Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: hjælp! Mangler Bas ! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
junghans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Januar 2008 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Hej Alle.
Jeg har brug for hjælp - jeg mangler lidt bund / bas til mit anlæg.
Mit setup består af: XTZ A100 forstærker, 2 x B&W DM603S, Tara labs klare ps ht-kabler, harman/Kardon kardon TU970. Min stue er ca. 30 m2 - ingen tæpper eller gardiner. Jeg lytter mest til jazz, klassisk, ældre rock/pop (formodentlig pga. min alder). Jeg spiller ikke specielt højt, er ikke til bulderbas, men kan li' en ren klar lyd uden mudder. Alligevel mangler jeg lidt bas - lidt bund, og har haft en infinity subwoofer men den var for stor på alle måder, foruden jeg synes den lidt for langsom (det var vist en 15" -> overkill ! ! !)
Har I nogle bud på hvordan jeg kan få hvad jeg søger? Det er afgørende for at jeg kan få ro til at nyde min musik, at en evt. subwoofer ikke har for store fysiske dimensioner ( jeg er gift).

Til top Vis junghans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af junghans

PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003
Sendt: 17 Januar 2008 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Hej

Tror du vil kunne opnå et godt resultat med en Dali SWA-12 sub. Dens lukkede kabinet giver den helt rigtige gode bas, og så er den rimelig billig på brugtmarkedet. Nu ved jeg jo ikke om den er for stor rent fysisk ?

Mvh

Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ

junghans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2008 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Jeg er bange for at 12" er for meget. Jeg vil gerne have en stram tydelig bas, ikke så meget "føelsen" i maven.
Havde jeg råd købet jeg en velodyne mivro-vee. måske leder jeg lidt efter noget i den stil - men som er til at betale.
Er det din vurdering at andre kabler eller en bi-wiring kan give nok ?

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 17 Januar 2008 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

junghans skrev:
Hej Alle.
Jeg har brug for hjælp - jeg mangler lidt bund / bas til mit anlæg.
Mit setup består af: XTZ A100 forstærker, 2 x B&W DM603S, Tara labs klare ps ht-kabler, harman/Kardon kardon TU970. Min stue er ca. 30 m2 - ingen tæpper eller gardiner. Jeg lytter mest til jazz, klassisk, ældre rock/pop (formodentlig pga. min alder). Jeg spiller ikke specielt højt, er ikke til bulderbas, men kan li' en ren klar lyd uden mudder. Alligevel mangler jeg lidt bas - lidt bund, og har haft en infinity subwoofer men den var for stor på alle måder, foruden jeg synes den lidt for langsom (det var vist en 15" -> overkill ! ! !)
Har I nogle bud på hvordan jeg kan få hvad jeg søger? Det er afgørende for at jeg kan få ro til at nyde min musik, at en evt. subwoofer ikke har for store fysiske dimensioner ( jeg er gift).

Hvis det var en moderne Infinitysubwoofer du har prøvet så har du brugt den forkert.
De kan integreres med deres Raboos system så de kun gør det de skal. Da du oplevede den for langsom er jeg faktisk ret sikker på du ikke har kalibreret fasevinkel og den paramerisk equelizer korrekt. Prøv igen

Størrelsen på membranen har ikke nødvendigvis noget at gøre med om du oplever svampet eller "tung" bas. Det er samspillet mellem kabinetstørrelse de fysiske fjederparametre, sammenholdt med den fysiske vægt sat overfor den elektroniske fjerparameter.

mvh.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

enten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 Januar 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

hvis jeg var dig, ville jeg klart vælge en b&w bas, synes det er en skam at "blande mærkerne", men det jo så bare min mening :)

fx en asw 610, hørte en mig og kammi sidste gang vi var i HK, og synes den spillede ganske præcis og hurtig.

Til top Vis enten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af enten

junghans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2008 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Mercury:
Det var ikke en ny model fra infinity - det var vist en "alpha". Jeg satte fasen således jeg kun fik helt lave frekvenser, men det blev en utydelig buldren. Samtidig havde jeg også svært ved at placere det pga. størrelsen, så når den nærmede sig en væg betød det MEGET bas i den ene sofa og tilpas i den anden. Vedr. antal tommer - jeg troede at jo større membranen var jo mere luft flyttede den . .og jo langsommere blev den også. Det er bare et super forum - jeg  elsker at blive klogere.
Er der i øvrigt noget om at bas-enhederne / membranerne bliver slidte og slappe med tiden, også inden for få år. Jeg tænker her bla. på om det er for dumt at købe brugt!
Enten:
Jeg ER SÅ misundelig på din 703 serie ! ! Jeg har altid været B&W-man, og har bestemt heller ikke afskrevet i denne forbindelse. Jeg også haft Thule og synes de var ok - måske lidt anonyme. Det lyder som du har købt sættet hos HiFi-klubben

enten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 Januar 2008 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

hehe ja det kan du have ret i, men har købt en del af det brugt :) du kan abre komme forbi og høre det en dag :)

men som også skrevet tidligere, prøv at hør b&ws 10", synes de er super. men der er helt sikkert også de første 400 andre der er bedre/lige gode.

Til top Vis enten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af enten

FoxyFish
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Januar 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

junghans skrev:

ikke så meget "føelsen" i maven.

Jeg lever for den "følelse" . Men det at være teenager har sikkert også noget at skulle have sagt!

Spøg til side.. Står dine højttalere på spikes, for det skulle give en strammere, mere veldefineret bas.

Denon DCD-890
DALI 850
Til top Vis FoxyFish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FoxyFish Besøg FoxyFish's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes