| Forfatter |
|
Bojsenbord Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 04 Januar 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Hvor dybt spiller jeres subs i "virkeligheden"? Sidder og overvejer at bygge en sub af peerless sls enheder. KUN til hifibrug, ikke noget rysten, og filmbulder her! Deres specs siger at 8" i et lukket kammer giver -3db ved 55 hz, 12" ved 50 hz. Vil det overhovedet være noget? Den ace bass jeg har stående begynder at give op ved 43 hz (testet med tonegenerator) og en test med fuzzmeasure (program til mac, der lynhurtigt måler frekvensgang, giver det samme resultat). hvor dyb mener i en sub bør kunne spille til hifibrug? Hvor meget er nødvendigt, og hvor meget er bare blær af de opgivelser der følger med subs?
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 04 Januar 2008 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til hifibrug snakker vi om ned til 35 hz(-3 db), så vil du få god dyb bas til næsten al musik lige bortset fra orgel musik der kan have info der går ned til 16 hz men det så også et special tilfælde.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 04 Januar 2008 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa .. jeg vil sige at det kommer helt an på dit musik... for der er ikke meget at det nye musik som kommer meget under 60 hz...
hvor meget plads hardu at gøre med ..???
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2008 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
hejsa .. jeg vil sige at det kommer helt an på dit musik... for der er ikke meget at det nye musik som kommer meget under 60 hz...
hvor meget plads hardu at gøre med ..???
|
|
|
En stortromme feks rammer omkring de 40 hz så der er masser af musik med bas der går under 60 hz. 
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2008 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo men af nyér musik syntes jeg ikke der er meget gang i de dybe toner .. det kommer meget an på hvilket musik man høre ..
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2008 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa igen .. men hensyn til enhed vil jeg nok tage en xls i steder for da den ikke kræver så stort kabinet..
10 xls kan man bruge en et på kun 15 liter .. hvor den 12 sls sil være 70 liter
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2008 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
| jo men af nyér musik syntes jeg ikke der er meget gang i de dybe toner .. det kommer meget an på hvilket musik man høre .. |
|
|
Definer nyere musik tak.
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har plads nok til to på 70 liter. Sætter bare en potteplante ovenpå dem. Bor for mig selv, så har ikke så mange skrupler. Jeg hører næsten alle typer musik, men sætter mest pris på bas i jazz og blues, kontrabas er det fedeste. Når i så siger 40 hz, vil en 8" i 70 liter lukket kabinet, med -3db ved 55 hz, så måske alligevel give lidt fra sig i 40hz? hvor tidligt ruller jeres subs af (i virkeligheden:-))?
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2008 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Har plads nok til to på 70 liter. Sætter bare en potteplante ovenpå dem. Bor for mig selv, så har ikke så mange skrupler. Jeg hører næsten alle typer musik, men sætter mest pris på bas i jazz og blues, kontrabas er det fedeste. Når i så siger 40 hz, vil en 8" i 70 liter lukket kabinet, med -3db ved 55 hz, så måske alligevel give lidt fra sig i 40hz? hvor tidligt ruller jeres subs af (i virkeligheden:-))?
|
|
|
Jeg ville ikke mene det er nok men nu er der mange meninger om den sag, der er feks masser af folk der synes at deres stander højttaler med 5" enhed og intet brugbart output under 60 hz spiller rigeligt bas til deres brug.
Min gamle SVS PB10-ISD, en basrefleks sub med 10" enhed var opgivet til -3 db ved 18 hz og i mit rum målte den faktisk endnu bedre, havde -3 db ved omkring 15 hz hvilket må siges at være flot taget i betragtning af at det var en sub til 5000 DKK. Når man først har hørt et setup der får selv den allerdybeste bas med er det svært at undvære. 
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 03:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
|
|
|
Det er mere interessant at få egenresonans og Qt i kabinettet oplyst. I et lukket kabinet ruller enheden af med 12dB/okt under egenresonansen i nærfelt. I fjernfelt (lytteposition) får man en forstærkning af amplituden afledt af rummets forstærkning (room gain)
Hvis vi i dit tilfælde antager at enheden i et 70 liters kabinet har en egenresonans på 55Hz og et Qt på 0,707 (lig -3dB ved Fs) vil du i nærfeltet have -15dB ved 27,5Hz og -27dB ved 13,75Hz. Rummet giver en gevinst på 40dB/decade (12dB/okt) under rummets laveste egenresonans (lukket rum) så det er helt afhængigt af rum og placering hvad den endelige amplitude bliver i din lytteposition
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så facit er at det nok burde kunne bruges? Tak for hjælpen!
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak!
Ikke andre der har målt eller tør måle hvor dybt deres subs spiller? Kunne være meget sjovt at vide, for alle tror jeg.
|
| Til top |
|
| |
Skytten12 Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej BB
Nu betyder det jo nok også lidt hvilken forstærker der føder den.
Min Klipsch 12" wofer har indbygget forstærker og trækker fra ca 25 til de 50 som jeg har sat den til som maks.
Jeg har kun den ene og det er rigeligt i min stue.
Den kan ikke høres men fornemmes og sådan skal det i mine øjne være.
God fornøjelse med projektet
|
| Til top |
|
| |
piepgras Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville sige, hvis du dedikere en sub til 40-150hz så har du massere af punch at arbejde med
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har to subs med cw 189es...de går ned til 22hz rent i et 300litr refleks...6db nede ved 14hz...og en 18" snell reference sub...den går til 18hz rent......rummet er næsten 50kvm2 og der varieres en del med delefrekvensen....er stadig i forsøg.....
mvh
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Er de hz i opgiver noget i har læst på bagsiden, eller testet med en tonegenerator/måleudstyr?
Mener.. Langt de fleste billiger højtalere spiller (på bagsiden) 20-20.000 hz, og det passer i hvert fald sjældent:-)
Har i testet?
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Ok. Er de hz i opgiver noget i har læst på bagsiden, eller testet med en tonegenerator/måleudstyr?
Mener.. Langt de fleste billiger højtalere spiller (på bagsiden) 20-20.000 hz, og det passer i hvert fald sjældent:-)
Har i testet?
|
|
|
Hvorfor er det så vigtigt?
I mit tilfælde er det målt med en Velodyne SMS-1 EQ der netop er bygget til EQ af subwoofere og den måler det præcist.
Men det lyder som om du generelt ikke tror på at subs kan gå ned til 15-20-25 hz. 
De fleste respektable subs idag går i næsten alle tilfælde ned til 20 hz eller lavere, hvis man køber den fra en af de seriøse producenter.
|
| Til top |
|
| |
Skytten12 Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg har læst det på databladet 24Hz +-3Db
Nu er vi ved forstærkeren igen for den er indbygget og yder omkring 250 watt specifik i det område og jeg behøve ikke måle for at fornemme der er bund, man kan (næsten) tælle slagene på membranen.
Det jeg mener med det her er, at det ikke nytter at bygge en mægtig kasse efter alle kunstens regler og så have en forstærker foran der kun kan blafrer med membranen fordi den ikke kan styre dem præcist nok.
Har du ikke en sådan forstærker kan du have ret i at du aldrig kommer lavere end 50Hz, i hvert fald ikke rent.
|
| Til top |
|
| |
Jonny Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv anvendt 1 stk Peerless 12" XXLS (type nr 830847) i et reflexkabinet på ca. 85 liter pr side, sammen med 1 stk UCD400 forstærkermoduler ligeledes pr side med aktiv deling, det kan sagtens flytte MASSER af luft i den dybe ende (-3db ved 26 Hz) og det med fuld kontrol.
|
| Til top |
|
| |