Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Mangler diskant og mellemtone (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nOrphf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 24 November 2007 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er ikke meget inde i højtalere, men jeg har lige fået et par højtalere hvor der ikke er lyd i mellemtonen og diskanten.
Jeg har så pillet det panel man sætter ledningerne i, af så jeg kunne undersøge lidt nærmere.
Jeg kan se at de 2 bas enhedder er direkte forbundet med panelet, men både diskant og mellem tone har en rektangulær hvid porselæns dims på ledningen, og (tror at det kun er mellemtonen) har også en kondensator.
Nogle der ved hvad de 2 hvide porcelæns ting er og om de er nødvendige?

Håber det er til at forstå :)

Hilsen Lars

Til top Vis nOrphf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nOrphf

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 November 2007 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Velkommen til Lars

Porcelænstingene som du taler om, er modstande !

....hvis de sidder i serie med enheden så er der tale om dæmpning og sidder de parallel ( typisk sammen med en bipolar kondensator ) så er der tale om impedanskorrektion.

Og ja ...de er nødvendige i kombination med delefilteret. ( hvis du fjerner dem, så fungerer hverken delefilteret eller enhederne som tiltænkt ).

PS: Hvis du har et multimeter med Ohm funktion, så kan du teste de omtalte enheder som ikke virker, ved at afmontere dem og måle hen over terminalerne ....og hvis der vises eks. 4 - 8 Ohm så virker de, men hvis der vises uendelig modstand ( MOhm ) eller kortslutning 0 Ohm, så er enhederne defekte ( udskift til ækvivalenter ...eller originale enheder for at løse problemet ).

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

nOrphf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2007 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Hey

Tak for svaret

Tak for infoen, specielt hvordan man kan teste om en enhed virker...
Jeg har prøvet de 4 enhedder der ikke ville spille og de viser bare uendeligt. For at være sikker på at jeg gjorde det rigtig så testede jeg med et par enhedder jeg havde stående til et andet højtaler sæt, og der viste den 6,3 Ohm, så det er det rigtige jeg har gjort :).
Men hvad vil 2 diskant og 2 mellemtoner så koste?
Højtalerne er Proson Twin 1000
Mellemtonen hedder JWS Proson 130 wfr (4 Ohm) og diskanten på diskanten står der bare en masse tal... Men den skal kunne sidde i et 8,4 cm hul. Håber det er info nok :)

Lars

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2007 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Ja det lyder rigtigt det du har gjort. ( lader til at de alle er brændt af )

Her findes mellemtonerne  ...synd at der står fynda.se istedet for "se deeet da'fyn"

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=924&ref=http://www .fynda.se/sitemap.php3?group=hifi

Nå men alt andet, det ser ud til at Sverige er din redning

er diskanten mon her ? find den selv

http://www.fynda.se/show_kat.php3?katid=44

Hvis alt glipper: Data afgør hvilken diskant ækvivalent du skal købe og disse har jeg ikke lige kunnet finde ...såeeeh deeet ! Men prøv da at spørge de kære svenskere om de kan skaffe diskanterne.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

nOrphf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2007 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er bare totalt i orden hjælp

Så lige et sidste spørgsmål :): Skal jeg vælge en afskærmet eller ikke afskærmet model?

/Lars

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2007 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Afskærmning er interessant hvis højttalerene skal stå tæt på en crt skærm. ( eks. tv/pc-skærm ), ellers er det irellevant.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes