Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 15:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Aktive kontra passive højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2004 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

hejsa

Jeg vil lige høre om der er nogen her der bruger aktive højtalere i deres systemer.
Når jeg skriver aktive mener jeg dem med aktiv deling og flere efektrin til at trække, om de så er indbygget i højtaleren eller ikke. De der bare har flyttet efektrinet ud under højtaleren er efter min mening ikke rigtige aktive højtalere.

Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

miba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Januar 2004 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Hej jan

Jeg er selv i gang med at bygge et par aktive højtalere med en lille tre kanals hypex forstærker i hver højttaler.

Jeg kan desværre ikke endnu fortælle dig dig om det er en god ide, da Jeg endnu ikke hørt dem, men synes det virker som en god måde at bygge en højttaler på. På denne måde slipper jeg også for at rode med delefilteret - det sjove ved højttalerselvbyg er for mig nemlig at lave kabinetterne.

Jeg regner med at vende tilbage til forummet om nogle uger, når første prototype, er spilleklar..

Til top Vis miba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miba

Jacob V
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 Januar 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Jeg har haft aktivt system i et årstid nu og må sige at jeg ikke forstår at nogen kan snakke om højkvalitets højtalere som ikke er aktive.

Hvis man kigger på hvad sådan et passivt delefilter indeholder af komponenter, og specielt hvis man kigger efter hvor disse komponenter får strøm fra, behøver man ikke være nogen matematisk ørn for at regne ud at der må være et meget stort tab. Uanset hvad type højtaler (måske lige pånær fuldtone hornhøjtalere), kan stort set alle forbedres ved aktiv drift, dog med forbehold for at man kan få lavet aktive filtre som passer 100% til ens højtalere.

Mit system er rent 2 kanals Linn setup som bliver suppleret med surroundreceiver og DVD.

MVH

Jacob

Til top Vis Jacob V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob V

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Laver Lin også aktive højtalere ?

Jeg har ingen aktive højtalere endnu, men jeg står og vakler lidt mellem at købe nogle Meridian DSP33 eller M33, jeg har 2 Infinity Intermesso subs i stereo, så jeg behøver ikke en stor højtaler.

Som sourround processor kører jeg med Meridian 568, den sørger for delingen mellem suberne og de øvrige.

Jeg spekulerer også på at bygge nogel med LC-audios Zap Pulse moduler, men det løber jo op i næsten samme pris som Meridian M33.

Jacob V
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2004 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Ja, næsten alle Linn´s højtalere kan gøres aktive. De første fornuftige højtalere jeg hørte, da jeg var en knægt, var faktisk et sæt Linn Isobarik som kørte aktivt. Dog er jeg på ingen måde imponeret over Linn´s seneste generation af højtalere, de lyder særdeles detaljeret og pænt, men savner noget punch og dynamik.

Til gengæld er det relativt nemt at finde brugte Linn højtalere, eksempelvis Linn Keilidh som ikke er en voldsom stor højtaler, men som hvis ellers den har den nyeste diskant, spiller ganske forrygende, og der fås stadig aktive filtre til den. Dog passer disse filtre kun i Linn´s egne effektforstærkere, med mindre man køber en tunebox til knap 8000kr.

Jeg har selv kigget en del på LC-Audio´s Zap Pulse og hans aktive filter og det ser faktisk ret lovende ud, men om det kan lade sig gøre at få til at fungere i praksis, tør jeg ikke spå om.

MVH
Jacob

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2004 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Er Lins aktive indbygget i højtalerne eller i en løs box ved siden af ?

Jacob V
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2004 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Linn har lavet det så hmmm snedigt at man kan bruge højtalerne både passivt og aktivt. Ved aktiv drift skal man enten have Linn effektforstærkere, hvor de aktive filtre monteres direkte i, eller en Linn Tunebox hvor de monteres i, hvilket tillader effekttrin fra andre mærker.

Altså er de ikke indbygget i højtalerne.

MVH
Jacob

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes