Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 13:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: DD10 vs SB12-plus & Velo SMS1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 December 2007 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg skal have købt mig en subwoofer og er nået til to muligheder: 

• Velodyne DD10
  • SVS SB12-plus & en Velodyne SMS1

Grunden til at jeg er nået frem til disse to er at den skal være lille - et kone-krav  samtidig har jeg brug for at kunne tilpasse lyden til rummet så meget som muligt - har tidligere haft problemer med rungende & upræcis bas - og med at integrere bassen med satelitterne. Derudover er der nogle restruktioner ift placering, så det med rumtilpasningen kan ikke udelukkende klares ved at flytte rundt på subben & lave dæmpning.

Subben skal bruges til 80% musik i et stereo-setup og 20% film & ps3 spil i samme stereo-setup. Rummet den skal spille i er ca 20 kvm. Jeg har ikke brug for den aller-aller dybeste, ultra-højt-lydtryk bas. Jeg bor i lejlighedskompleks, så det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Derfor er lyd-integration med satelitterne - og fleksibilitet i placeringen nok det vigtigste for mig.

Hvis der er nogle der har hørt disse to muligheder sammen eller hver for sig, ville jeg være meget taknemmelig for nogle indtryk. Jeg kan af gode grunde ikke tage til norge & høre på SVS, derfor spørger jeg her. 

Mvh Jonas

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 December 2007 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Størrelses mæsssigt er der 2 meget ens men mon ikke at ydelsen fra SB12-Plus er lidt bedre end DD10 hvis jeg kender SVS ret. Samtidig så er SB12-Plus + SMS-1 også en del billigere end en DD10 så valget er vist rimeligt klart.

Jeg ville vælge SVS SB12-Plus + SMS-1, samme ydelse, hvis ikke en smule bedre end DD10 og så er det MEGET billigere. Vi snakker noget om 10.000 DKK billigere, for de samme penge som DD10 kunne du faktisk købe 2 x SB12-Plus + SMS-1 for et rigtig seriøst system og så stadigvæk have sparet penge.

EDIT : Har ikke hørt de 2 pågældende subs men mener nu at SVS ikke har så meget at skulle bevise længere, de ER kongen af subs med topydelse for relativt få penge.

EDIT : Lige læst lidt tests og i den dybe bas er de rimeligt ens mens SB12-Plus er en smule foran ved 30 og især 40 hz. Så ydelsen er rimeligt ens for begge 2 og nu du ikke har brug for jordskælvsbas, så er det mest et spørgsmål om pris og der har DD10 ikke en chance

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Hej Bassøe,

Mange tak for dit svar. Jeg tror jeg glemte at skrive, at jeg kan få DD10 til 13000 & SVS/SMS1 kombien til ca. 11000. Det er den eneste grund til, at jeg sammenligner de to - ellers var DD10 alt, alt for dyr.

Men jeg tror i øvrigt du har ret ift ydelsen DD10/SB12!

Mvh Jonas 

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2007 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

JoeConsultant skrev:

Hej Bassøe,

Mange tak for dit svar. Jeg tror jeg glemte at skrive, at jeg kan få DD10 til 13000 & SVS/SMS1 kombien til ca. 11000. Det er den eneste grund til, at jeg sammenligner de to - ellers var DD10 alt, alt for dyr.

Mvh Jonas 

Så lidt.

DD10 til 13.000 DKK, så er den vel brugt? Mon ikke man også kunne finde en SB12-Plus brugt? Så er prisen jo en helt anden.

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 December 2007 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Du kan faktisk ikke gå fejl af nogen af de setups til de behov og krav du har.

Jeg har ikke personligt lyttet til lige akkurat de 2 modeller, men har lyttet til andre modeller fra hver af producenterne.

Men her er nogle tests, smed lige DD12 med også, fordi jeg mener hvis du lige kan finde de sidste penge er den det værd og den er ikke større end en SB12.

DD10

SB12

DD12

Synes det er rimelig klart at se at Velodynes DD system virker og holder lav THD, specielt i området 25-50hz kontra SB12 som i det område har højere THD for samme db output.

Fordelen ved en SMS-1 seperat er selvfølgelig at man står fri for at upgradere til en anden sub senere. Ulempen er så at man har en extra box stående, hvorimod det er indbygget i DD serien.

Synes den er svær! kommer meget an på hvor meget du skal slippe for henholdsvis 10 og 12DDerne.

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

Du kan faktisk ikke gå fejl af nogen af de setups til de behov og krav du har.

Jeg har ikke personligt lyttet til lige akkurat de 2 modeller, men har lyttet til andre modeller fra hver af producenterne.

Men her er nogle tests, smed lige DD12 med også, fordi jeg mener hvis du lige kan finde de sidste penge er den det værd og den er ikke større end en SB12.

DD10

SB12

DD12

Synes det er rimelig klart at se at Velodynes DD system virker og holder lav THD, specielt i området 25-50hz kontra SB12 som i det område har højere THD for samme db output.

Fordelen ved en SMS-1 seperat er selvfølgelig at man står fri for at upgradere til en anden sub senere. Ulempen er så at man har en extra box stående, hvorimod det er indbygget i DD serien.

Synes den er svær! kommer meget an på hvor meget du skal slippe for henholdsvis 10 og 12DDerne.

Jeg tror den DD10 er brugt så medmindre han kan finde en brugt DD12 til kun lidt flere penge så er det nok ikke en mulighed.

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Størrelses mæsssigt er der 2 meget ens men mon ikke at ydelsen fra SB12-Plus er lidt bedre end DD10 hvis jeg kender SVS ret. Samtidig så er SB12-Plus + SMS-1 også en del billigere end en DD10 så valget er vist rimeligt klart.

Jeg ville vælge SVS SB12-Plus + SMS-1, samme ydelse, hvis ikke en smule bedre end DD10 og så er det MEGET billigere. Vi snakker noget om 10.000 DKK billigere, for de samme penge som DD10 kunne du faktisk købe 2 x SB12-Plus + SMS-1 for et rigtig seriøst system og så stadigvæk have sparet penge.

EDIT : Har ikke hørt de 2 pågældende subs men mener nu at SVS ikke har så meget at skulle bevise længere, de ER kongen af subs med topydelse for relativt få penge.

EDIT : Lige læst lidt tests og i den dybe bas er de rimeligt ens mens SB12-Plus er en smule foran ved 30 og især 40 hz. Så ydelsen er rimeligt ens for begge 2 og nu du ikke har brug for jordskælvsbas, så er det mest et spørgsmål om pris og der har DD10 ikke en chance

Hvordan er det lige du mener at SB12 er foran DD10 i 30-40 hz området? max output uden hensyntagen til THD?

Som jeg forstår det på køber her, så handler det om 80% musik, hvorfor jeg mener netop det område er extra vigtigt i forhold til clean output. Måske kigger du på nogle andre tests end jeg gør?

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
JoeConsultant skrev:

Hej Bassøe,

Mvh Jonas 

Så lidt.

DD10 til 13.000 DKK, så er den vel brugt? Mon ikke man også kunne finde en SB12-Plus brugt? Så er prisen jo en helt anden.

Jep, den er brugt - men ikke så meget  Kunne være jeg skulle indrykke en annonce for at se, om jeg kunne skaffe mig en SB12-plus. Synes bare ikke jeg ser så mange af dem til salg - folk er jo åbenbart glade for dem

Mvh Jonas

Nyt på vej....

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2007 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:
Bassøe skrev:

Hvordan er det lige du mener at SB12 er foran DD10 i 30-40 hz området? max output uden hensyntagen til THD?

Som jeg forstår det på køber her, så handler det om 80% musik, hvorfor jeg mener netop det område er extra vigtigt i forhold til clean output. Måske kigger du på nogle andre tests end jeg gør?

Jeg havde ikke kigget på THD, men kun output graferne.  Min anbefaling var også baseret på nypriserne hvor DD10 ville være alt, alt for dyr ift hvad du får. Men til 13.000 DKK brugt er den da et godt køb, ingen tvivl om det.

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2007 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Nuvel, men hvis vi inkluderer THD i vurderingen her, så giver det nogle lidt andre tal jo, til fordel for DD10, specielt i musikområdet, men de tester meget ens, både i output og THD, dog pånær i 25-45hz området, hvor SB12 stikker lidt af på THD tallene, ikke meget, men en smule. Synes dog THD ligger utroligt flot på DD10. Den bevarer THD under 5% ved 95 db hele vejen ned til 40hz ca, hvorefter output falder lidt men THD holdes under 10% ved 20hz@86db. SB12 tester også rigtig flot og med mere output hvis man ønsker, dog på bekostning af mere THD.

Jeg er dog enig i, at man kunne faktisk få 2 stks SB12 + sms 1, hvilket ville slå en DD10/12. 2 subs giver så nogle helt andre fordele også.

En anden ting også er at SB12 har det der rumkompensation, så hvis du er heldig behøver du muligvis ikke den helt store EQing for et godt resultat. Så kunne du jo starte med en SB12 (45 dages returret!).

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 December 2007 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Hvad der er bedst for dig er der kun en måde at afgøre på og det er ved at lytte på dem.

DD10 er bygget til at lave EQ med , derfor den har de mange w og sero samt, hvis man Eq på en sub der ikke har nok w i den indebygget amp går det galt.

Også er der den store forskel at DD er lukket det gøre den meget letter at placere i ens rum helst i et hjørne.

DD er klart at forstække til musik, men hvis du ikke bruger den rigtig tid til at sætte dig ind hvordan den virker så er det spild af penge.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2007 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

Hvad der er bedst for dig er der kun en måde at afgøre på og det er ved at lytte på dem.

DD10 er bygget til at lave EQ med , derfor den har de mange w og sero samt, hvis man Eq på en sub der ikke har nok w i den indebygget amp går det galt.

Også er der den store forskel at DD er lukket det gøre den meget letter at placere i ens rum helst i et hjørne.

DD er klart at forstække til musik, men hvis du ikke bruger den rigtig tid til at sætte dig ind hvordan den virker så er det spild af penge.

Du har ret, det er absolut bedst at lytte til dem - jeg har bare lidt svært ved at komme til det, hvorfor jeg spørger her.

Mht at sætte mig ind i det tror jeg nu nok at jeg vil bruge tiden på det, hvis jeg køber en DD10 - ellers ville pengene jo være 100% spildt! Jeg har forøvrigt lige læst DD10 manualen for at se, om det var noget jeg ville kunne finde ud af - og det tror jeg det er. Det ser oven i købet ud til at være sjovt at eksperimentere med 

Nyt på vej....

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2007 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

Watt har intet med hvor meget EQ en sub kan tåle, det er det rene sludder. Det der sker når du bruger EQ er at MAX outputtet bliver mindre, dvs for hver gang du tilføjer +3 db EQ bliver max output -3 db mindre. Hvilket betyder at 2 subs med nogenlunde ens output vil kunne tåle samme mængde EQ.

Angående at DD10 er lukket så er SB12-Plus også lukket så den kan placeres lige så nemt i rummet som en DD10.

Om den er bedre til Musik skal jeg ikke kunne svare på, den måler en smule bedre i THD end SB12-Plus men det burde den også til en nypris der ligger på det dobbelte af en SB12-Plus+SMS-1 combination. Hvis du så tog 2 stk SB12-Plus+SMS-1 ville du få et setup med højere ydelse og lavere THD end en enkelt DD10 og så stadigvæk have sparet nogle tusinde. Til nyprisen er DD10 og resten af DD serien alt, alt for dyr, men til en brugt pris på 13.000 DKK for en DD10 er det et fint køb.

Så det er et spørgsmål om du vil betale 2000 kr mere for lidt lavere THD + alt samlet i et kabinet eller om du kan leve med et lidt højere THD og så have større fleksibilitet, især hvis du senere vil opgradere.

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 December 2007 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Sjovt nok overser næsten alle lige præcis det punkt, hvor DD subberne overgår andre subber. Punktet er harmonisk forvrængning, der opstår, når der skrues op og membranen begynder at flekse. Det er ganske almindeligt med 30% harmonisk forvrængning hos de fleste subber. Velodyne har her et patenteret system med en føler på membranen tilsluttet DA converter og den indbyggede computer. Den harmoniske forvrængning ligger typisk under 1%. De helt dybe toner høres bare ikke, da de harmoniske stort set ikke eksisterer. DD subberne kan derfor virke lidt kedelige umiddelbart, da der ikke tilføjes harmonisk forvrængning med samme rundhåndethed, som ved andre subber. Om og hvornår der kommer andre med tilsværende er svært at svare på, men p.t. er det faktisk ikke svært at vælge sub.

Jo jeg har hørt begge subs.

Venligst Amigo

Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2007 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

amigo skrev:

Hej alle

Sjovt nok overser næsten alle lige præcis det punkt, hvor DD subberne overgår andre subber. Punktet er harmonisk forvrængning, der opstår, når der skrues op og membranen begynder at flekse. Det er ganske almindeligt med 30% harmonisk forvrængning hos de fleste subber. Velodyne har her et patenteret system med en føler på membranen tilsluttet DA converter og den indbyggede computer. Den harmoniske forvrængning ligger typisk under 1%. De helt dybe toner høres bare ikke, da de harmoniske stort set ikke eksisterer. DD subberne kan derfor virke lidt kedelige umiddelbart, da der ikke tilføjes harmonisk forvrængning med samme rundhåndethed, som ved andre subber. Om og hvornår der kommer andre med tilsværende er svært at svare på, men p.t. er det faktisk ikke svært at vælge sub.

Den harmoniske forvrænging ligger ikke typisk under 1%, kig grafen i den her test : http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?t=msg&th=22961&a mp;a mp;a mp;a mp;start=0&rid=0&SQ=0

Afhængig af lydtryk så er den Harmoniske forvrænging  fra 2% op til 20% fra 45 hz ned til 20 hz.

Den er faktisk på intet tidspunkt under 1%.  

Den store DD18 er dog under 1% harmonisk forvrænging men det er kun ned til 30 hz og med maks lydtryk på 90 db, Med det samme du går under 30 hz eller spiller højere end 90 db stiger den harmoniske forvrænging hastigt, 95 db giver 1% ved 35 hz og 7% ved 20 hz, 100 db giver over  1% i hele frekvensgengan og op til 10% ved 20 hz og jeg kunne blive ved, ved den sidste test på 110 db er den ikke under 4% og ender helt oppe på 22% ved 20 hz.

Den nye SVS PB13-Ultra til den latterligt lave pris af 13.000 DKK har THD der ikke går over 10% ved 20 hz og så banker den DD18 i lydtryk og dybbas. Den med de 30% THD forvrængning holder bare ikke, måske hvis det var en B&W eller Dali sub men når vi snakker om SVS så har det intet på sig.

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

amigo skrev:

Hej alle

Jo jeg har hørt begge subs.

Venligst Amigo

Det er en lidt grov generalisering du kommer med der

Ingen tvivl om at DD serien har fat i noget rigtig godt, men det er en del år siden de først kom frem og der er sket rigtig meget på subwoofermarkedet siden. Mange konkurrerende subwooferproducenter har lavet ekstremt konkurencedygtige subwoofere, hvoraf en stor del af dem tester med meget lave THD værdier for et givent output - også helt ned i kælderen (læs=dyb bas). I visse tilfælde tester de også bedre end DD serien - og det er til en lavere pris.

Forcen ved DD er fortsat at det er (relativt) små lukkede subs med superadvanceret EQ system og god målemikrofon samtidig med at de tester med gode værdier. Ulempen er primært prisen!

Men for at vende tilbage til købers problemstilling. Tror det bliver vanskeligt at få lyttet til akkurat lige disse 2 subs, specielt op imod hinanden. Måske Jensen kan låne dig en DD med hjem?

Uanset hvilken sub du ender med, så har du fat i 2 superkvalitetsprodukter som du ikke vil blive skuffet over.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 December 2007 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
jensen skrev:

Watt har intet med hvor meget EQ en sub kan tåle, det er det rene sludder. Det der sker når du bruger EQ er at MAX outputtet bliver mindre, dvs for hver gang du tilføjer +3 db EQ bliver max output -3 db mindre. Hvilket betyder at 2 subs med nogenlunde ens output vil kunne tåle samme mængde EQ.

Nej når du Eq bruger du n masse w.

Også komme det næste problem, mange forsøger at tvinger deres sub til at gengive noget den ikke er bygget til.

Jeg har solgt SMS1 til folk med subs der alrdrig har været bygget til at spille under 30hz, og de kan så ikke forstå at deres sub siger lyde.

Folk tænker sig ikke nok om, også derfor jeg ikke sælger SMS1 til alle og enhver.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

peppe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 December 2007 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Kan kun give Jensen ret .SMS1 er et super produkt , men kun hvis man giver sig tid til at arbejde med den .

Til top Vis peppe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peppe

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 30 December 2007 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Ellers så er der jo også gode gamle Sunfire. De laver også nogle små men uhyggeligt effektive subs.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2007 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
Bassøe skrev:
jensen skrev:

Nej når du Eq bruger du n masse w.

Watt er i det store hele ligegyldigt, det er den samlede ydelse der afgør om en sub er noget værd og om du kan bruge EQ sammen med den. Du KAN have brug for mange watt hvis du vil tilføre en masse EQ i 40-80 hz området da det primært er forstærkeren der er begrænsningen i det område på de fleste subs og ikke basenheden. Men ved EQ i den dybere bas, fra 40 hz og nedefter er mange watt så inderligt ligegyldige da de fleste subs i det område er begrænset af enheden(enten mekanisk pga XMAX eller termisk pga maks antal watt den kan klare) og det kan nok så mange watt ikke rette op på.

Har selv brugt en SMS-1 med en SVS PB10-ISD der "kun" havde en 325 watt forstærker og det virkede ganske fint og jeg kunne spille HØJT uden problemer.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes