Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 11:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: System audio explorer vs 1280 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
detoch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 29 December 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Går lidt i tankerne om at skifte mine 1280'ere ud med et sæt explorer. nogen der har noget positivt at sige om dem...? eller negativt..

Vil gerne have lidt mere bund og fylde i lydbilledet end mine 1280'ere kan give, selvom jeg er tilfreds med dem også...

Og vil en denon 2807 kunne drive de højttalere?

Aurum Cantus Volla
Aurum Cantus V4C
Dali Helicon S600
Dali Euphonia RS3
Dali Silver Wave 2
Tara Labs
Til top Vis detoch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af detoch

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 December 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Syndes at du skulle give andre højtale mærker en mulighed, eller skulle explore værre SA beste højtale til dato, men med bud og fylde skal du nok
ikke kikke efter nogel SA højtale, og med en Denon 2807 skal du havde nogle meget let drive højtale, eller køben en løs effekt forærker til at drive
fronte.

Selv en explore kan god bruge noget mere effekt en hvad 2807 kan klare.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

detoch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo en smagssag om det giver bund og fylde i lydbilledet.. jeg syntes at de giver et godt lydbilled i mine øre og så fylder de jo ikke s¨meget...  men det kan da godt være der skal være en effekt forstærker på også.-..

Jeg har ikke brug for bulder og brag, men en højttaler der kan spille det meste...

Aurum Cantus Volla
Aurum Cantus V4C
Dali Helicon S600
Dali Euphonia RS3
Dali Silver Wave 2
Tara Labs

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 December 2007 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

hejsa ..

jeg har hørt mange af sa´s højtaler  og har selv et par 520 .. og har haft 1550... men syntes de fleste at sa´s højtaler mangler bund...... men syntes du skal give dem har et lyt

B&W 804S højttaler

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/gulvfront/bw_ 804s_hoejttaler_sort_ask.htm

syntes de spiller meget godt .. efter min smag meget bedre end explorer .. da det er meget mere fyld i bunden 

detoch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Okay, ja nu er det mest SA's højttalere jeg er interesseret i.. man kan sikkert godt få andre højttalere der lyder lige så godt eller bedre, men nu er det mest exploreren jeg er interesseret i..

Aurum Cantus Volla
Aurum Cantus V4C
Dali Helicon S600
Dali Euphonia RS3
Dali Silver Wave 2
Tara Labs

R-A-E-L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 December 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv et sæt 1280mkII, og iøvrigt også et sæt Dali og B&W til de andre rum, men 1280´erne er sgu mine favoritter. Jeg kan da kun forestille mig det vil være en forbedring at skifte til Explorer, men da den koster 5 gange så meget, bør man virkelig være forelsket i dem. I så fald er det jo det hele værd.
Til top Vis R-A-E-L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R-A-E-L Besøg R-A-E-L's Websted

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 30 December 2007 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

der er vist kun een ting at gøre....lyyyyt...LOL
Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

R-A-E-L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 December 2007 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Nemlig
Til top Vis R-A-E-L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R-A-E-L Besøg R-A-E-L's Websted

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Sendt: 30 December 2007 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

detoch skrev:

Okay, ja nu er det mest SA's højttalere jeg er interesseret i.. man kan sikkert godt få andre højttalere der lyder lige så godt eller bedre, men nu er det mest exploreren jeg er interesseret i..

- Forstår såmænd godt du mener. Men omvendt er det måske lige vel "stædigt"  at fastholde din interesse for en højtaler som - i manges ører - er ganske "bassvag", når netop "fylde" er een af dine parametre.....og som du selv skriver, så kan man sikkert få andre højtalere end SA som lyder ligeså godt eller bedre ( måske endda til en mindre pris), hvorfor så ikke udvide din søgning efter potentielle afløsere for dine nuværende højtalere ?...... 

En højtaler som f. eks. VA BCG er ligesom SA en meget slank højtaler, og udover en meget "smooth" top har den samtidig en ganske "fyldig" bund....just my 50 cents

Mvh

Jesper

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 December 2007 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=63668 ved godt at det er en anden højtaler du søger   men sak7 er vel heller så dårlig en da .. så til en fornuftig pris til 24k 

detoch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2007 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Det er skam ikke "stædigt", kan bare godt lide SA... har snart haft mange forskellige mærker og SA tiltaler både mig og konen, så kan man lige så godt holde ved.... De giver netop det, vi kan lide.. og hva andre mener er bassvagt, kan jeg jo ikke rigtig bruge til noget..

Måske er det forkert at sige at der skal være mere bund, men fylde kan jo defineres på mange måder.. og da der er større enheder i, giver det jo vel sig selv at der er mere fylde i lyden.

Har kigget på den SA7k, men den har bare en del år på bagen.. og vel helst have noget nyt..

Har kigget på Dali også, men da hifiklubben har eneforhandling er ordet rabat jo bandlyst.. Og jeg ved, at jeg kan få gode rabatter på SA. og må sige at jeg har fået bedre behandling hos SA forhandlere end hos hfk. Det spiller jo også lidt ind...

Aurum Cantus Volla
Aurum Cantus V4C
Dali Helicon S600
Dali Euphonia RS3
Dali Silver Wave 2
Tara Labs

happy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 30 December 2007 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

SA Explorer er bare en for fed højttaler -  jeg har haft den stående siden introduktionen og må give flere af Jer ret i, at den er en af SA's bedste højttalere til dato.

Happy

Til top Vis happy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af happy

detoch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Ja jeg havde også hørt at det skulle være en kanon højttaler...

Der er desværre bare ikke så mange forhandlere der har dem stående..

Aurum Cantus Volla
Aurum Cantus V4C
Dali Helicon S600
Dali Euphonia RS3
Dali Silver Wave 2
Tara Labs

Pete
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 December 2007 kl. 03:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har lyttet på Explorer'en i rigtig mange timer, mens jeg var ansat i en radio/tv forretning. Uden tvivl den bedste højttaler til 30.000 Kr. for et sæt, hvis I spørger mig. At den ikke skulle kunne levere tilstrækkelig bund, kan jeg slet ikke genkende. Den har faktisk en ret dyb og meget tør og hurtig bas. Men sørg for at koble et godt effekttrin på, fx Primare. Den er nemlig ret strømkrævende.

/Pete
Til top Vis Pete's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pete

Pete
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 December 2007 kl. 03:40 | IP-adresse registreret  

...

Jeg har i øvrigt selv 3 stk. SA Exact som LCR, 4 stk. SA Talent som baghøjttalere og en SA SubElectro 200 som subwoofer i min hjemmebio.

Diskantenheden i Exact'erne er forresten den samme som i Explorer'en. Det er nok den fineste og mest velopløste diskant, jeg har hørt. Nogle vil måske sige, at diskanten på SA's højttalere kan virke en smule anmasende og aggressiv. Det er nok meget forskelligt,  jeg er dog selv af den opfattelse, at med den rigtige forstærker og de rigtige kabler er der ingen problemer. Da Denons forstærkere generelt er meget lyse i klangen, vil jeg dog ikke anbefale Denon som forstærker.

Prøv fx Primare og et par rigtig gode kobberkabler.

Jeg håber, at det kan hjælpe dig lidt.

/Pete

Til top Vis Pete's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pete

detoch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2007 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Ja, så blev man lidt klogere.. det er jo altid rart... 

Vidste godt, at det var de samme enheder, det var også lidt derfor at jeg gerne ville opgradere...

Syntes bare at da jeg satte exacten til istedet for min 710, var det som om at der var noget "modstand" i exacten, noget du kender til Pete..? Har givet den et par DB mere på forstærkeren og det hjalp en del.

Men havde tænkt på at denon ikke kunne drive det alene.. uden den ville blive forpustet..

Aurum Cantus Volla
Aurum Cantus V4C
Dali Helicon S600
Dali Euphonia RS3
Dali Silver Wave 2
Tara Labs

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Januar 2008 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

- Forstår såmænd godt du mener. Men omvendt er det måske lige vel "stædigt"  at fastholde din interesse for en højtaler som - i manges ører - er ganske "bassvag", når netop "fylde" er een af dine parametre.....og som du selv skriver, så kan man sikkert få andre højtalere end SA som lyder ligeså godt eller bedre ( måske endda til en mindre pris), hvorfor så ikke udvide din søgning efter potentielle afløsere for dine nuværende højtalere ?...... 

En højtaler som f. eks. VA BCG er ligesom SA en meget slank højtaler, og udover en meget "smooth" top har den samtidig en ganske "fyldig" bund....just my 50 cents

Jeg fik en demonstration hos Vassago af Beethoven Concert Grand da jeg skulle have nye højttalere. Jeg lyttede også til flere andre, Dynaudio, Audiovector, Martin Logan m. fl. Efter at have hørt de forskellige var jeg ikke i tvivl om at jeg skulle have SA Explorer, da den lød klart bedst i mine ører. Det har jeg nu aldrig fortrudt og jeg mener absolut ikke at den er "bassvag". Har du hørt Explorer, eller er det mere udtryk for en generel opfattelse af System Audio ?

Der er dog ingen af de nævnte højttalere der spiller dårligt, der er bare stor forskel på hvilken lyd vi foretrækker. Derfor er jeg helt enig i at han må ud og lytte selv, da han vel ikke kan bruge vores mening til ret meget.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 02 Januar 2008 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Husk lige at høre SA Explorer på dit anlæge om med dine kable, måske ville SA Explorer ikke passe til din opsetning

Man skal husk at se det som en helhed, forærker, kabler og højtaler, det er ikke alt der passe til alt.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

steenhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig med Stanley. Jeg har dog hørt VA BCG samt SA Explorer på samme setup, hvor jeg havde mulighed for at skifte imellem disse højtalere, og VA besidder slet ikke samme sammehæng og detalje som SA. Der er ganske enkelt forskel på detaljeringen og perspektivet i musikken, og SA opleves klart som mere placeringsvenlig og nem at have med at gøre.

Jeg hørte disse højtalere på NAD silverline S100 samt S200 og vil mene at SA godt kan lide en kraftig effekt (2x220W)!!

Jeg forstår ikke folk der mener at SA ikke kan spille bas, det må bero på ren uvidenhed, mere end reel kendskab til SA. Jeg har selv SA 3070 som er en forgænger til Explorer, og den kan med min HK AVR 8500 spille bas så hele stuen ryster (40 kvm.). Modsat mange højtalere er det bare med kontrolleret og ultrapræcis bas, der ikke virker trættende.

Til top Vis steenhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steenhansen

steenhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2008 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

detoch skrev:

Ja, så blev man lidt klogere.. det er jo altid rart... 

Vidste godt, at det var de samme enheder, det var også lidt derfor at jeg gerne ville opgradere...

Syntes bare at da jeg satte exacten til istedet for min 710, var det som om at der var noget "modstand" i exacten, noget du kender til Pete..? Har givet den et par DB mere på forstærkeren og det hjalp en del.

Men havde tænkt på at denon ikke kunne drive det alene.. uden den ville blive forpustet..

Tror at din Denon vil gå i knæ med et sæt Explorer, den vil klart rende tør for strøm når du skruer op i lidt højere leje!!

Til top Vis steenhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steenhansen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes