| Forfatter |
|
hunter123 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 29 Marts 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der noget til hinder for at bruge en almindelig højttaler som center, hvis man har plads, eller er det ikke så godt? Et fladskærmstv er mig bekendt ikke påvirket af magnetisme. Centerkanalen bruges jo mest til tale, så vil det gøre nogen forskel?
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 29 Marts 2008 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Front og Center gengive dette samme, så der er forkerte at kun center gengiver tale, derfor skal man særre lige så høje krav til en Center som til
front højtalerne, så hvor det er mulig, ville de altid værre en god iden at bruge samme højtare
|
| Til top |
|
| |
Alland Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
| Sendt: 29 Marts 2008 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Front og Center gengive dette samme, så der er forkerte at kun center gengiver tale, derfor skal man særre lige så høje krav til en Center som til front højtalerne, så hvor det er mulig, ville de altid værre en god iden at bruge samme højtare  |
|
|
Det kan da vidst ikke være helt rigtigt.. talen kommer da i hvert fald sjældent fra fronterne...
//Allan
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 29 Marts 2008 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis bla. talen ikke også komme fra fronterne, er det tale om et ringe lyd mix, men et god lyd mix bruger alle højtale også fronterne, ellers er det
jo ikke tale om surrund, vel.
|
| Til top |
|
| |
hunter123 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2008 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en digital parabolboks koblet på min forstærker, hvis jeg slår dolby digital til, og den kører 5.1 kommer der altså ikke noget tale ud af de 2 fronthøjttalere. Dette ved jeg, fordi jeg netop mangler en centerhøjttaler. Der kommer selvfølgelig tale ud, hvis der nu er en person som står uden for billedet, eller over i en af siderne og taler.
Tilbage til emnet: Er en almindelig højttaler ligeså god som en centerhøjttaler hvis den skal køre som center?
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 29 Marts 2008 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
hunter123 skrev:
| Tilbage til emnet: Er en almindelig højttaler ligeså god som en centerhøjttaler hvis den skal køre som center? |
|
|
ja, men med modifikationer. Hvis du bruger samme slags som fronterne er det bedre, da det giver samme klangbalance over hele fronten (baghøjttalerne er ikke lige så vigtige i den henseende). Hvis du bruger en helt anden højttaler som center, så er det ikke nødvendigvis en fordel. Min erfaring siger mig dog man skal relativt højt op i pris før man kan være nogenlunde sikker på klangbalancen i centeren fra samme serie matcher bare lidt. og set ud fra det perspektiv er det hip som hap __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
LarsChristensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 01 April 2008 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at uddybe brasch's udemaerkede svar:
Identiske hoejttalere hele vejen rundt er anbefalet. Men en center hoejttaler kan vaere designet til at have andre egenskaber udover at have samme klang balance: * magnetisk afskaermet (som du sikkert er ligeglad med) * spredningen af lyden er anderledes (mange hoejttalere lyder forskelligt hvis din lytteposition er under eller over hoejttaleren).
|
| Til top |
|
| |
hunter123 Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2008 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puha, det er godt nok svært. Jeg har b&w 801 s80 som fronter, b&w 602 s2 som baghøjttalere, hvad pokker skal jeg vælge som center der passer? Tænkte jo at det ville være fedt hvis jeg kunne skaffe mig en 602 s2 som center. Det er billigt. En center der er identisk med mine fronter vil aldrig gå. Det får jeg i øvrigt heller ikke lov til af konen
|
| Til top |
|
| |