Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvorfor skal højtalere spilles til? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kani
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 04:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har flere steder hørt den påstand at højtalere skal spilles til for at yde deres bedste men har aldrig forstået hvorfor. Jeg har aldrig haft lejlighed til at sammenligne "friske" og tilspillede højtalere så jeg har ikke kunnet konstatere ved selvlyt hvor meget der er om snakken. Men; er der mon nogen herinde der kan give mig en forklaring på hvad der ændrer sig ved højtaleren efterhånden som den spilles til som altså skulle gøre den mere vellydende?

PS: Jeg har hørt noget tilsvarende angående forstærkere, cd-afspillere og diverse kabler så hvis nogen sidder inde med en forklaring på dette vil den også være meget velkommen!

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 04:05 | IP-adresse registreret  

Det vil jeg også gerne vide!!

Du kommer sikkert også til at høre noget om at højttalerkabler og signal kabler skal spilles til.

I øjeblikket er jeg i fuld med at spille min sofa til, så den reflekterer lyden perfekt, men der går nok nogle måneder før den rigtig åbner op....
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

Kani
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2006
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 04:06 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:
Det vil jeg også gerne vide!!Du kommer sikkert også til at høre noget om at højttalerkabler og signal kabler skal spilles til.I øjeblikket er jeg i fuld med at spille min sofa til, så den reflekterer lyden perfekt, men der går nok nogle måneder før den rigtig åbner op....

LoL@sofatilspilning!

Det med kablerne har jeg også hørt! Så det er hermed tilføjet til listen over fænomener der efterlyses en forklaring på :)

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 05:00 | IP-adresse registreret  

For højttaleres vedkommende er tilspilning faktisk måleligt. Nogle af enhedernes mekaniske dele bliver blødgjort, ved at blive "motioneret", så man vil eksempelvis opleve, at enhedernes resonansfrekvens sænkes.

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 05:03 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:

I øjeblikket er jeg i fuld med at spille min sofa til, så den reflekterer lyden perfekt, men der går nok nogle måneder før den rigtig åbner op....

Forhåbentlig går der lidt mere end et par måneder, inden den rigtigt åbner op...

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 05:59 | IP-adresse registreret  

De først 10 timer sker der ting og sager, men man plejer at sige efter 200 timer, så er enhederne "motioneret" til  Jeg er fortaler herfor, andre mener at det er ørene og dermed hjernen der skal tilvendes den "nye" lyd, men det er måske en kombination af begge dele, der gør at nogle oplever det som en kæmpe forandring at tilspille en ny højttaler.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

De først 10 timer sker der ting og sager, men man plejer at sige efter 200 timer, så er enhederne "motioneret" til  Jeg er fortaler herfor, andre mener at det er ørene og dermed hjernen der skal tilvendes den "nye" lyd, men det er måske en kombination af begge dele, der gør at nogle oplever det som en kæmpe forandring at tilspille en ny højttaler.

Jeg er også fortaler af tilspilning. Hvis man selv vil opleve det så kan man sætte sine nye højtalere til anlæget og lade skidtet spille lidt over normal volumen og så tage en forlænget weekend i London, når i er kommet tilbage så vil jeg (næsten :) æde min gamle vante på at der er en snert af bedre detaljering og dynamik.

Ophæng og centreringsfjedder på enhederne skal spilles til, rent mekanisk skifter de karakter og det kan måles, specielt efter de første timer. Nogle fabrikanter sælger endda deres højtalere tilspillet.

EDIT: Oven i skal i så nok også lige lægge en sjat "psyko aukstik", man vil jo altid gerne have at ens nye sildekasser er de bedste og specielt meget bedre end de gamle  Så der er nok også lige en snert "super lyd" der lige skal trækkes fra på den bekostning.

Mvh. Henrik

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Man spiller ikke højttalerne eller andre komponenter til.

Man kan ganske vist "blødgøre" ophængene på højttalerenhederne og derved sænke resonansfrekvensen, men når de er blevet "kolde" igen, er resonansfrekvensen næsten på plads igen.

Der er tilsyneladende ingen der vil erkende, at man spille hjernen til, man vænner sig simpelthen til det nye lydbillede. Det bliver den nye standard.

Al højttalerlyd en indbildning. Vi hører lyd fra to eller flere højttalere, og inde i vores hjerne opstår den dejligste musik.

Det vi "hører" er en blanding af den lyd som når ørerne, og den signalbehandling hjernen udfører.

Tilspilning er en omprogrammering af hjernens signalbehandling.

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Vender mon højttalernes fronter mod hinanden med den ene i modfase og lader dem spille i et døgn sådan med f.eks. pink noise eller radiostøj, så er du good to go

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Man kan ganske vist "blødgøre" ophængene på højttalerenhederne og derved sænke resonansfrekvensen, men når de er blevet "kolde" igen, er resonansfrekvensen næsten på plads igen.

Der er tilsyneladende ingen der vil erkende, at man spille hjernen til, man vænner sig simpelthen til det nye lydbillede. Det bliver den nye standard.

Al højttalerlyd en indbildning. Vi hører lyd fra to eller flere højttalere, og inde i vores hjerne opstår den dejligste musik.

Det vi "hører" er en blanding af den lyd som når ørerne, og den signalbehandling hjernen udfører.

Endelig et fornuftigt indlæg vedr. indspilning/tilspilning af hifikomponenter. Netop denne tilvænning "til det nye lydbillede" er årsagen til de konstante udskiftninger og tweaks folk udsætter deres anlæg for.
Efter et stykke tid med den nye forstærker mv. kan forbedringen ikke længere høres, med mindre man har en negativ referencen ved hånden. Der skal så ske udskiftninger. Der vil aldrig opstå en tilfredshed med det bestående.  

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

Drea
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

sd2100 skrev:
Boman skrev:

Endelig et fornuftigt indlæg vedr. indspilning/tilspilning af hifikomponenter. Netop denne tilvænning "til det nye lydbillede" er årsagen til de konstante udskiftninger og tweaks folk udsætter deres anlæg for.
Efter et stykke tid med den nye forstærker mv. kan forbedringen ikke længere høres, med mindre man har en negativ referencen ved hånden. Der skal så ske udskiftninger. Der vil aldrig opstå en tilfredshed med det bestående.  

Jeg er nu kun delvist ening. Jeg har fornyelig fået nye høttalere og havde en ven ovre til lytning. Han kom til lytning ca. 14 dager efter og kunne tydeligt høre en forskel i bassen, der både var blevet dybere og mere kontant.

Du/i har ret i at man også "venner" sig til lyden, men der sker også en udvikling med selve højttaleren

Til top Vis Drea's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Drea

Karl Heinz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Spændende måde at anskue tingene på.

Hvordan forklarer du så at folk der lige har købt deres anlæg, sætter det igang med noget musik når de tager på arbejde og når de kommer hjem oplever de en forandring? Kræver omprogrammeringen af hjernens signalbehandling ikke at man er tilstede vil tilspilningen?

Det skal i øvrigt siges at jeg ikke er for/imod tilspilning, men synes at diskussionen er interessant.

Til top Vis Karl Heinz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Karl Heinz

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2008 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Karl Heinz skrev:
Boman skrev:

Spændende måde at anskue tingene på.

Hvordan forklarer du så at folk der lige har købt deres anlæg, sætter det igang med noget musik når de tager på arbejde og når de kommer hjem oplever de en forandring? Kræver omprogrammeringen af hjernens signalbehandling ikke at man er tilstede vil tilspilningen?

Det skal i øvrigt siges at jeg ikke er for/imod tilspilning, men synes at diskussionen er interessant.

Har du/I aldrig oplevet, at musikken lyder bedre sent om aftenen end fx. om formiddagen?

Vi er desværre kun mennesker, med tilhørende fejl og mangler, og vores musikopfattelse/signalbehandling afhænger af vore humør og stemningen omkring en.

brian
Branchemedlem
Branchemedlem
Odyssey Audio Danmark

Bruger siden: 03 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Lidt info om indspilning af højtalerenheder fra Danny Riche/Gr-Research.

http://www.gr-research.com/burnin.shtm

Brian

Wilco
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2007
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Selvom jeg ikke har en forklaring, vil jeg mene der er noget om snakken.
En bekendt købte et par Audiovector Mi3 Avantgarde og jeg blev utroligt skuffet over især bassen (diskanten var meget tydelig og fantastisk).
Derefter gik der en rum tid, men pludselig blev bassen betydeligt bedre. Det var ikke fordi mit hoved vænnede sig til musikken, da jeg jo kom fra
mit eget setup (som ganske rigtigt har mere fylde).
Jeg er derfor 100% overbevist om at højtalere udvikler sig.
Til top Vis Wilco's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wilco

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Hos Harbeth mener man, at "burn in" udelukkende er tale om få timer og ikke flere hundrede af slagsen:

http://www.harbeth.co.uk/faq/index.php#16

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Kani skrev:
Jeg har flere steder hørt den påstand at højtalere skal spilles til for at yde deres bedste men har aldrig forstået hvorfor. Jeg har aldrig haft lejlighed til at sammenligne "friske" og tilspillede højtalere så jeg har ikke kunnet konstatere ved selvlyt hvor meget der er om snakken. Men; er der mon nogen herinde der kan give mig en forklaring på hvad der ændrer sig ved højtaleren efterhånden som den spilles til som altså skulle gøre den mere vellydende?

PS: Jeg har hørt noget tilsvarende angående forstærkere, cd-afspillere og diverse kabler så hvis nogen sidder inde med en forklaring på dette vil den også være meget velkommen!

Tror ikke at jeg har det endegyldige svar på dit spørgsmål, men jeg har i alle tilfælde en tese, fra motorverden som jeg også tror holder i højtaler sammenhæng. En membran er lige som en motor en bevægelig ting, og den skal "massereres" for at yde sit optimale og blive "blød" i stedet for når den kommer direkte fra fabrikken hvor den er "stiv" og utrænet. Da jeg fik mine ht var de også helt nye, og jeg må indrømme, at jeg godt synes at kunne høre at de har ændret klang. Da jeg fik dem var de langt fra lige så "varme" i lyden som de er nu, om man så kan lide det ene eller andet er et spørgsmål om smag. Personligt kan jeg bedst lide min højtaler som den er kommet til at lyde nu efter den er blevet "massereret" i en masse timer. Derfor har jeg også erfarret efterhånden, at hvis man lytter til en højtaler inden køb i en forretning, så skal man sikre sig, at den ikke lige er blevet taget ud af kassen til lytning for kunderne, da den ændre klang med tiden. Dog har mange seriøse forhandlere taget højde for den slags og har tilspillet deres højtalere for kunderne, før de præsenterere dem i forretningen.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

JRolLbs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

brian skrev:

Lidt info om indspilning af højtalerenheder fra Danny Riche/Gr-Research.

http://www.gr-research.com/burnin.shtm

Brian

Tja, den siger jo en del (hvis ikke det hele).. Alle skeptikere (og for så vidt også alle andre - det er interessant læsning) burde i hvert fald tage et kig på denne.. Rart med en lidt mere prof. forklaring end diverse motor- og pskykoakustik-analogier og -postulater!

Edit: Det skal lige siges, jeg ikke personligt har noget forhold til tilspilning af den simple grund, jeg aldrig har ejet nyt grej

Til top Vis JRolLbs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRolLbs

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2008 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Kani skrev:

Tror ikke at jeg har det endegyldige svar på dit spørgsmål, men jeg har i alle tilfælde en tese, fra motorverden som jeg også tror holder i højtaler sammenhæng. En membran er lige som en motor en bevægelig ting, og den skal "massereres" for at yde sit optimale og blive "blød" i stedet for når den kommer direkte fra fabrikken hvor den er "stiv" og utrænet. Da jeg fik mine ht var de også helt nye, og jeg må indrømme, at jeg godt synes at kunne høre at de har ændret klang. Da jeg fik dem var de langt fra lige så "varme" i lyden som de er nu, om man så kan lide det ene eller andet er et spørgsmål om smag. Personligt kan jeg bedst lide min højtaler som den er kommet til at lyde nu efter den er blevet "massereret" i en masse timer. Derfor har jeg også erfarret efterhånden, at hvis man lytter til en højtaler inden køb i en forretning, så skal man sikre sig, at den ikke lige er blevet taget ud af kassen til lytning for kunderne, da den ændre klang med tiden. Dog har mange seriøse forhandlere taget højde for den slags og har tilspillet deres højtalere for kunderne, før de præsenterere dem i forretningen.

Michael

Nu har jeg tilfældigvis en fortid i motorverden, og en motor er noget ganske andet, der er en masse mekaniske dele som glider mod hinanden, og de skal - med gradvis større belastning - tilkøres, for slide eventuelle mikrotoppe af uden rivning.

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
rattanhuset skrev:

Kani skrev:

Michael

Nu har jeg tilfældigvis en fortid i motorverden, og en motor er noget ganske andet, der er en masse mekaniske dele som glider mod hinanden, og de skal - med gradvis større belastning - tilkøres, for slide eventuelle mikrotoppe af uden rivning.

Det er lidt det samme jeg mener, ikke at det er det samme, men at brug gør at tingene kommer til at "passe bedre sammen" og derfor jeg referer lidt til en sammenligning ;-)

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes