Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 17:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Gamma Basser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par "Gamma Hi-F"i-basser,  8 ohm:  model 3013A - jeg vil skyde på de er ca. 12 tommer og nok fra dengang der var noget der hedder Gamma Monitor Byggesæt og Audioscan dvs. ca. 30 år.

Er der monstro en venlig sjæl der har nogle data på disse - i øvrigt meget velholdte - basser - data der kan lede mig i den rette retning alt efter hvad jeg kan anvende dem til?

tak

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Jeg har et par "Gamma Hi-F"i-basser,  8 ohm:  model 3013A - jeg vil skyde på de er ca. 12 tommer og nok fra dengang der var noget der hedder Gamma Monitor Byggesæt og Audioscan dvs. ca. 30 år.

Er der monstro en venlig sjæl der har nogle data på disse - i øvrigt meget velholdte - basser - data der kan lede mig i den rette retning alt efter hvad jeg kan anvende dem til?

tak

hej

Hvis det er dem jeg kender, så regn med fs ca. 20 og qts 0,4, dvs bas i et meget ventileret kabinet, åben baffel osv. Ellers havner du på et ekstremt stort kabinet for at opnå et rimeligt total Q. Spiller du med rør, så er det åben baffel eller lignende, da qts vokser dramatisk med så blødt ophæng og i forvejen høje qts. Det er i øvrigt en meget vellydende enhed, som også måler godt. Du kan med fordel lave en fin lille tovejs, da de måler flot langt op.

vh

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Tak Tadman  - det lyder som om de også er rimeligt effektive ?

en fs på 20 betyder vel at de kan gå rimeligt dybt ?

Jeg tror at jeg skal bygge dem til at spille med min "the fisher 101c" når jeg får renoveret den - eller måske en Ortofon rør sag.

Nu har jeg horn, basrefleks og lukkede konstruktioner i huset så hvorfor ikke prøve en open baffle - er der rigtigt forstået at det er en lodretstående tyk træplade med hul i til enheden som så er frittilgængelig bagfra - og at de skal placeres ??:  frit i rummet ?-  op af en bagvæg ??-  et bestemt stykke fra en bagvæg??

Har tykkelsen på, og stivheden af træpladen en afgørende indflydelse på lyden?

Gad vide hvordan Ben Websters sjælefyldte saxofon vil lyde på en openbaffle

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 Oktober 2007 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Tak Tadman  - det lyder som om de også er rimeligt effektive ?

en fs på 20 betyder vel at de kan gå rimeligt dybt ?

Jeg tror at jeg skal bygge dem til at spille med min "the fisher 101c" når jeg får renoveret den - eller måske en Ortofon rør sag.

Nu har jeg horn, basrefleks og lukkede konstruktioner i huset så hvorfor ikke prøve en open baffle - er der rigtigt forstået at det er en lodretstående tyk træplade med hul i til enheden som så er frittilgængelig bagfra - og at de skal placeres ??:  frit i rummet ?-  op af en bagvæg ??-  et bestemt stykke fra en bagvæg??

Har tykkelsen på, og stivheden af træpladen en afgørende indflydelse på lyden?

Gad vide hvordan Ben Websters sjælefyldte saxofon vil lyde på en openbaffle

Hej

Fs er som udgangspunkt blot et udtryk for ophæng og bundstyrets eftergivenhed i forhold til masse. Massen her er lav, så den er pænt effektiv, selvom fs er lav. Des højere fs, des mere mere mellemtone, des højere db. Men med lavt fs og højt qts, ja, så kan den spille bas! Lad det være sagt med det samme. Kom den på en rimelig baffel og sørg for, at lave en art kant eller kabinet på siden, for derved at komme acusticlux eller lignende i selve kabinettet, som du så holder tilbage i kabinettet bagpå med ex. stof eller en total perforet plade. Dermed undgår du i højere grad, at enheden så at sige kortslutter med fronten, og du kan også bedre styre bagudstrålingen. Du kan hermed lave en ht, som til forveksling ligner en elektrostat eller bånd ht. Udgangsimpedansen er højere på en røramp, så dit totale Q vil formentlig ligge på ca. 0,6-7 i en sådan konstruktion incl. spolens impedans. Det er helt perfekt her. Regn dog ikke med, at du får den dybeste bas med i en sådan konstruktion, men du vil sikkert frydes over resten.

vh

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes