| Forfatter |
|
bridon Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har et par gange fået at vide at højtalere skal koste det dobbelte af anlægget(forstærker) altså koster forstærken 30000 kr så skal højtalerne koste 60000 kr!!!
det mener jeg ikke nødvendigtvis holder stik. men hvad mener i?
hilsen donny
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener at man skal lytte sig frem. Nogen gange holder det stik, andre gange koster grejet mere end højttalerne. Prisen er hænger jo ikke direkte sammen med kvaliteten af den lyd de formidler eller hvor god en forstærker de kræver for at yde deres bedste.
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
enig,svært at give faste regler,lyt og/eller
find et godt tilbud....
|
| Til top |
|
| |
Andvare Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 536
|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det kommer jo helt an på hvad anlæget består af. Hvis anlægget kun er forstærkeren (som jeg læser det du skriver) - Så passer det nok fint! - men hvis du tillægger en CD, Plov, og mediacenter (eller andet HD) så er det måske godt nok at have en 50/50 mellem anlæg og HT.
Hvis vi bevæger os til Hjemmebio bliver sagen noget mere kompliceret, men heller ikke her skal men undervurdere betydningen af højtalerene - især ikke center og sub. __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
| Til top |
|
| |
bridon Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
ved godt at højtalerer er vigtige, men har altid ment at man bør lytte sig frem ligesom mastervol siger. hvordan anlægget er bygget op er selvfølgelig også vigtigt, og til hvilken brug man skal bruge det til! og selvfølgelig hænger pris og kvalitet jo mange gange sammen.
|
| Til top |
|
| |
Den Blå Fisk Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 629
|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror, man skal være meget forsigtig med den slags meget grove tommelfingerregler.
Køb højttalere hvis lyd/udseende/WAF/lytterum/whatever passer dig og så lyt dig frem til en forstærker. I mine ører skal der en god forstærker til højttalerne. Jeg vil i de fleste tilfælde mene, det ville være en skam "kun" at sætte for 5000 kr forstærker sammen med højttalere til 10 000.
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
For midt vedkommende holder det ikke stik. Jeg mener iøvrigt også, at jo bedre grej du smider på en højttaler, jo bedre yder den. Sagt på en anden måde, Jeg er faktisk uenig
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel mest et spørgsmål om den rette kombination end om hvad de hver især har kostet. F. eks. fik jeg min KEF´er meget billigt hos Fona, men skulle jeg give normalpris, så passer reglen sådan cirka på prisforholdet imellem min Surround Reciever og højttalere. Men nå jeg forhåbentlig snart skifter min Surround Reciever så passer det ikke mere  . Så det er ikke en regel jeg vil lægge megen vægt på.
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
bridon Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for kommentarene.. rart at vide at jeg ikke er ene om mit synspunkt, om at højtalere ikke behøver at være dobbel så dyre som anlægget! at det så nogle gange ender sådan er jo en anden sag!
tak endnu engang!
og godt nytår
|
| Til top |
|
| |
Buyer no 1 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 210
|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal højttalerkabler tælles med på "højttalersiden" eller "forstærkersiden"? 
Jeg tror også det er svært at anvende en generel tommelfingerregel. Men i sidste ende er det jo højttalerne der afgør hvilken lyd man kan opnå.
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som andre skriver er det en svær ballance.
Min gamle Atoll IN 100 spillede fortrindeligt med mine Mentors, men det ændrer ikke ved at der skete ting og sager da jeg fik min B-150'er foran dem.
Det afhænger meget af hvilke højttalere og hvilken forstærker der kombineres med. Nogle højttalere hungrer efter bedre udstyr, og vokser mere med opgaven, end andre som er mere letdrevne. __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |
Claus_DK Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 610
|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kæden er aldrig stærkere end det svageste led!
Det er meget svært at svare på, afhænger også meget af prisen på det samlede system, lytteønsker og behov - nej det er faktisk umuligt at lave en regel for det.
Personligt tror jeg at højtalerne + evt sub og forstærkeren er et godt sted at bruge lidt flere penge på end resten af komponenterne i systemet.
Lyt dig frem! __________________
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buyer no 1 skrev:
Jeg tror også det er svært at anvende en generel tommelfingerregel. Men i sidste ende er det jo højttalerne der afgør hvilken lyd man kan opnå. |
|
|
Ja, men hvis den har en skodkilde, så nytter det jo ikke så meget  . PS: Der findes masser af fede brugte højttalere som er et lyt værd. Disse her ville jeg gerne have fingrene i, men det strider mod mit KEF-hjerte (og konens tolerance). __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
Buyer no 1 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 210
|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Buyer no 1 skrev:
|
Jeg tror også det er svært at anvende en generel tommelfingerregel. Men i sidste ende er det jo højttalerne der afgør hvilken lyd man kan opnå.
|
|
|
Ja, men hvis den har en skodkilde, så nytter det jo ikke så meget .
PS: Der findes masser af fede brugte højttalere som er et lyt værd. Disse her ville jeg gerne have fingrene i, men det strider mod mit KEF-hjerte (og konens tolerance).
|
|
|
Enig! Men det omvendte, en god forstærker og nogle skodhøjttalere, nytter jo slet ikke noget
Hønen eller ægget .......
|
| Til top |
|
| |
bridon Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2007 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
om højtalerkablerene er med i på den ene eller den anden side ved jeg faktisk ikke. kommentaren om dobbelt op for højtaler kontra anlæg/forstærker! kom sig af at jeg snakkede med min svoger, og nævnte at jeg kiggede lidt på noget onkyo, og at de findes op til ca20-30 k! også var det at han sage det ovennævnte!
selv har jeg et par tannoy dc 1 sensey stående og de skulle have kørt henholdsvis over mit rotel anlæg eller som front i surround. nu køre de kun som surround, da cd afspilleren i rotelén er defekt! nu skal jeg finde en løsning som både jeg og min kone er tilfredse med!
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 30 December 2007 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
bridon skrev:
jeg har et par gange fået at vide at højtalere skal koste det dobbelte af anlægget(forstærker) altså koster forstærken 30000 kr
så skal højtalerne koste 60000 kr!!!
det mener jeg ikke nødvendigtvis holder stik. men hvad mener i?
hilsen donny
|
|
|
Jeg mener nu godtnok at den gamle tommelfinger-regel indenfor hifi-stereo siger at højttalerne helst skal udgøre halvdelen af den samlede pris for
anlægget. Så i et anlæg til 30.000 er det fornutigt at kigge på højttalere til 15.000 for et sæt.
Højttalerne er jo lissom lidt henad det vigtigste - i og med at det er her du kan høre noget. Andre mener at signalkilden er det vigtigste. Men starter
man med de bedste højttalere man har budget til, vil man, ved opgraderinger af det andet grej, opleve at det bare bliver bedre og bedre.
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 30 December 2007 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
90% af den lyd og klang et musik anlæg levere er afhængig af højttalere og akustik i rummet (hvis man forudsætter grejet ikke har defekter) Derfor bør man vel os bruge flest penge på højttalere og akustik hvis man vil have noget for dem.
__________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
Claus_DK Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 610
|
| Sendt: 30 December 2007 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
| 90% af den lyd og klang et musik anlæg levere er afhængig af højttalere og akustik i rummet (hvis man forudsætter grejet ikke har defekter) Derfor bør man vel os bruge flest penge på højttalere og akustik hvis man vil have noget for dem. |
|
|
Enig, rumakustik er noget vi fokuserer alt for lidt på desværre. Men det er også svært at dække hele dagligstuen til med rockfonplader uden at fruen begynder at klage  __________________
|
| Til top |
|
| |
Clinton Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 136
|
| Sendt: 30 December 2007 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ting, der skal med i beregningen. Er højtalerne med aktivt filter, skal der 2-3 effektforstærkere på. Så kan prisen på forstæker overstige højtalerens pris. Jeg har selv prøvet det, og der kostede forstærkerne sammelagt over det dobbelte af højtalerne.
__________________ Arcam AVR 300
Denon 1730
Sharp LC-37 skærm
Audiovector M1
Audiovector AV3C
System Audio 1070
|
| Til top |
|
| |
jr-audiotone Branchemedlem

JR Audiotone
Bruger siden: 19 November 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 30 December 2007 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre feks. grundlæggeren a Linn har altid holdt på at det du får ud, vil aldrig ville kunne blive bedre en hvad du får ind,- altså ligge fokuset på afspilleren, så forstærkeren, og til slut højtalerne.
Mvh. Johnny Rasmussen __________________ Johnny Rasmussen
|
| Til top |
|
| |