| Forfatter |
|
JungleRob Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 15 Februar 2008 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeg vil gerne have koblet to sæt højttalere (b&w dm 604 og 602) til min forstærker (NAD 317). Jeg regner med at biwire begge sæt, men er i tvivl om, hvorvidt jeg kan få kablerne presset gennem det lille hul bag på forstærkeren. Er der nogen der har erfaring med dette? Er det muligt at putte det ene kabel ind bagfra, og det anden ind ovenfra?  -Lasse
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 15 Februar 2008 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hm, det lyder problematisk. Forstærkeren er åbenbart kun lavet til ét sæt højttalere, og så er det altså en rigtig skidt idé at køre flere. Det er noget med impedansen og sådan noget, jeg ikke lige kan huske - men usundt for udstyret kan det i hvert fald hurtigt blive! __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 15 Februar 2008 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da en skam at forpure lyden fra Dine 604 hvis forstærkeren også skal trække 602. Og du får næppe et optimalt lydtryk ud af opsætningen. Samtidigt kunne jeg forestille mig at den bette Nad ville have nok at se til bare med DM 604
|
| Til top |
|
| |
JungleRob Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2008 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres hurtige svar!
Der er desværre ingen vej udenom. 
Jeg har købt sæt nr. to højttalere (602´erne) sammen med min kæreste. Vi sætter begge utrolig stor pris på både at have lyd i stuen og samtidigt i køkkenet.
Synes at have hørt om, at der findes en slags "switch", som skulle kunne gøre det muligt at tilslutte flere højttalere til en indgang. Nogen der har prøvet sådan en?
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2008 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
JungleRob skrev:
Tak for jeres hurtige svar!
Der er desværre ingen vej udenom.  |
|
|
Køb en ekstra forstærker, evt brugt __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
wolverine Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 15 Februar 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
JungleRob Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2008 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Perfekt! 
Det må være lige sådan en jeg har brug for.
Så må jeg håbe at forstærkeren kan trække det hele, som nogen af jer rigtig nok påpegede måske kan blive et lille problem, meeen mon ikke det går.
..........Og så bliver kæresten også rigtig glad. 
|
| Til top |
|
| |
DADDY DJ Branchemedlem

Expert HiFi, Randers
Bruger siden: 21 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 15 Februar 2008 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Der er sådan set intet til hinder rent impedansmæssigt ved at koble 2 sæt 8 ohms højttalere til den samme forstærker, da den samlede modstand så bare bliver 4 ohm. Men én ting er om forstærkeren kan trække belastningen uden at det koster en udgang - en helt anden ting er resultatet rent lydmæssigt.
Det største problem er at en DM604 kræver en stor kraftig forstærker for at levere varen (jeg har arbejdet i Hi-Fi Klubben i mange år tidligere så taler af erfaring:-)), så det vil blive en ret tam oplevelse at koble begge sæt højttalere til din forstærker hvis du har intention om at få en stor oplevelse fra dine højttalere.
Men hvis du ikke vil investere i en forstærker mere (som jeg klart vil anbefale dig at gøre) så find en rigtig god switch-boks (eller konstruer en selv hvis du er lidt fiks på fingrene:-)) med minimalt signal-tab. Og spil på et sæt ad gangen.
Optimalt set burde du bare bruge din NAD317 til dine 602 og købe en større, bedre og kraftigere forstærker til dine DM604. En DM604 kan virkelig nogle ting med en god kraftig forstærker og det er altså en højttaler som vokser med opgaven...
Nok ikke lige det svar du helst ville have men er da i hvert fald et ærligt svar.
Rigtig god weekend
Venligst
Daddy DJ
|
| Til top |
|
| |
JungleRob Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2008 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
DADDY DJ skrev:
|
Men hvis du ikke vil investere i en forstærker mere (som jeg klart vil anbefale dig at gøre) så find en rigtig god switch-boks (eller konstruer en selv hvis du er lidt fiks på fingrene:-)) med minimalt signal-tab. Og spil på et sæt ad gangen.
|
|
|
Jeg må indrømme at pengepungen er ved at være tømt, og så er der lige det med kæresten, hvis vigtigste kriterie for mit anlæg er, at der er lyd i begge rum. Måske jeg senere hen opgraderer forstærkeren til noget kraftigere, men pt. må jeg lade mig nøjes med denne.
Har du et altarnativt forslag til en anden switch-boks end den som blev foreslået i denne tråd? Prisniveauet må helst ikke være meget højere end denne. 
Ellers tusind tak for et særdeles uddybende svar. 
|
| Til top |
|
| |
JungleRob Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
JungleRob Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overgiver mig! 
Har netop været nede i HFK, og de oplyste mig om, at deres omskifterboks ville brænde sammen, hvis jeg kørte to højttalere på en gang. Disse var udelukkende til, hvis man ønskede at skifte mellem lyd i to rum.
Der er åbenbart ikke noget at gøre. 
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
En højtaler kan sagtens have en impedans på en 3-4ohm ved bestemte frekvenser (skal ikke kunne udtale mig om dine) parallelforbinder du dem, kan du risikere at ende med en impedans omkring 2ohm, det er langt fra sikkert din forstærker kan håndtere/holde til det.
Deruvover er der faseproblemer du skal tænke på, placerer du dem tæt på hinanden vil de udfase hinanden ved bestemte frekvenser og du vil få "huller" i frekvenskurven.
Placerer du dem forskellige steder ødelægger du bare stereobilledet.
Kan ikke finde en eneste god grund til at gøre det.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror godt du kan tilslutte begge højttalere, men du skal være forsigtig med at spille højt. Skal der være fest skal du tage det ene sæt fra.
Du kan godt får en højttalerboks, som er beregnet til to sæt højttalere samtidig. Den sørger for impedansen aldrig kommer under 4 ohm. Det æder dog dynamikken.
Du kan også serieforbinde højttalerne. Dvs. en 604 og en 602 serieforbindes. Så får du ikke problemer med impedansen. Det er dog heller ikke den optimale løsning lydmæssigt. Mit forslag går på at du sælger 602'erne og køber et par billige aktive højttalere til køkkenet. NAD plejer at have en pre-out der kan anvendes til dette.
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fatter ikke helt det du har gang i der og jeg kan kun holde med dem, der har svaret dig, i at det ikke er den bedste mht. impedans at koble 2 sæt DM604/602'ere på en NAD 317. Istedet for den omskifterbox til 549.- som du har fået anbefalet, vil jeg hellere foreslå dig at købe en god brugt integreret forstærker til at smide ind i køkkenet, sammen med de ekstra DM604/602'ere du har bestemt dig for. Den foreslåede brugte forstærker ( valgfri indgang ) kobles så sammen med din eksisterende NAD 317'er i tape out 1 eller 2 med et stereo-signalkabel, så udnyttes samme signal ( cd, dvd, tuner osv. ) i både stue og køkken og du kan justere lydniveau særskilt.
Ovenstående løsning gælder ikke hvis der er 100 meter imellem køkken og stue, men det antager jeg heller ikke at der er (?) 10 - 20 meter burde ikke give problemer.

|
| Til top |
|
| |
JungleRob Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endnu en gang tusind tak for jeres brugbare svar! 
Jeg vil ikke af med nogle af højttalerne, og vælger derfor at sælge min NAD 317-forstærker.
Nogle gange må man bare erkende, at man ikke var skabt for hinanden, og derfor må gå hver sin vej. 
Og når det så er sagt, må jeg sige at det har været en lærerig erfaring jeg har gjort mig. 
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2008 kl. 01:14 | IP-adresse registreret
|
|
|