| Sendt: 30 December 2007 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej KøbmandFraVened.
Hvis revnerne ikke er det samme som helt hul igennem materialet, så kan du sikkert ikke høre forskel. Salgsmæssigt er det dog altid noget hø og vil smitte af på prisen. Hvordan er de fremkommet? Det mest almindelige er at komme til at jokke en skruetrække igennem membranen, når enheden skal skrues af eller på. Det sker når skruetrækkeren smutter i skruens kærv og forsætter ukontrollabelt fremad, hvilket naturligvis altid er lige gennem membranen ... det er aldrig bare ud på fronten af højttaleren.
Du kan eventuelt godt reparere det. Jeg har engang brugt en blanding af Xylol og 2-komponent lim. Du ved den slags lim, man limer broer sammen med, men jeg kan sku ikke lige huske, hvad det hedder. Epoxylim tror jeg. Når epoxylimen er blandet tilsættes xylol. Det er de små mængder, vi her taler om, så gå ind på apoteket og køb en engangssprøjte. Når damen spørger "..med eller uden nål?", så siger du uden, og lader den kommentar, hun har mellem linierne, stå ubesvaret. Der skal vel 2-3 ml xylol i en blanding lim på størrelse med det, som der kan ligge i din håndflade. Det er meningen, at det skal se vandet ud, men dog have lidt sej konsistens a la meljævnet brun sovs.
Du påfører den xylol-holdige epoxylim med en lille pensel, som intet vil være værd bagefter, når limen tører, så køb den for at bruge den én gang. Brug kun en lille smule og dog nok til at fylde revnen ud. Kan du komme til på bagsiden også vil det sikkert også være en god ide.
ADVARSEL: Xylol er meget flygtigt og fandens giftigt. Stå i det fri eller med en kraftig udluftning. En anden ADVARSEL: Xylol kan opløse dit gummi på membranen.
Jeg ved derfor ikke, hvor anvendeligt, det vil være til din enhed. Jeg brugte xylol+epoxy til at coate en papmembran engang og også til at reparere en revne. Det virkerede fint. Når expoxyen har afdampet xylol'en og selv tørret ind, så fåes en hård overflade, der giver lidt genskin i lyset.
Hvis du alligevel har tænkt dig at finde nogle erstatningsenheder, så kan du jo lige så godt klø på. Den kan ikke gå værre end helt galt alligevel.
Med venlig hilsen Henrik Berg Andersen
|