| Forfatter |
|
starman Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 25 Januar 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg skal ud og have nogle nye højtalere. Men har gået og tænkt på hvordan gamle højtalere spiller i forhold til nye højtalere.
Her tænker jeg på fx at BW 802 S3 var nogle meget populære højtalere for en ti års tid, men kostede en mindre formue den gang. Det samme gør sig gældende med JBL Ti5000 osv. Højtalere som man kan erhverve for ikke særlig mange penge idag. For to uger siden så jeg et par Mirage M1 (nypris 30.000 kr) som blev solgt for 8000 kr i Den Blå Avis.
Mit spørgsmål er om fx et par BW 802 S3/Mirage M1 som koster omkring 8000 kr/sæt brugt idag vil få tæv af et par nye højtalere til omkring 8000 kr/sæt, eller om man rent faktisk vil få meget mere for sine penge ved at købe noget brugt?
Mvh
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 25 Januar 2008 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
starman skrev:
| Mit spørgsmål er om fx et par BW 802 S3/Mirage M1 som koster omkring 8000 kr/sæt brugt idag vil få tæv af et par nye højtalere til omkring 8000 kr/sæt, eller om man rent faktisk vil få meget mere for sine penge ved at købe noget brugt? |
|
|
Jeg kender ikke personligt M1, men god ven har spillet meget 802s3 for mig, og brugt til 8000kr for et sæt har de ingen, INGEN konkurrence. Gang med 5, hvis du skal finde lign. kvalitet fra ny.
|
| Til top |
|
| |
starman Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2008 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er også min formodning at udviklingen indenfor højtalere er ikke som PC'er som udvikler sig i rivende hast.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 25 Januar 2008 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er af den overbevisning at det meste af hifiverden har stået stille de sidste 30 år (med de åbenbare undtagelser). Højttalere er blevet meget smukkere i den periode men lydmæsigt syntes jeg ikke der er sket noget.
Køb en 25 år gammel topmodel af højttaler og forstærker og du er rigtigt godt kørende. Start med at nette lidt rundt, der er skrevet stolpe op og ned om det gamle guld.
|
| Til top |
|
| |
starman Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2008 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine drømmehøjtalere i mine unge dage var BW 801/802 S3, men for alm mennesker var disse højtalere alt for dyre.
Jeg har kigget en del i den blå avis, og det er også grunden til dette indlæg, da man vel kan sige at jeg har muligheden for at opfylde en gammel drengedrøm nu!
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 25 Januar 2008 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mirage M1
Kostet 60000kr.
Bare husk en ting, hvis en enhed går i stykker i dem så kan de ikke skaffes mere.
Har lige smidt et par M3Si ud.
Og enheder til de gammel b&w koster kassen.
|
| Til top |
|
| |
peppe Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 25 Januar 2008 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kondensatorene var heller ikke de bedste den gang , så hvis de ikke har det så godt , så er det et problem at finde noget der passer lydmæssigt !!
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 25 Januar 2008 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
|
enheder til de gammel b&w koster kassen.
|
|
|
Ja, f.eks koster en ny basenhed ( rep. kan ikke fåes ) til B&W 801 S3 6400,- kr - diskant 1550,- kr. 
Mvh
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 25 Januar 2008 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor tit er det lige i skifter enheder i jeres højtalere ;-)
Det meste kvalitetsgrej med 25 år på bagen kan sagtens spille 25 år til. Og det koster heller ikke en bondegård at få det gået efter. Man kan få en Accuphase P-300 for 4-8kkr, og det er altså et fund for en forstærker i den klasse. Ligeledes kan man få rigtig rigtig gode JBL/B&w højttalere for ingen penge brugt. Det er rigtigt at kondensatorer KAN være blevet trætte, men det er altså mere undtagelsen en reglen. Og basmembranen KAN være træt i ophænget, men det kan man jo tydeligt se. Gammelt udstyr i god stand skal man ikke være bange for at købe (faktisk kan det ofte sælges for samme pris som man har erhvervet det for). Og hvis budgetter er lidt stramt er det den eneste vej til rigtig god lyd for 10-15kkr
|
| Til top |
|
| |
starman Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2008 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mig bekendt er 99.999% af alle mennesker der køber fx BW 801/802, Mirage M1 osv total hifinørder, og vil vogte deres dyre anlæg med livet. Jeg har haft dyrt hifi for år tilbage, og det var altid i samme stand som da det blev købt, da jeg solgte det.
Det er jo ikke Eltax fra Bilka vi snakker om her, men dyrt hifi der kostede kassen for 10-20 år. 20.000 kr for 10-20 år siden, er væsenligt mere i dag.
Men kan vi alle blive enige om at fx et sæt BW 802 S3 til 8-10.000 kr brugt er uden konrrance i forhold til nye højtalere i samme prisklasse?
Mvh
|
| Til top |
|
| |