Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 17:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvorfor mon båndet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 26 August 2007 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige siddet og kigge på nogle data, fra et par Dali højttalere. Det er henholdsvis Helicon 300, og Dali Grand Coupé.

Begge højttalere går rimelig langt op i frekvens. H300 op til 28000 KHz, og Coupé op til 27000 KHz.

Så kan jeg ikke lade være med at spørge: Hvor langt kan man få en diskantdome til at gå op? Hvorfor overhovedet gøre brug af en båndenhed, når en dome kan gå "høj nok op"?

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 26 August 2007 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Nyt sælger bedre
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 26 August 2007 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
Nyt sælger bedre

Er det dit endelige svar?

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 26 August 2007 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Andre bud?

Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 August 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Diskantdomer kan ikke bruges til realistisk gengivelse af høje frekvenser (læs: over 10.000 Hz) !...

Mvh

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr

Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: København
Sendt: 26 August 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Carsten S Chr skrev:

Diskantdomer kan ikke bruges til realistisk gengivelse af høje frekvenser (læs: over 10.000 Hz) !...

Mvh

Ligepræcis hvad baserer du den udtalelse på?

Kan godt være du har ret, skal jeg ikke kunne sige. Men vil da gerne ha nogle fakta der bakker det op.

Til top Vis Sjokoz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjokoz

Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Schmidt Audio

Sendt: 26 August 2007 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Sjokoz skrev:
Carsten S Chr skrev:

Mvh

Ligepræcis hvad baserer du den udtalelse på?

Kan godt være du har ret, skal jeg ikke kunne sige. Men vil da gerne ha nogle fakta der bakker det op.

Mange års lytning !.........

Hvis du vil have fakta, behøver du kun at lytte selv !....... Det er ikke svært at høre hvad jeg mener med min udtalelse !.......

Mvh

Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr

Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: København
Sendt: 26 August 2007 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Mine erfaring med bånd er kun baseret på Dali Ikon 6 og de skreg syntes jeg. Var slet ikke behageligt at lytte på.

Grunden til at jeg undrer mig er bare at når jeg kigger på frekvens karastitikken af en bånddiskant (den jeg fandt var fra Monacor) var den ikke ligeså flad som en dome i samme prisklasse. Den rullede faktisk af før 20kHz så ved 20kHz var den dæmpet med noget der ligner 5dB.

Og fakta er ikke lytning. Det lytte indtryk man får er MEGET subjektivt. Jeg vil ha noget objektivt.

Til top Vis Sjokoz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjokoz

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 26 August 2007 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Ok Kan vi få flere på banen?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 26 August 2007 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Man kan sagtens finde domer og ringradiatorer, der spiller til 30kHz, uanset hvad nogle karlsmart-typer, der har lyttet i mange år, måtte mene.
Jeg er enig i, at bånd, rigtigt anvendt, kan spille en tand mere frigjort, men vi er ude på marginalerne - så langt ude, at jeg ikke nødvendigvis vælger bånd til en given konstruktion.
Jeg har hørt Troels Gravesens nye bånd-konstruktion. Rigtig god, men det er ikke sådan, at alle hans dome-projekter pludselig faldt til jorden. Det ville da osse have været underligt.

Det er efter min mening et umodenhedstegn, når man afskriver et bestemt konstruktionsprincip over en kam. Det er meget udbredt i dette forum at være imod basrefleks, domer, laveffektivitetshøjttalere, Densen og hvaharvi. Men selvfølgelig kan alt bringes til at spille, så englene synger, hvis der bare kæles lidt for det.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 August 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Bånd kan noget helt specielt, og det skal klart opleves før man kan udtale sig... Min absolutte favorit, er frit ophængte bånd. Altså bånd der KUN er fastgjort i enderne. Her kan baåndet bevæge sig 100% frit, og man kan ved at puste på det ofte flytte dem flere cm. Denne bevægelsesfrihed hører man straks!!
Et af de bedste eksempler på bånd er i min verden danske BKS-Audio. www.bksaudio.dk

Jeg har indtil for 1 måned siden haft sådan et sæt, og har ALDRIG hørt en diskant der kommer i nærheden af denne, hvad angår frigjort spillestil.

Mine eneste anker imod bånd er, at de kan være ret skrøbelige. BKS kan eks sagtens blæse i stykker, hvis man har et vindue til at stå åben.
Lydmæsigt kan de desuden have en tendens til faktisk at være lidt for frie, hvilket kan resultere i at der mangler krop på lyden i forhold til de bedste domer.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 August 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Den største fordel ved et bånd, er de kan designes til et langt bredere frekvensområde, end nogen dome kan. Det betyder, man ikke skal dele omkring 2kilo.Men her taler jeg så om linesourcebånd, der koster i produktion.

André  Jensen

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 August 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Rent faktisk kan du sagtens dele længere nede end 2kHz med bånd. Jeg har set DIY konstruktioner, hvor båndet deles helt nede ved 100Hz. Altså en fuldtone, blot tilsat en sub til de absolut dybeste toner.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 August 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Rent faktisk kan du sagtens dele længere nede end 2kHz med bånd. Jeg har set DIY konstruktioner, hvor båndet deles helt nede ved 100Hz. Altså en fuldtone, blot tilsat en sub til de absolut dybeste toner.

Jeg ved det, da jeg selv har lavet sådan et bånd. Dog lyder det bedst med en delefrekvens på 200-300 hz.

André  Jensen 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Schmidt Audio

Sendt: 26 August 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Man kan sagtens finde domer og ringradiatorer, der spiller til 30kHz, uanset hvad nogle karlsmart-typer, der har lyttet i mange år, måtte mene.
Jeg er enig i, at bånd, rigtigt anvendt, kan spille en tand mere frigjort, men vi er ude på marginalerne - så langt ude, at jeg ikke nødvendigvis vælger bånd til en given konstruktion.
Jeg har hørt Troels Gravesens nye bånd-konstruktion. Rigtig god, men det er ikke sådan, at alle hans dome-projekter pludselig faldt til jorden. Det ville da osse have været underligt.

Det er efter min mening et umodenhedstegn, når man afskriver et bestemt konstruktionsprincip over en kam. Det er meget udbredt i dette forum at være imod basrefleks, domer, laveffektivitetshøjttalere, Densen og hvaharvi. Men selvfølgelig kan alt bringes til at spille, så englene synger, hvis der bare kæles lidt for det.

Lige såvel som jeg står til ansvar for mine udsagn, står du til til ansvar for dine !........ Jeg angriber som sådan (over en bred kam) ikke diskantdomer !........ De er udmærkede til det de kan !.......... Men snakker vi det egentlige diskantområde (over 10.000 Hz) snakker vi meget små diskantdomer eller bånddiskanter !.......... Målinger syntes jeg ikke fortæller alt i denne sammenhæng !.........

Men igen !....... Det skal høres !.......

Du kunne jo tage dine højttalere under armen, og så kunne vi jo sammenligne "real life" !........ Hvis ikke, er du da også meget velkommen uden !....... Jeg er sikker på du får en anden opfattelse end du har nu !........

Mvh

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 26 August 2007 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Hurtig om bånd:"Bånd kan noget helt specielt, og det skal klart opleves før man kan udtale sig"
Hurtig om bånd: "lidt for frie, hvilket kan resultere i at der mangler krop"

måske er den manglende krop det helt specielle

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 26 August 2007 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Carsten S Chr: som jeg skrev, har jeg lyttet til bånd for ganske nylig - en særdeles kompetent konstruktion - og det var osse godt. Men for mig er båndet en måde at gøre det på - lige som Syrah-druen - det er godt, men andet kan altså osse drikkes/lyttes! Det er derfor, jeg bliver lidt skarp, når folk skriver "gnopus er det eneste der duer! Jeg kan selv høre det!"

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 27 August 2007 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Nu mener jeg ikke, at nogen har skrevet bånd er det eneste der duer. Bånd kan noget som dynamiskeenheder ikke kan. Og det er fysiskbetinget.

Når det er sagt, bliver man nød til at dele bånd op i typer. Ellers bliver det en mærkelig diskution. For hvad taler den anden om. Jazzman hvad er et kompetent bånd for dig.

André  Jensen 

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 27 August 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Man kan selvfølge godt sætte sig ind i, at et ultratyndt "frithængende" bånd, kan vibrere med mindre bevægelser end en softdome enhed. Faktisk skulle man næsten tro, at det som Dali forsøger at gøre, med både en softdome og bånd, ville være den optimale løsning. Såfremt det selvfølgelig af afstemt godt

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 August 2007 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Båndets vægt, i forhold til arealet, er langt mindre end vægten på en dome, sammenlignet med arealet.

Det faktum at båndet påvirkes over hele overfladen, og ikke kun i kanterne, som det sker på en dome, giver også markant lavere forvrængning.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes