Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Gode hovedtelefoner, forhandler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jon_vanløse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg er på udkig efter et par kvalitets hovedtelefoner. Jeg har lyttet lidt til grados rs 325 som jeg var meget begejstret for. Især det at den kan drives af en anmindelig hovedtelefon udgang er for mig et af dens stærke punkter. På www.headphone.com anbefaler de sennheiser HD 650 (kårer den til verdens bedste!). Denne har jeg ikke hørt da jeg ikke ved hvem der forhandler dem i kbh's området. Denne kræver dog en seperat forstærker så vidt jeg forstod, men når alt kommer til alt er det der for mig vejer tungest, dens lydkvalitet.

Sennheiser skriver at de parrer kanalerne indenfor 1dB. Grado skriver at de parrer deres indenfor 0.05dB. Dette tiltaler mig meget da jeg sætter stor pris på at kunne placerer lydkilder (i lydbilledet) 360 grader rundt. Jeg får snart fat i nogle små dynamiske mikrofoner (DPA-Microphones) som kan puttes i øreren. Dvs, at man kan optage det man selv hører (incl. det resonansrum øregangene udgør). Høres dette på et par gode telefoner (i mit tilfælde grado), får man genskabt rummet og kan placerer lyde SKRÆMMENDE livagtigt. Det er meningen  jeg vil lave forsøg med nogle akustiske optagelser, og derfor søger jeg information om de bedste hovedtelefoner på markedet i prislejet 3000kr.

Når producenterne skriver at de parrer enhederne indenfor f.eks 1dB menes der så max. 1dB afvigelse 20-20kHz eller er det bare ved en fast standard frekvens (ex. 1kHz)?? Er der nogen standart inden for dette?

Glæder mig til at hører jeres meninger/forslag - og må som ny i dette forum sige at det virker meget gennemført.

Mvh Jon.

Til top Vis jon_vanløse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jon_vanløse

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Hej Jon, og velkommen til

Jeg tror, som du lidt er inde på, at der er forskel på hvordan man "parrer" enhederne, producenterne imellem. Jeg har svært ved at forestille mig at Grado kan parre deres transducere inden for 0.05 dB i hele frekvensområdet og stadig sælge det færdige resultat for det som en SR-325 koster (men jeg kan tage fejl!). 1 dB over hele frekvensområdet lyder til gengæld ikke urealistisk for mig hvis man har bare nogenlunde styr på produktionen.

Om du vil have Grado eller Senneheiser eller AKG eller Beyer eller ? afhænger meget af hvad det er for et lydideal du gerne vil have. Hvis du vil have neutralitet, så er HD650 nok et meget godt bud (har dog ikke hørt 650'eren endnu), med AKG K1000 som en outsider. De Grado-modeller jeg har hørt (60, 80, 125, 225 i kortere eller længere tid), har ikke været specielt neutrale, men til gengæld meget dynamiske og gode til at formidle "nerven" i musikken. Her kan Sennheiser være så neutrale at det grænser til det kedelige. AKG's topmodeller er kendt for deres meget store lydbillede, som måske ikke er neutralt, men som efter min mening er meget imponerende at lytte til. Dette er selvfølgelig kun generelle betragtninger, der kan være store udsving i lydkarakteren mellem de forskellige modeller.

Uanset om du vælger Grado eller Sennheiser eller noget andet, så snyder du efter min mening dig selv hvis ikke du driver et par hovedtelefoner i den prisklasse med en separat forstærker.

Mht. til forhandlere, så er der en del der forhandler Sennheiser i København, men hvor mange der har HD650 på lager er et åbent spørgsmål. Jeg har ikke lige nogen bud...Tape Connection i Århus har til gengæld både Sennheiser og Grado. Desuden har Audio Consult på H.C. Ørsteds vej AKG (som bestemt ikke skal afskrives ). Desuden så har Hifiklubben (ihvertfald i Lyngby), et mindre udvalg af Beyerdynamic.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Hej Jon,

Jeg har været meget glad for mine Sony MDR F1 der er meget neutrale efter min mening. Smid en mail hvis du er interesseret i et lyt da jeg selv bor i Vanløse. Dog har jeg ikke selv en ordentlig udgang for tiden da lidt hjemme fusk tog livet af udgangen på min CD :o(.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Sennheiser forhandles af bl.a. Fona og Hifi klubben

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Sennheiser forhandles af bl.a. Fona og Hifi
klubben

Rigtigt! Min pointe var bare at det nok er
begrænset hvor mange butikker der har et sæt hovedtelefoner til
~4000 kr. på lager. Jeg tror ikke det er ret mange.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Hvis man skal købe h.tlf med ledning til over 500kr er Fona og deslige ikke stedet; de er for dyre set i forhold til hifi-forhandlerne!!! Hifi-klubben lovede at introducere et bredt udvalg af Sennheiser, men de steder jeg har været har de kun haft et par modeller i et glasskab, både til at lytte på og evt. købe med hjem. Find et sted hvor man kan høre et sæt tilspillede og køb så et sæt uåbnede med hjem!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

akerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Jeg købte mine HD590 hos katronics.de til 116€ :o
Til top Vis akerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af akerman

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Du skal da have et par STAX hovedtelefoner. Find et sæt i den blå avis. Uanset hvad du køber af AKG, Grado eller Sennheiser, så når det aldrig STAX til sokkeholderne.

STAX laver deres hovedtelefoner som elektrostater, og det kan høres. Lyden overgår stort set enhver højtaler uanset pris.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Hvor kan man høre/købe STAX i Danmark, evt. i Malmø-området??? Deres hjemmeside nævner kun en adresse i Norge!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes