel i spidserne. I manualen til lydtryksmåleren stod der at vi skulle lægge circa 3 decibel til for at få de reelle spidsværdier. Det giver så 95 decibel. Det ligger igen indenfor Quad ESL 63´erens formåen.
Men hvorom alt er, så er der jo delte meninger om hvorvidt Quad 63 kan spille højt nok. Personligt savner jeg ikke noget. De kan spille mere end højt nok til mig, og jeg elsker deres lyd. Jeg mener absolut at de excellerer til alle former for klassisk musik.
Hilsen fra Quad himlen  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
amorte Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 328
|
| Sendt: 15 December 2007 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
Bass skrev:
|
|
Bass skrev:
|
|
Jeg synes selv jeg er meget tæt på med mine (nyrenoverede) Quad ESL 63 
|
|
|
Genopliver lige denne tråd. Hvor får man renoveret sine Quad ESL 63 ?
mvh
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2007 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
amorte skrev:
|
Genopliver lige denne tråd. Hvor får man renoveret sine Quad ESL 63 ?
mvh
|
|
|
Du kan i hvert fald få det gjort i England hos One Thing Audio:
http://www.onethingaudio.com/
Hvis man ikke har emballage, kan det selvfølgeligt blive et problem at få dem sendt derover. Emballage kan One Thing dog også være behjælpelige med. Du kan også spørge Poul "Halvpris" om det er noget han kan klare. Det vil jeg faktisk tro at det er: www.poulsaudiobutik.dk
Ellers er der den mulighed at man kan gøre det selv. Man kan købe komplette renoverings-sæt her:
http://www.eraudio.com.au
Elektronikken i ESL-63 er faktisk ret simpel. Hvis man har grundlæggende kendskab til elektronik, er den ikke så svær at fejlfinde i. Jeg har selv repareret den ene af mine. At genopbygge elementerne er selvfølgelig en anden sag, men det tror jeg faktisk også godt at jeg kan finde ud af. Det er nok mere tidskrævende end det er svært. Næste gang jeg falder over et sæt billige Quad ESL´er har jeg faktisk tænkt mig at købe dem, og så selv renovere dem. Jeg mangler nemlig et sæt til soveværelset  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |