Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 09:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hjælp til review af mentor 5 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Hej forum,

Jeg kan se at der er en test af Dali Mentor 5 i What Hifi Sound & Vision issue 9/2007. Men kan ikke se selve reviewet nogle steder på nettet.

Er der nogen der ved hvordan man kan få adgang til dette review (udover at tage til England og købe en kopi af bladet :-). Jeg har googlet rundt, men uden held.

/Dranov

Til top Vis Dranov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dranov

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

http://www.otest.co.uk/group-test/what-hi-fi-sound-and-visio n-85343.html

Det er vist så tæt du kan komme på uden at oprette et abonnement, men lån dem da med hjem og lyt på dem
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2008 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Hej Zorglub,

Tak for link. Det var dog selv der hvor jeg var kommet til :-).

Jeg har faktisk købt dem og syntes at jeg mangler noget bas - hvilket er forståeligt nok da de er relative små højttalere - men havde nok stadig forventet lidt mere bas en den jeg får. Ville gerne se hvad reviewet sagde om de generelt var "meget " svage i bassen eller om jeg evt. har dem stående lidt forkert, eller om de ikke er spillet nok ind endnu osv.

/Dranov

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Hvis du mangler bas, kan det også være fordi du mangler en kraftigere forstærker. Hvad har du pt?
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2008 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Hej Mastervol,

Havde først en Thule ia150b. Den var dog noget for slank og klinisk i lyden i forhold til Mentorens diskanter. Har nu skiftet den til Thula ia75b som er mere rar i lyden. Der blev nærlyttet i 4 dage mellem de to forstærkere og valget blev ia75b'eren. mellemtone og diskant er nu meget fint afstem. Bassen var den samme i begge forstærkere (Mentor 5'eren er relativ nem at drive). Faktisk giver Mentor 5 en OK bas når man sidder lige i perfekt i smørhullet. Men lidt bevægelse til hver side eller frem og tilbage så bliver lyden meget tynd. Det er som om at bassen ikke kommer videre ud i rummet men kun er lige foran højttaleren i lytteposition.

Jeg mistænker lidt at basmanglen/spredningen kommer fra placeringen af højttalerne op ad en glasvæg (vinduesvæg ud mod udestuen). I HFK mente de at glasvæg var no-go da glasset spreder lyse toner og absorberer bassen?? Desuden mente de at højttaleren skulle have god til til at blive spillet ind og ville udvikle mere dyb bas. De har nu ca. kørt 120 timer.

Jeg ved godt at et enklt svar er at skifte til Mentor 6 (for kun 2000) ekstra, men de bliver relativt store i forhold til stuen og placeringen og kan egentlig også godt lide størrelsen på Mentor 5'eren.

Havde først et par B&W CM7 hjemme men de var meget mørke i lyden. Tænker på evt. at prøve dem igen evt. (evt. med et sølvkabel for at se om det ændre noget i diskanten). Bassen og mellemtone i CM7 var rigtig gode men diskanten manglede ligsom noget. Men Thule ia75béren er nok ikke stærk nok til CM7'eren - og så er det tilbage til Thule ia150b'eren igen.

- hvem sagde at hi-fi skulle være nemt - Først for mørk, så for klinisk og nu for lidt bas :-)

/Dranov

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Du kan da bare købe en forstærker der ikke er så klinisk som Thule, du kunne da sagtens parre den med noget Marantz, NAD eller HK hvis det var.. Eller hvis det skal være lidt mindre mørkt og mere rytmisk kunne du kigge på Rega eller Densen.. Så tror jeg du vil få et lidt andet syn på de mentorer.. Selvfølgelig er der en fysisk grænse for hvad de små 5" kan flytte af luft, men Thule er jo ikke lige kendt for sin kælderdybe bas..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes