Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 20:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Vienna Accoustics Haydn Grand (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 November 2007 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

En sjov og intressant test i H&M af Vienna Accoustics Haydn Grand

http://hifi-musik.dk/?page=visanmeldelse&id=99

Hvor det se ud til at den er helt klare og store fejl ved denne højtaler, noget som High Fidelity også kom ind på i deres test.

Her er citater fra H&M:

"Det store minus er bassen. Haydn har en lettere oppustet og buldrende bund som lidt ødelægger en ellers ok bas gengivelse, selv benyttet med
en forstærker med aktiv EMF returvej foretager Haydn disse små underlige krumspring, der mest lader lytteren sidde tilbage med et indtryk af at
højttaleren spiller langt over evne.
De fine nuancer forsvinder fra en halvmudret bund lige så snart der virkeligt skrues op, men selv ved lavt lytte niveau kan det godt præge
gengivelsen for kraftigt. Det er synd, for bassen er ellers ganske god, om end den saver detaljer og dynamik.

Overordnet set er lyden er fint hurtig og med en pæn markering af det enkelte instrument. Bunden er som maven på en sumobryder, stor rund
blød og fyldig, og den pumpede bas giver en lettere kasse lyd. Lyden fremstår derfor en smule lukket men spiller på trods heraf relativt
ubesværet.
Højttalerne formår på en eller anden måde at gøre det nemmere at følge melodien og det det drive der er i musikken, selv den mest tonedøve vil
kunne høre ændringer af rytmen i musikken med disse højttalere. Om det er den overdrevne bas eller mellemtonens tilbagetrukkethed der letter
melodigangen må være op til den enkelte at afgøre.

Jeg var bestemt meget utilfreds med bade mellemtone og bas. Se, her kunne testen have været endt, Vienna havde fået dårlig kritik, og jeg
kunne have forsat med andet grej.
I stedet valgte jeg at undersøge hvorfor det lød så dårligt. Da jeg læste specifikationerne slog det mig at man tvang højttaleren til at spille ned til
42 Hz. Den sidste højttaler jeg har hørt der rent faktisk kunne det var udstyret med en kraftig 12” enhed og så var de 40 Hz endda omkring en -6
db hvis det ikke var mere. Ikke videre videnskabeligt, men ejerskab af højttalere med små basenheder har før lært mig at producenter ikke altid
respektere deres egne enheders naturlige grænser."

Det kunne god tyde på at at Vienna Accoustics burte udvikle en ny delfilter til denne højtaler, som ikke få en til at spiller langt over evne, hvid
dette blive løst af Vienna Accoustics, ville Vienna Accoustics Haydn Grand føst bliv en lille perle som den næste er nu.

Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Niko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 November 2007 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Jeg synes folk overdriver deres negative kritik af denne højttaler. Hvorfor skal den altid sammenlignes med andre højttalere der er over dobbelt så dyre, såsom 805S og Gamut L3?

Jeg er studerende og købte mine hos René i Odense for 5000 kr for et sæt (spritnye). Det kostede de for et år siden. Hvad kan jeg få for 5000 kr. som lyder bedre???

Jeg kender mange der synes denne højttaler spiller genialt og jeg ville ikke bytte for et par 805S som jeg synes er ufattelig dårlig i toppen  - ikke kun set i forhold til prisen. Jeg har desværre ikke hørt L3'erne endnu.

Men en interresant test - jeg har ikke hørt om andre der har prøvet at dele bunden lidt højere...spændende.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 21 November 2007 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Som jeg har skrivet før "Det kunne god tyde på at at Vienna Accoustics burte udvikle en ny delfilter til denne højtaler", dette ville ikke gøre højtaler
dyre men meget beder, der er vel her vi skal hen.

Her er et billed af delfilter, hvad kan gøres bedre ?

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 November 2007 kl. 04:47 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Som jeg har skrivet før "Det kunne god tyde på at at Vienna Accoustics burte udvikle en ny delfilter til denne højtaler", dette ville ikke gøre højtaler
dyre men meget beder, der er vel her vi skal hen.

Her er et billed af delfilter, hvad kan gøres bedre ?

StarTrek...... hva ville du gøre bedere i filter - har du prøvet det, siden du skriver sådan noget ??

Ps... jeg sider og lytter på den Haydn - og den får mig til at lytte på musikken i mange timer uden og blive træt !!

Til prisen syntes jeg det er et best bay !

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 21 November 2007 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

King der er et spørsmål som jeg ligge op til div. højtaler eksperte på dette forum, at Haydn som til prisen er best bay er rigtig nok, men en god
højtaler kan vel let gøre bedrer, at Haydn lider at de omtale bas problerm, er det første sted man skal kikke er delfilter og finde ud hvor fejlen ligge.

Eller se delfilter, vel ud som noget fra en blillge højtaler, ikke ?

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 November 2007 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
King der er et spørsmål som jeg ligge op til div. højtaler eksperte på dette forum, at Haydn som til prisen er best bay er rigtig nok, men en god
højtaler kan vel let gøre bedrer, at Haydn lider at de omtale bas problerm, er det første sted man skal kikke er delfilter og finde ud hvor fejlen ligge.

Eller se delfilter, vel ud som noget fra en blillge højtaler, ikke ?

Ret det som nogle ser som en fejl, og du får en anden lyd, og måske vil den lyd du så får ses som en fejl af andre.

Hayden har aldrig været en neutral højttaler, og skal heller ikke være det.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 21 November 2007 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Det kan vel ikke skade at man prøv at løse det problem som Hayden har, detved få man ikke en anden højtare ud af, men en beder Hayden.

Det gør vel ikke noget at man tager en debat om Hayden, vel Jensen (måske kunne man lære noget at dette) ?

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 November 2007 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Hey,

Så testen i HiFidelity, og Heyden måler virkelig dårlig. Om det så er menningen ved man ikke, men det kan godt være de bare vil have en bestemt lyd. Den er i hvertfaldet, som Jensen selv siger, ikke neutral.

Hvis nogen har en Heyden de vil have opgraderet, så sig til. Så står jeg klar med måleudstyr. Og hvis så Jensen er klar på en sammenligning, tror jeg der kunne komme meget sjov ud af det, begge veje.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 21 November 2007 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Det kan vel ikke skade at man prøv at løse det problem som Hayden har, detved få man ikke en anden højtare ud af, men en beder Hayden.

Det gør vel ikke noget at man tager en debat om Hayden, vel Jensen (måske kunne man lære noget at dette) ?

Nej slet ikke.

Leg du bare løs.

Men man skal huske på en ting der er mange ting der spiller ind, bare ens rum og hvordan de står.

Jeg kunne læse i testen dette.

Haydn er et rart bekendtskab rent praktisk, de er nemme at stille op og integrere i rummet, den frontvendte basport burde gøre det muligt at have dem tæt oppe ad en væg eller gemmer dem i en reol, selv valgte jeg dog at have dem relativt frigjort på standere.

Der bliver skrevet bruge ???.

Men nu sælges den ikke på test den sælges ved at folk lytter og udfra det så er den ok.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 21 November 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

syncroniq, der er lige der jeg ville hen

At Hayden har nogel faktis problme, og man så prøver at sælge dette som om dette er menningen, er et dålige træk fra Vienna Accoustics, der
ingen der siger at Hayden skal værre neutral, der er der ikke mange højtaler der er, men der er en fejl ved Hayden er et fakta, men der er
openbart ingen ingen der ville tage det op med Vienna Accoustics, alle ander højtale mærke ville tage en tilbagemælding med kys hånd.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Sendt: 21 November 2007 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

At Haydn har nogle "problemer" som StarTrek påpeger/mener er givetvis korrekt...........ALT ANDET VIL FAKTISK VÆRE NATURSTRIDIGT PRISEN TAGET I BETRAGTNING.

Jeg synes at man ( StarTrek og co ) glemmer at ALLE højtalere dels konstrueres ud fra en given højtaler-filosofi, dels ud fra en økonomisk betragtning, og jeg har MEGET svært ved at tro at man kan finde mere velSPILLENDE højtalere til samme pris som Haydn ( som samtidig har en forrygende flot finish )

- og jo, jeg har ejet et sæt Haydn, og ved hvad jeg taler om :)

Faktisk tror/mener jeg lidt at StarTrek egentlig blot bringer dette "Haynd-delefilter-problem" til torvs, blot for at lave lidt retorisk "bål og brand"........det ER altså lidt for "nemt" at kaste sådan et indlæg op i luften med et slet skjult udsagn om at Hayden er en "dårlig højtaler"

M.v.h.   

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 November 2007 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Hey,

StarTrek > Jeg mener også at Heyden har en del fejl i filteret. Dog har filteret ikke så meget at sige i bassen med mindre du bruger meget tynde spoletråd til bassen. Men filteret er ikke top dollar lavet, efter min menning. Det virker som en højttaler man har lavet uden måleudstyr og kun med ørene. Det er der nogen der syntes er en fordel, og fred med det.

Men jeg syntes da det kunne være spændende at se om man kan lave den så de også tekniske interesserede kan stå inde for den, og gøre dens spillestil mere korrekt (liniær).

Hvis nogen har et sæt de vil ligge inder kniven (kan altid laves tilbage) så giv mig endelig besked. Jeg har lige lavet et upgrade til en anden højttaler og det var med et rigtig godt resultat til følge).

Jesper Andersen> Det kræver ikke flere penge at lave et ordenlig filter. Men vil give ret, at hvis man kan lide lyden af Heyden skal man holde nallerne væk og lade den spille. Men jeg nægter næsten at tro at der har været måleudstyr på den under udviklingen.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 21 November 2007 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig sagt at Heyden er en dårlig højtaler, man at det har nogle problmer i bas område, som mange test også af dette højtaler også komme
ind på.

Og slet ikke få at laver "bål og brand", men kun at de om det er mulig at finde en løsning, noget som Vienna Accoustics burte værre glad for, som
det er nu er holdning den at man skal holde sig lange væk for at rode med højtaler fra Vienna Accoustics, andre højtale mærker viderudvikle deres
højtale hel tide, hvorfor ikke Vienna Accoustics, det gør jo ikke en højtale fra Vienna Accoustics ringe, snarte beder ?

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 21 November 2007 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
syncroniq, der er lige der jeg ville hen

At Hayden har nogel faktis problme, og man så prøver at sælge dette som om dette er menningen, er et dålige træk fra Vienna Accoustics, der
ingen der siger at Hayden skal værre neutral, der er der ikke mange højtaler der er, men der er en fejl ved Hayden er et fakta, men der er
openbart ingen ingen der ville tage det op med Vienna Accoustics, alle ander højtale mærke ville tage en tilbagemælding med kys hånd.

Du er da frit stillet til at sende en mail til dem på office@vienna-acoustics.com.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Sendt: 21 November 2007 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Jeg har aldrig sagt at Heyden er en dårlig højtaler, man at det har nogle problmer i bas område, som mange test også af dette højtaler også komme
ind på.

Og slet ikke få at laver "bål og brand", men kun at de om det er mulig at finde en løsning, noget som Vienna Accoustics burte værre glad for, som
det er nu er holdning den at man skal holde sig lange væk for at rode med højtaler fra Vienna Accoustics, andre højtale mærker viderudvikle deres
højtale hel tide, hvorfor ikke Vienna Accoustics, det gør jo ikke en højtale fra Vienna Accoustics ringe, snarte beder ?

- Ahrg, det er jo essensen af det du skriver........men alle (især) små højtalere VIL have problemer i bassen - det er dog ikke nødvendigvis grundet dårligt delefilter.

OG du glemmer at mange LYTTERE faktisk foretrækker den form for bas som Haydn gengiver.....som angivet andetsteds her i tråden, tror jeg faktisk at Vienna har truffet et direkte valg at Haydn skal lyde som den gør.

MVH

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 21 November 2007 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Det kunne værre sjovt at få H&M og High Fidelity inde over en forberdre Hayden, måske lavet af syncroniq, for er ny lytte test og så se hvad der
sker, tro at det bliver meget intressant

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 November 2007 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

Haydn er et rart bekendtskab rent praktisk, de er nemme at stille op og integrere i rummet, den frontvendte basport burde gøre det muligt at have dem tæt oppe ad en væg eller gemmer dem i en reol, selv valgte jeg dog at have dem relativt frigjort på standere.

WHAT???

Så kan jeg sku godt forstå de er nået til det resultat.... Haydn er mega svær at stille op, og placeringen er alt afgørende for den bas, så no wonder den mudre for dem!

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 21 November 2007 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
jensen skrev:

WHAT???

Så kan jeg sku godt forstå de er nået til det resultat.... Haydn er mega svær at stille op, og placeringen er alt afgørende for den bas, så no wonder den mudre for dem!

Ja.

Nu har jeg tro jeg nok solgt over 300 af dem, og mange har nemlig også skrevet at den er ikke helt let at stille op, jo den er lett at stille op så der kommer lyd ud.

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 21 November 2007 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Det er ikke så enkelt at tilpasse bunden vha. et passivt filter, her skal der noget aktivt til. Ellers kan man muligvis bare proppe lidt skumgummi i porten eller lign. det vil sandsynligvis give det ønskede kompromis.

Hilsner,

Karsten

jr-audiotone
Branchemedlem
Branchemedlem

JR Audiotone

Bruger siden: 19 November 2007
Lokalitet: Norge
Sendt: 21 November 2007 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
En sjov og intressant test i H&M af Vienna Accoustics Haydn Grand

http://hifi-musik.dk/?page=visanmeldelse&id=99

Hvor det se ud til at den er helt klare og store fejl ved denne højtaler, noget som High Fidelity også kom ind på i deres test.

Her er citater fra H&M:

"Det store minus er bassen. Haydn har en lettere oppustet og buldrende bund som lidt ødelægger en ellers ok bas gengivelse, selv benyttet med
en forstærker med aktiv EMF returvej foretager Haydn disse små underlige krumspring, der mest lader lytteren sidde tilbage med et indtryk af at
højttaleren spiller langt over evne.
De fine nuancer forsvinder fra en halvmudret bund lige så snart der virkeligt skrues op, men selv ved lavt lytte niveau kan det godt præge
gengivelsen for kraftigt. Det er synd, for bassen er ellers ganske god, om end den saver detaljer og dynamik.

Overordnet set er lyden er fint hurtig og med en pæn markering af det enkelte instrument. Bunden er som maven på en sumobryder, stor rund
blød og fyldig, og den pumpede bas giver en lettere kasse lyd. Lyden fremstår derfor en smule lukket men spiller på trods heraf relativt
ubesværet.
Højttalerne formår på en eller anden måde at gøre det nemmere at følge melodien og det det drive der er i musikken, selv den mest tonedøve vil
kunne høre ændringer af rytmen i musikken med disse højttalere. Om det er den overdrevne bas eller mellemtonens tilbagetrukkethed der letter
melodigangen må være op til den enkelte at afgøre.

Jeg var bestemt meget utilfreds med bade mellemtone og bas. Se, her kunne testen have været endt, Vienna havde fået dårlig kritik, og jeg
kunne have forsat med andet grej.
I stedet valgte jeg at undersøge hvorfor det lød så dårligt. Da jeg læste specifikationerne slog det mig at man tvang højttaleren til at spille ned til
42 Hz. Den sidste højttaler jeg har hørt der rent faktisk kunne det var udstyret med en kraftig 12” enhed og så var de 40 Hz endda omkring en -6
db hvis det ikke var mere. Ikke videre videnskabeligt, men ejerskab af højttalere med små basenheder har før lært mig at producenter ikke altid
respektere deres egne enheders naturlige grænser."

Det kunne god tyde på at at Vienna Accoustics burte udvikle en ny delfilter til denne højtaler, som ikke få en til at spiller langt over evne, hvid
dette blive løst af Vienna Accoustics, ville Vienna Accoustics Haydn Grand føst bliv en lille perle som den næste er nu.

Er du sikker på du har læst testen i Fidelity DK. jeg kender ikke igen den beskrivelse du gengiver i testen, og har desuden haft glæden a at spille på denne højtaler selv. og genkender heller ikke beskrivelsen a lyden som du ref til.

OG ÆRLIG TALT, HVILKEN HØJTALER PÅ MARKEDET HAR TILSVARENDE FINISH/ KVALITET OG LYD GENGIVELSE TIL DE PENGE.

HVOR VIL DU HEN MED DIT INLÆG ?,

MVH.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum