Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
stef_fen33
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 Januar 2008 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Hey

Jeg kunne rigtig godt bruge nogle meninger og lidt vejledning til køb af en subwoofer. Jeg har haft kigget på B&W ASW610XP på HIFI klubben. Men er lidt i tvivl om der er andre muligheder i samme prisklasse og samme størrelse som måske er bedre. Er ikke interesseret i en der er meget større end denne da jeg ikke har plads til dette.-men lidt større gør jo ikke noget  

Er der nogle som har set anmeldelser på B&W ASW610XP?

Men er åben for andre muligheder så bare fyr løs. Jeg ser bare en lille og kraftig fætter i B&W´en...

Mvh Steffen

Til top Vis stef_fen33's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stef_fen33

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 22 Januar 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Cerwin Vega!

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Januar 2008 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

stef_fen33
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2008 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Hey ManicMiner

Så fik jeg mig en lille SUB, har lige bestilt en SVS SB12-plus fra lille Norge... Tror den passer godt til mit behov. Er en bas-mand men hvis jeg skulle have en SVS PB12-plus stående så var kæresten nok flyttet hehe... SVS PB12 kommer ind i billedet når jeg flytter i hus engang.-der skal jo være en lille hjemmebiograf

Men tak for at du lige fik mig til at indse at der var andet end HIFI-klubben... Er lidt trætte af dem lige for tiden. Var dernede for at få noget vejledning til køb af sub. Blev spist af med at de ikke havde halvdelen på lager og at der ville gå lang tid før at de fik nogle. Generelt virkede de ikke særlig interesseret i at sælge en SUB. Men tror og håber jeg bliver glad for den lille SVS

Seffen

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Hey Steffen

Jeg fik netop en SVS SB12-Plus i julegave af min kæreste (jeg havde også snakket en hel del om den). Hun styrer for vildt! Anyway, da jeg første gang fik tændt for dyret blev jeg slemt skuffet. Skulle det bulderværk være den præmie-sub, der er blevet skamrost på det groveste overalt på nettet?

For at gøre en lang historie kort, er der én ting du absolut skal have styr på. Du skal sørge for at dæmpe den frekvens, hvor dit rum "spiller med" (dvs hvor alt ryster/vibrerer og larmer ad h... til). Heldigvis har netop SVS SB12-Plus en parametrisk equalizer, der kan klare ærterne:

Trin 1: Anskaf en lydtryksmåler, fx standardmåleren fra Radio Shack.

Trin 2: Brænd en CD med bas-frekvenser, fx den gratis RealTraps test-cd.

Trin 3: Sæt din sub til et fornuftigt basniveau og juster rumkompensationen. I min stue med ca 50 kubikmeter luft anbefales "medium", da det giver den mest lineære basgengivelse.

Trin 4: Indstil dit anlæg til at levere 60 dB ved afspilning af "white noise" nummeret sidst på CDen (og ikke 70 dB som RealTraps foreslår).

Trin 5: Sæt dig ned og lyt til numrene 20-29, 30-39 og 40-49 Hz, mens du noterer lydtrykket ned for hver Hz (hver enkelt Hz spiller i 10 sekunder, så du har tid til at aflæse og notere). Ørepropper/høreværn kan kraftigt anbefales!

På et tidspunkt vil du opleve, at lydstyrken stiger markant. Jeg gik fra ca 70 dB ved 30 Hz til 94,4 dB ved 36 Hz, som i mit rum er den udskældte frekvens, hvor alt ryster. 94,4 dB er meget højt, hvorfor jeg kraftigt anbefaler at kalibrere anlægget til 60 dB og anvende ørepropper (mine ører begyndte at ringe som tegn på skade og holdt først op et stykke senere).

Trin 6: Nu hvor du ved hvor den famøse frekvens ligger, skruer du helt op for Q og level på din sub (de to knapper øverst til venstre). Herefter spiller du pasagen med den kraftige frekvens, mens du drejer på "freq" knappen på din sub (sidder til højre for de to andre knapper) indtil du har opnået maksimal dæmpning af frekvensen. Det kan godt tage et par forsøg at ramme det helt rigtige sted indenfor et 10 sekunders vindue.

Nu kan du så indstille gain og crossover frekvens på din sub, så det passer til anlægget og din personlige smag. Du vil opleve, at din sub ikke længere lyder som en typisk bulder-sub, men at det derimod lyder, som om bas-enhederne på dine højttalere pludselig spiller langt dybere og/eller kraftigere end førhen. Uden bulder.

Jeg kan ikke beskrive det med ord, men jeg har aldrig hørt noget lignende. Jeg køber aldrig nogensinde en sub, der ikke har en parametrisk equalizer indbygget. Aldrig! Der er simpelt hen ingen sammenligning i forhold til gængse subs uden equalizer. Jeg må konstatere, at alle de mennesker der gennem tiden har skamrost SVS SB12-Plus har haft ret i, at den er et absolut fund for pengene!

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

darkless skrev:
Hey Steffen

Jeg fik netop en SVS PB12-Plus i julegave af min kæreste

Holy crap - ikke en helt ringe kæreste at have

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2008 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

JoeConsultant skrev:

darkless skrev:
Hey Steffen

Jeg fik netop en SVS PB12-Plus i julegave af min kæreste

Holy crap - ikke en helt ringe kæreste at have

Jeg er skam også meget glad for hende. Den slags giver bonus-point på kærestekontoen i lang tid.

stef_fen33
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2008 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Det er sikkert det dummeste spørgsmål. Men har en NAD c372 og der er pre-out udgang på den.-men skal jeg sætte et eller to kabler til min SB12? mit gæt var to da man vel både skal have L & R signalet med???

steffen

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2008 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Jeg ville tilslutte både L og R preout, hvis din NAD ikke har en LFE udgang (kender ikke modellen). Det er i hvert fald sådan, jeg har sluttet min egen SB12-Plus til min gamle Technics integreret forstærker.

stef_fen33
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Hey Darkless...

Ja det var også mit forslag men ville egentlig bare være helt sikker. Der er ikke nogen LFE udgang så det kan kun være rigtigt at tilslutte både L & R...

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Sendt: 29 Januar 2008 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Du kan nøjes med 1. At tilslutte både left og right giver absolutet intet andet end du skal skrue ned for subben for samme input signal.

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

stef_fen33
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2008 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Brugte 2 og f**k den sparker røv. Det er ikke til at være i stuen hvis man hører et nummer med go bas i. Den er næsten for vild hehe...  Tager squ hatten af for sådan en lille fætter. Den gør det i hvert fald godt

Fik desværre ikke købt en dB måler med så har nok ikke indstillet den korrekt.-men skal da helt sikkert ud og finde en...

Stakkels naboer

stef_fen33
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2008 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Hey Darkless

Hvor meget gain har du sat den til? har du et højpas filter til dine højttalere eller får de bare lov til at spille med? Men du skal have tak for at lokke mig til at købe denne sub...

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2008 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Steffen, jeg var ikke helt korrekt i mit tidligere svar. Min forstærker har ikke decideret preamp out (det har min nye imidlertid), så subben er forbundet via højttalerterminalerne, og dermed anvendes det indbyggede highpass filter på 100 Hz, der sidder på højttaler-udgangene på subben. Mit lowpass filter er slået til og står på et sted mellem 80 og 100 Hz, mener jeg.

Min gain er typisk mellem kl 09:00 og kl 12:00, afhængig af om det er musik eller film, og hvor kraftig bassen er på indspilningen.

Hvis du endnu ikke har en lydmåler, kan du evt. forsøge at følge trin 6 som beskrevet i en af mine tidligere poster. Sæt et nummer på med meget bas og drej frem og tilbage på Freq knappen indtil du rammer det sted, hvor bassen er mest stram / mindst "boomy". Som konsekvens heraf vil bassen lyde mere afdæmpet, hvilket kan kompenseres for ved at skrue gain højere op. Jeg gik selv fra før kalibrering med gain indstillet til kl 08:00-09:00 til efter kalibrering at have skruet gain op til kl 09:00-12:00.

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2008 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:
Du kan nøjes med 1. At tilslutte både left og right giver absolutet intet andet end du skal skrue ned for subben for samme input signal.

Det kommer an på, om bassen rent faktisk er indspillet i begge kanaler. Hvis du lytter til gamle Beatles optagelser vil du lægge mærke til, at fx trommer kan være indspillet udelukkende i den ene kanal, og dermed spiller subben ikke lyden, hvis den sidder på den "forkerte" kanal.

Hvis du derimod hentyder til de tilfælde, hvor folk tager fx LFE udgangen og forbinder til en Y-splitter, der så forbindes til både L og R indgang på subben, så er det en helt anden snak. Den slags unoder kan ikke anbefales.

Sebbii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2007
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

er begyndt at tro lidt at jeg skulle have købt mig en SB12plus istedet for en PB12-NSD.

En ting er self pladsen som kan blive et problem hvis jeg en dag flytter noget andet er at jeg tror SB12plus ville have passet bedre til mit rum snart havde været en del nemmere for mig at kalibrere til mig rum.

Det en lille stue (i en lejlighed) og min PB12 kan godt blive lidt for meget til tider - det skal dog indrømmes at jeg ikke er den ville hifi mester og ik har forsøgt at kalibrere den med SPL meter osv.

OPRÅB: hvis nogen i kbh område skulle have erfaringen og lysten giver jeg gerne et eller andet for hjælpen med kalibrering af SVS sub/anlæg.

Til top Vis Sebbii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sebbii

Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Hejsa - for kalibrering af subwoofer, så vil jeg på det stærkeste anbefale en Behringer FBQ2496, samt en Radio Shack og Room Eq Wizard. Behringeren kobler du også til computeren med en MIDI-kabel, og så kan du virkelig kontrollere din subwoofer. Mam!

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Jeg kigger for tiden med lys og lygte efter et billigt E-MU 0404 USB 2.0 lydkort. Det har både MIDI-tilslutninger og 48v phantom-power, så Behringer ECM8000 kondenser-mic kan tilsluttes.

Jeg har en Behringer DEQ2496, der desværre ikke er understøttet af REW, men hvis jeg heldig, kan det jo være, at jeg kan få adgang til kildekoden, så jeg selv kan få indkodet support. DEQ2496s MIDI-specs er tilgængelige fra Behringers egen hjemmeside.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvorfor vil du bruge en EMC8000 fremfor en Radioshack lydtryksmåler?

Det kan være at der er noget jeg overser, men løsningen med lydtryksmåleren vil både være billigere samt at du får absolutte verdier. EMC8000 vil selvfølgelig være mere nøjaktig, men med mindre du skal følge i Ilkkas fodspor så burde en RS med tilhørende korrektionsfil være nøjaktigt nok.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Nu spørger jeg sikkert meget dumt, men det er jeg jo nød til for at få noget at vide og blive klogere

Hvad er en behringer og kan alle og enhver finde ud af at bruge den? 

Hvad koster den og hvor kan man få en?

skal man bruge andet sammen med den, eller skal man KUn bruge den ved kalibrering? 

Til top Vis Furious jt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Furious jt

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes