Forfatter |
|
Furious jt Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 443
|
Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har lige købt en dali suite s1.5 og det er min første subwoofer.
Jeg aner slet ikke hvordan jeg skal få den til at spille optimalt. Alt det med crossover og alt mulig fatter jeg ikke en meter af.
Jeg har "testet" den med the calibatrator og den begynder først at give lyd fra sig ved ca 27-29hz. Dens specs siger dog 23HZ. Er det kunne positionen af subben der kan forbedre dette?
Mine andre højtalere er dali suite 2.8, c0.8 og r0.8. Kun baghøjtalerne er sat til small.
Hvad vil I anbefale jeg sætte crossover til? JEg ved godt jeg skal prøve mig frem, men vil bare lige høre jer ad inden jeg går igang. Det er jo altid rart med lidt erfaringer fra andre.
|
Til top |
|
|
Steffeng Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 450
|
Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du se på dine baghøjtaleres specs... du skal bare dele lidt højere end det laveste højtaleren kan spille...
I Dit tilfælde er de opgivet til 57 Hz, så du skal vel dele ved 70 eller 80 Hz for ikke at miste lidt der hvor højtaleren ruller af. THX standard siger 80 Hz, og det er i de fleste tilfælde fornuftigt nok. Jeg ville dog kraftigt overveje også at sætte centerhøjtaleren til small. Den går ikke så dybt, og det ville undre mig hvis ikke det gav en lille forbedring at lade subwoofen klare noget af det dybe for den. - men det kan du jo prøve dig frem med, forskellen er sikkert minimal.
|
Til top |
|
|
Furious jt Forum Bruger

|
Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dit svar.
Hmm min denon 2105 kan sætte crossover til enten 40, 60 eller 80. Har lige sat centeren til small også. Skal jeg dele ved 60 eller 80 nu hvor jeg ikke kan vælge 70?
Centeren går ned til 49HZ.
|
Til top |
|
|
Steffeng Forum Bruger

|
Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ville umiddelbart sige 80, men prøv at se en film med 60 og en med 80 og se om du overhovedet kan høre forskel. - det tror jeg næsten ikke du kan... - problemet er hvis der bliver sendt noget meget dynamisk ud ved lidt over 60 Hz, så vil hverken center eller baghøjtaler formentlig kunne følge med, da de allerede er begyndt at rulle af. -det tror jeg så tilgengæld sjældent der gør, det ligger formentlig i LFE-sporet.
|
Til top |
|
|
Furious jt Forum Bruger

|
Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok så prøver jeg mig lidt frem.
Hvordan får jeg subben til at spille når jeg høre musik i stereo eller ser en musik-dvd? Har lige prøvet, men subben spiller ikke når jeg høre musik
|
Til top |
|
|
Morten014 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1151
|
Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal skifte til 2.1, det står for de to fronter og suben. Mvh. Morten
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du bør helt sikkert dele ved 80 Hz, lad sub'en tage sig af bassen, det er det den er beregnet til. Det vil give et bedre overskud til din receiver og dine højttalere.
At der ikke kommer noget fra sub'en under 27 Hz kan skyldes at du bare ikke kan høre det! En nyfødt baby med perfekt hørelse kan teoretisk set høre ned til 20 Hz, men hørelsen bliver jo dårligere med årene. De helt dybe toner føler man mere end man høre dem. Det kan også være at sub'en bare ikke kan spille dybere selvom specs siger noget andet. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
Til top |
|
|
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 01:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fuldstændig enig. Ville også dele ved 80 hz. Og som MichaelWB siger kan det være du ikke kan høre så lave frekvenser. Personlig fik jeg en gang testet det ret præcist, og så vidt jeg husket kan jeg kun høre op til 16-18 khz (som tommenfingerregel kan det menneskelige øre høre fra 20 hz til 20khz), til gengæld kan jeg høre hele vejen ned til i omegnen af de 20 hz. Når det kommer til subwoofere skal du også huske at tænke på de også leverer den bas du kan "mærke" og ikke kun høre når f.eks. der er store eksplosioner i film.  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
Furious jt Forum Bruger

|
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 07:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
1000 tak for jeres svar. Har nu delt ved 80hz og det lyder godt.
Jeg synes dog ikke at subben yder det den burde. Kan ikke "mærke" eksplosioner som jeg havde regnet med. Er der andre indstillinger ud over positionen af subben og crossover som kan spille ind?
|
Til top |
|
|
Steffeng Forum Bruger

|
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der en gain knap du kan dreje lidt på...? Tror simpelthen bare der skal skrues lidt op for den...
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke for at gøre forvirringen alt for komplet, men du bør skrue så højt op for crossover frekvensen som muligt på din nye subwoofer (ideelt slå delefilteret helt fra, hvis det er muligt).
Sagen er, at når du indstiller din receiver til at dele ved f.eks. 80 hz, så er der ikke behov for yderligere afskæring internt i subwooferen - så sørger receiveren for at subwooferen får den del af signalet den skal have. Tværtimod får du problemer omkring delefrekvensen hvis de to delefiltre overlapper hinanden, med forkert afrulning af delefrekvensen og fasefejl som følge.
|
Til top |
|
|
Furious jt Forum Bruger

|
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen gain knap, men en volumeknap. Det er måske det samme?
Rougeagent: Når du siger jeg skal skrue helt OP for crossover på på subben, er det så op på 120hz eller 40hz? Ja det er pinligt, men jeg ved ikke hvad der er op og ned når man snakker hz. Mit gæt lyder på 120, men jeg spørger bare lige for at være sikker
Det er helt kanon I gider hjælpe!!
|
Til top |
|
|
Lynge Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 821
|
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
volumen og gain er det samme:)
Op på crossover er max, dvs 120hz i dit tilfælde
__________________ Denon 3806+ROTEL RB 1572
PS3 + Mac Mini med XBMC
Synology 508 5Tb
XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
|
Til top |
|
|
Furious jt Forum Bruger

|
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lynge skrev:
volumen og gain er det samme:)
Op på crossover er max, dvs 120hz i dit tilfælde
|
|
|
Ok, takker Så vil jeg prøve at lege lidt iaften.
|
Til top |
|
|
ZZR1109 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 5
|
Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Unskyld jeg bryder ind, men jeg har lige fået en Dali swa 15 og synes heller ikke at den laver særligt meget bas, jeg havde nu regnet med en ret stor forskel sammelignet med min gamle Cerwin Vega Sat 6, det skal dog lige siges at jeg ikke er den store hifi guru........
|
Til top |
|
|
mbm1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 913
|
Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og må jeg også lige bryde ind 
Jeg synes ikke jeg kan finde sådan en HZ indstilling på min Yamaha RXV-740??
|
Til top |
|
|
Furious jt Forum Bruger

|
Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
uuuhhwwwwaaaaaaa min tråd er blevet hi-jacked
Det er selvfølgelig helt iorden
ZZR1109: har du prøvet at flytte din sub rundt omkring i rummet for at se hvor den giver mest lyd fra sig?
Prøv evt at stille din sub der hvor du sidder og ser film. Sæt den til at spille, og flyt dig så rundt i rummet og se hvor du høre den bedst. Stil så din sub derhen.
|
Til top |
|
|
Lynge Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 821
|
Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
eller vend den ind mod væggen. Jeg havde engang en sub der faktisk koblede bedst til rummet på denne måde. Bare træls det så lidt underligt ud.
Prøv med en hjørneplacering med membranen ind mod hjørnet. Hjørneplacering giver også mere end dobbelt lydtryk.
Med en sub er der ingen nem løsning... __________________ Denon 3806+ROTEL RB 1572
PS3 + Mac Mini med XBMC
Synology 508 5Tb
XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
|
Til top |
|
|
ZZR1109 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 5
|
Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg stillede den samme sted som den gamle, i et hjørne ved side af sofaen hvor jeg sidder når jeg ser film, men vil da lige afprøve jeres forslag i aften.
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et lidt "skævt" tip for at finde den bedst mulige placering for en sub er at stille den op i sofaen hvor du normalt sidder, og derefter kravle rundt på hænder og knæ langs væggen. Der hvor man oplever den kraftigste bas er der man bør stille subwooferen.
|
Til top |
|
|