Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtalere og watt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Emi_one
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Hej H4A

Jeg har over længere tid kommet til at tænke på højtalere og watt.

Jeg kender nogle der siger at deres HT er på f.eks 2xx watt, og det er nærmest en konkurrence om at have flest watt. Det er dog en af de ting jeg er fuldstændig ligeglad med

Men jeg kom til at tænke over det. I sig selv har passive højtalere vel ikke nogle watt, de får da power fra en forstærker. Så HT har jo ikke nogle watt, for hvor skulle de komme fra?

Så mit spørgsmål er følgende: Hvad bruger man den watt oplysning til som står bag på sin HT?

Hilsen Emi_one

Emi_one
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2008 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Morten014 skrev:
Emi_one skrev:

Hvad bruger man den watt oplysning til som står bag på sin HT?

ikke en skid

Det er vel løgn! Jeg har tænkt over det i så lang tid.

Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Emi_one skrev:
Morten014 skrev:
Emi_one skrev:

ikke en skid

Hæhæ en højtaler kan ikke være på nogle watt, kun aktive højtalere kan have watt. Sådan har jeg i hvert fald forstået det.

Mvh. Morten.
Til top Vis Morten014's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten014

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Emi_one skrev:
Morten014 skrev:
Emi_one skrev:

ikke en skid

løgn.. nei det er det ikke i de fleste tilfelder..

Derimot følsomheden og hvor mange amper kan tit bruges til noget ;-)

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Morten nåede at slette sit indlæg, meen... han har ret ret

Der er, for nogle, nok noget blærerøvseffekt over watt-angivelsen på nogle (mange?) højttalere.

I praksis har det ingen, eller ringe, betydning, så længe den anvendte forstærker anvendes inden for sit normale arbejdsområde, dvs uden at den klipper.

Mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Inden for hjemme hifi har watt opgivelsen på højttalere ikke det store at sige, men jeg tror det er blevet standard for mange år siden at oplyse det, defor gør mange producenter det stadig. En anden ting er at ungersvendene jo skal imponeres og hvad er bedre end når der står 500 WATT på på de 13 kg tunge gulvhøjttalere

Det er til gengæld bevist at så længe signalet til højttalerne er uforvrænget så kan de fleste holde til stor effekt. oftest mere end de fra producenten er opgivet til, man skal dog altid passe på  at basenheden ikke banker spolen mod bundstykket ved heftige bas toner.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland

Emi_one skrev:
Morten014 skrev:
Emi_one skrev:

ikke en skid

Man bruger det til nul og niks. Wattene fortæller hvor meget du kan tilføre svingspolen før den brænder af. Hvis man har interesse i at teste dette kan man jo godt bruge det.

Hvis du har en meget stor højttaler som kun kan tåle 100 watt, kan man jo godt komme til at brænde den af, så her kan oplysningen være rimelig nok.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Emi_one
Forum Bruger
Forum Bruger

Morten014 skrev:
Emi_one skrev:
Morten014 skrev:
Emi_one skrev:

ikke en skid

Hæhæ en højtaler kan ikke være på nogle watt, kun aktive højtalere kan have watt. Sådan har jeg i hvert fald forstået det.

Mvh. Morten.

Det er også sådan jeg har forstået det. (også skrevet i første indlæg)

Men watt angivelse er vel ikke for sjovt...

EDIT: sh*t i er hurtige...  Men det er kun godt!

Emi_one
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2008 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Emi_one skrev:
Morten014 skrev:
Emi_one skrev:

ikke en skid

Man bruger det til nul og niks. Wattene fortæller hvor meget du kan tilføre svingspolen før den brænder af. Hvis man har interesse i at teste dette kan man jo godt bruge det. - Tak for svaret. Så blev jeg da lidt klogere i min ferie.

Hvis du har en meget stor højttaler som kun kan tåle 100 watt, kan man jo godt komme til at brænde den af, så her kan oplysningen være rimelig nok.

Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

brok skrev:

Morten nåede at slette sit indlæg, meen... han har ret ret

Mvh

Brok

Det var heller ikke menningen, men emi-one har jo citeret så det går nok
Til top Vis Morten014's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten014

Emi_one
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

exciter skrev:

man skal dog altid passe på  at basenheden ikke banker spolen mod bundstykket ved heftige bas toner.

Er det oftest det der sker hvis basenheden siger mislyde ved at man skruer for højt op? For de siger nogle grimme lyde hvis man kommer til at skrue lidt for højt op...

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Emi_one skrev:

exciter skrev:

man skal dog altid passe på  at basenheden ikke banker spolen mod bundstykket ved heftige bas toner.

Er det oftest det der sker hvis basenheden siger mislyde ved at man skruer for højt op? For de siger nogle grimme lyde hvis man kommer til at skrue lidt for højt op...

Jep! Pas på med det, der skal ikke vanvittigt meget til, for at svingspolen blir skæv.

mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Emi_one
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2008 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

brok skrev:
Emi_one skrev:

exciter skrev:

Jep! Pas på med det, der skal ikke vanvittigt meget til, for at svingspolen blir skæv.

mvh

Brok

Okay... For det er da sket en del gange efterhånden, men så er jeg hurtig til at skrue ned igen.  

Tak for den meget hurtige hjælp drenge. Det er sgu go' stil!

Boegedal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Hej Emi_one....

Watt-angivelsen på højttalere er nok mere et levn fra fortiden, men i praksis er det bare et udtryk for hvor stor en effekt en højttaler kan tåle uden at brænde af.... og det er vel at mærke ren lyd uden forvrængning...!  for en lille 20 watt forstærker kan nemt brænde en 200 watt højttaler af, hvis man presser forstærkeren til sit yderste, så strømforsyningen løber varm og 'klipper'

omvendt kan en 400 watt forstærker nemt gi' en 200 watt højttaler mere end de 200 watt, så længe den levere ren uforvrænget lyd....

mvh. Jan

Nakamichi LX-5
Dali Suite Rear 0.8
Til top Vis Boegedal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boegedal

Emi_one
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2008 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Boegedal skrev:

Hej Emi_one....

Watt-angivelsen på højttalere er nok mere et levn fra fortiden, men i praksis er det bare et udtryk for hvor stor en effekt en højttaler kan tåle uden at brænde af.... og det er vel at mærke ren lyd uden forvrængning...!  for en lille 20 watt forstærker kan nemt brænde en 200 watt højttaler af, hvis man presser forstærkeren til sit yderste, så strømforsyningen løber varm og 'klipper'

omvendt kan en 400 watt forstærker nemt gi' en 200 watt højttaler mere end de 200 watt, så længe den levere ren uforvrænget lyd....

mvh. Jan

Nå for dælen.. Det vidste jeg ikke. Tak for info!

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 12 Februar 2008 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

HFK har faktisk lavet en artikel der også beskriver problemet, den er meget fin udført. Desværre sidder jeg på arbejde, og dokumentet ligger på min comp derhjemme mener jeg, men jeg kan da poste det senere.

Hvis man lægger mærke til det, bliver det sjældnere og sjældnere at effekten "på" højttalerne bliver opgivet på de mere seriøse mærker, i stedet skriver man hvad producenten anbefaler af effekt fra forstærkeren, hvilket er meget mere fornuftigt.

De dårligere mærker derimod bliver nødt til at sælge deres produkter vha. specs og vildledende info.

Jeg har aldrig forstået hvorfor man kan opgivet et surround til at afgive en samlet effekt på 400 watt, man kan ikke lægge effekt sammen, så det er jo bare noget man skriver for at det skal se voldsomt ud.

Når jeg skal forklare mine venner hvordan tingene hænger sammen, fortæller jeg dem gerne om NAD's 16 kg's 5x50 watts forstærker, og spørger dem hvordan de kan forsvare at deres Sony skal kunne afgive 5x150 watt når den vejer det halve.

Det er det samme med højttalere, det er en måde at sælge et produkt der ikke kan sælge sig selv. Maks. effekt på en højttaler siger desværre intet om lyden, eller hvor højt skidtet kan spille. For at få en fornemmelse af hvor højt en ht kan spille skal man bl.a. have en følsomhed der angiver hvor højt en højttaler kan spille med 1 watt. Teoretisk set skal man jo have en dobbelt så kraftig forstærker for at spille en 92db højttaler op til samme lydstyrke som en 95db. Men det siger jo heller ikke noget om lyden, så lad tal være tal og lad os få lyttet i stedet  

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Emi_one
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2008 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:

HFK har faktisk lavet en artikel der også beskriver problemet, den er meget fin udført. Desværre sidder jeg på arbejde, og dokumentet ligger på min comp derhjemme mener jeg, men jeg kan da poste det senere.

Hvis man lægger mærke til det, bliver det sjældnere og sjældnere at effekten "på" højttalerne bliver opgivet på de mere seriøse mærker, i stedet skriver man hvad producenten anbefaler af effekt fra forstærkeren, hvilket er meget mere fornuftigt.

De dårligere mærker derimod bliver nødt til at sælge deres produkter vha. specs og vildledende info.

Jeg har aldrig forstået hvorfor man kan opgivet et surround til at afgive en samlet effekt på 400 watt, man kan ikke lægge effekt sammen, så det er jo bare noget man skriver for at det skal se voldsomt ud.

Når jeg skal forklare mine venner hvordan tingene hænger sammen, fortæller jeg dem gerne om NAD's 16 kg's 5x50 watts forstærker, og spørger dem hvordan de kan forsvare at deres Sony skal kunne afgive 5x150 watt når den vejer det halve.

Det er det samme med højttalere, det er en måde at sælge et produkt der ikke kan sælge sig selv. Maks. effekt på en højttaler siger desværre intet om lyden, eller hvor højt skidtet kan spille. For at få en fornemmelse af hvor højt en ht kan spille skal man bl.a. have en følsomhed der angiver hvor højt en højttaler kan spille med 1 watt. Teoretisk set skal man jo have en dobbelt så kraftig forstærker for at spille en 92db højttaler op til samme lydstyrke som en 95db. Men det siger jo heller ikke noget om lyden, så lad tal være tal og lad os få lyttet i stedet  

Tak for et spændende og lærerigt indlæg! (Dem synes jeg der er mange af på H4A)  Super! Jeg synes at jeg har lært en masse på dette område ved at oprette denne tråd.

Du må meget gerne uploade det dokument hvis du har lyst til det.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 13 Februar 2008 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Emi_one skrev:
Ascari skrev:

Tak for et spændende og lærerigt indlæg! (Dem synes jeg der er mange af på H4A)  Super! Jeg synes at jeg har lært en masse på dette område ved at oprette denne tråd.

Du må meget gerne uploade det dokument hvis du har lyst til det.

Det vil jeg da gerne, men jeg glemte det selvfølgelig i går da jeg kom hjem, og nu sidder jeg på arbejde igen.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Emi_one
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2008 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Det er okay. Jeg har ferie, så det kan gøre lidt ligemeget hvornår det er.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 13 Februar 2008 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Jeg vil dog mene at de fleste effektopgørelser for højttalere i hifiklubben er realistiske. Der er dog så mange ting i det, for mine højttalere står til at kunne klare 400 watt peak, men det er absolut ikke det som kontinuerligt.  Jeg har et par store CV højttalere, og hvis vi siger de kan holde til 300 watt RMS (kontinuerlig måling der er relativt streng), kan jeg love dig for de sparker mere fra sig end et par Sony- eller Prosonichøjttalere fra Bilka. Men som det er sagt herinde tidligere, skal man lytte sig frem. - En højttaler der får for meget power, lyder enormt usund som du også selv havde oplevet. :)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes