Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 09:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: dali 400 restaurering? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Hej!

Så har jeg købt noget gammelt ragelse igen:-)
Denne gang et sæt dali 400, som jeg egentlig havde forventet mig lidt af. Det vidste sig desværre at en basenhed har revner i ophænget, og endnu værre, en af diskanterne skratter:-(
Men hvad, jeg fik dem billigt, så nu kan jeg vel bruge dem som restaureringsprojekt, og i værste fald brænde.
Diskanten er sølgende, fra SEAS:
25 TFC/G-PL
H550-6ohm
Made in norway 12/93

Har læst mig til at mange bytter diskanten fra dali 450 ud med dyrere og bedre fra scanspeak. Er der nogen der har prøver noget tilsvarende med dali 400? De originale føres tilsynelande ikke længere hos Seas, kan i hvert fald ikke se dem på deres side med tidligere modeller.

Har pillet det lille gitter foran på diskanten af, og renset forsigtigt for nogle små stykker snavs, og det har tager en del af knasen, men den er der stadig. Den anden diskant spiller heller ikke super lækkert, men går ud fra at de bare er sådan:-)
Jeg regner med at man ikke kan skaffe de gamle diskanter, og det måske heller ikke vil være pengene værd, men vil det derimod måske være forsøget værd med nogle scanspeak? eller skal jeg bare lærer at leve med fejlen, og bruge dem til dumme fester, eller give dem til en pige, der alligevel ikke kan gøre fejlen? (For de spiller skam okay, trods den lette skratten.)

Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Øv bøv.. Seas siger at H550 var en enhed lavet specielt til dali.. lidt træls. 

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Det er ikke pengene værd, men sikkert meget hyggeligt :o)
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har monteret scanspeak 2905/9500 diskanter i mine 450'er med super godt resultat.

der er ofte højttaler enheder til salg i ksb. både scanspeak og originale diskanter til dali 400/450 og 850 for den sags skyld (samme diskant)

så mon ikke du kan finde noget der kan bruges.. pøj pøj med jagten..

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Dali 400 er en udemærket højttaler. Jeg havde stor glæde af dem, og min søster har 'arvet' dem for mange år siden, og hun er lykkelig.

Prøv om du kan købe de originale enheder hos hifiklubben.
Jeg har engang købt netop en diskant og en basenhed til mine DALI 400, og jeg mener ikke det var meget dyrere end løse enheder fra SEAS købt i f.eks DAT.
De ville dog have de afbrændte enheder i bytte også (et eller andet med at man ikke måtte kopiere højttalerne) men det var jo ligemeget siden de ikke duede alligevel.

Dog kan det være at du kan redde diskanten. Prøv først disse to ting:

1)Prøv at bytte om på diskantenhederne i de to højttalere.
Hvis fejlen flytter med så er det enheden, hvis fejlen bliver så er den i delefiltret, lodnigner, kabler eller noget andet. Tjek også noget så banalt som skrueterminalerne og den der biwrings-kortslutningsbøjle. Det er helt utroligt så meget en højttaler kan 'skratte' hvis terminalerne ikke er totalt stramt spændt.

2) Indenfor bilstereo er det en kendt sag, at hvis man har højttalere i hattehylden så kan de også begynde at skratte, fordi der kommer snavs ned i svingspolegabet. Det er selvfølgelig fordi de peger opad, og fordi det er coaxiale enheder med diskant inde i midten af basenheden, så der er frit 'adgang' til svingspolegabet for snavs.
Kuren - som måske også virker for dig - er at vende enheden på hovedet (så den spiller nedad) og så give den lidt høj lyd. Så vil enheden bevæge sig og snavset falde ud.
Du bør selvfølgelig kun spille lyd i det område som enheden er beregnet til, så lad den spille med de originale ledninger ind til delefiltret i højttalerne. Og brug en 3-4kHz tone fra en test CD  eller noget hvor du er sikker på det 'går i diskanten'.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Hej! Diskanten er umiddelbart ikke den samme som i 450 modellen, desværre. Men kan da godt ske de passer nogenlunde sammen.. Tror jeg vil forsøge det du siger nrik, men må nok sige at jeg ikke indtil nu er så imponeret af dali 400, at det er en højtaler jeg vil bruge ret mange penge på. Ikke tusindvis til scanspeak umiddelbart.. Synes faktisk ikke den spiller ret godt. Kan man forstillet sig at de gamle dali har et uforholdsmæssigt godt ry, i forhold til hvad de reelt kan? Eller har jeg bare været uheldig? 

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

...altså hvis de ikke virker optimalt kan du vel bedømme dem korrekt vel?

Og de har jo aldrig været en deceideret high-end højttaler, men snarere end snusfornufttig, pæn stue-højttaler til den modne kvalitetsbevidste mand. 

Jeg mener at diskanten kostede 250 kr og basenheden 350 kr.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

hhmm altså sidder og kigger på de originale diskanter jeg tog ud af miine 450'er lige nu og der står:

25 TFC/G-PL                                 og på næste linje

H 550-6ohm                                   on sidste linje

Made in NORWAY 21/92

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Meget interessant! Tak lille nørd! Så kan jeg vel bare begynde at jage SS 9700, eller hvad det nu er der anbefales overalt herinde:-) Læste bare et andet sted herinde, at diskanterne var forskellige.. men måske de er blevet ændret undervejs? Hmm... 

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Tillader mig at klippe ind fra en anden tråd:

Bag på den defekte diskant står:
25 TFC/G-DA
H 698-6OHM
made in NORWAY 21/94

Men hvis dine, lillenørd, er h550, kunne man vel forestille sig at de praktisk talt er ens? For Dali har vel ikke lavet helt om på enheder og delefilter, på en højtaler, uden at kalde den noget nyt?

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Vil i anbefale mig at gøre noget ved de små perforeringer i basophænget? Det er gummiophæng, og virker rimeligt solidt. Hakkene er ca 2-6 mm store. Jeg kan ikke høre nogen mislyde, og da det er et basreflekssystem, burde utætheden i sig selv vel ikke gøre det store? Men kan det lappes med noget gummilim af en slags måske? 

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg er meget forundret over at mine diskanter er de "forkerte" men kan dog ikke understrege nok, at det er 100% sikkert at der står H 550 på dem.

Da jeg skiftede diskanterne ud var der ingen tegn på at der havde været pillet/udksiftet enheder før.

Jeg købte selve højttalerene af en mand fra sjælland på en 42-50 år, og ville gerne have haft ham til at pille en bass enhed ud på hver af dem og sende i en pakke for sig selv, da vægten på selve højttalerne så ville komme under postdanmarks magiske 20kg. pr stk. Men fik svaret af ham: "det vil jeg godt nok være ked af, da jeg ikke har forstand på sådan noget" hvorefter vi fandt en anden løsning.

Det jeg prøver at sige er at der er ingen fysiske tegn på udskiftning af diskanterne og tidligere ejer har med 99,99% sikkerhed ikke rørt dem, og da jeg hentede dem snakkede jeg enda med ham om at diskanten skulle sikftes med ss9500, det kunne han ikke forstå da han syntes de spillede rigtigt homogen som de var.

Kunne godt tænke mig at vide om mine evt. kunne være fra en af de tidlige produceret 450'er hvor man måske lige skulle ha' brugt de sidste 550 diskanter eller om det er den samme diskant der blot har fået nyt varenummer?

undskyld jeg stjæler din tråd lidt Bojsenbord men hvis du falder over lidt oplysninger om dette i din søgen ville jeg gerne ha det sendt den her vej

mvh LN..

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

hej igen!
Har fået endnu en melding om at 450, og 400 har identiske diskanter, så din eer i hvert fald nok ikke den eneste. Har skrevet til dali, og seas og spurgt dem, men ingen af dem svarer, men fred være med dem.
Jeg har tilgengæld måske fået en løsning på mit diskant problem. Bitte små stykker metalsplinter sad bundet til diskanten. Det var bittesmå stykker, som jeg ikke havde set ved første rensning. Synes nu stadig ikke diskanten er noget særligt, men det må være som det er. Vil ikke ofre over 2000 for nye diskanter, tror jeg får mere for pengene andre steder:-) Sidder og lytter til klaver nu, og det lyder ikke særligt godt synes jeg. koldt og lidt kedeligt, men ingen skrat. Nu kommer de til at erstatte et billigt mineanlæg, i andet hjem, så det er jo nok meget godt:-)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes