Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 23:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Snell E reperation af basser? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Jeg skal have et par basser fra et par Snell E3 lavet. Det er for en kammerat skal det lige siges....

Ophængende skal skiftes til de originale Snell ophæng.

Jeg har hørt flere sige (Bl.a Anders fra Audio Consult) at man skal få det gjort et sted hvor de skillder hele enheden af og centrerer den med mere.  

Er der nogen der kan anbefale et sted??

Mvh

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979

HansRoskam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2008
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Hej MSG

Denne branche er fyldt med kloge hoveder og folk der gerne vil tjene penge, en ind imellem farlig og for kunderne dyr cocktail!

Jeg har lavet den omtalte reparation et utal af gange på mange forskellige enheder og det er ikke rigtigt.

Det er faktisk meget simpelt og kræver som alt andet omhyggelighed.

Når man har fjernet det gamle ophæng og afrenset med en skarp kniv på kurv og membran og fjernet de sidste rester med sprit, skærer man støvhætten væk og centrerer svingspolen med tre tynde plastikstrimler der iørigt altid følger med sættene.'

Herefter monterer man det nye ophæng med lim der også følger med lader det tørre og monterer en ny støvhætte der også følger med og vupti, ny højtaler.

Hans

Til top Vis HansRoskam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansRoskam

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

HansRoskam skrev:

Hej MSG

Denne branche er fyldt med kloge hoveder og folk der gerne vil tjene penge, en ind imellem farlig og for kunderne dyr cocktail!

Jeg har lavet den omtalte reparation et utal af gange på mange forskellige enheder og det er ikke rigtigt.

Det er faktisk meget simpelt og kræver som alt andet omhyggelighed.

Når man har fjernet det gamle ophæng og afrenset med en skarp kniv på kurv og membran og fjernet de sidste rester med sprit, skærer man støvhætten væk og centrerer svingspolen med tre tynde plastikstrimler der iørigt altid følger med sættene.'

Herefter monterer man det nye ophæng med lim der også følger med lader det tørre og monterer en ny støvhætte der også følger med og vupti, ny højtaler.

Hans

Ja det er jeg med på :)

Men har læst i flere forums og hørt gennem en del folk, at man netop skal passe på de her enheder netop pga det jeg beskriver. Det er noget med at de skal centeres 100% da de ellers vil spille sig selv i stykker og vil miste dynamik med mere

Jeg tør ikke tage chancen, da de jo desværre ikke fåes mere.... Så vil hellere være på den sikre side. :)

HansRoskam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kan godt forstå at du er nervøs for at ødelægge dem, men at skille dem helt ad er vanvittigt ,da du så efterfølgende skal centerer både svingspolestyr og membran.

De tynde plastikstrimler der medfølger(sims) placeres tre steder i svingsspolestyret og de centrer membranen og holder den på plads mens limen på det nye ophæng tører

Kontrollen er efterfølgende at bevæge membranen op og ned ved at trykke nøjagtigt på midten af støvhætten, hvis den ikke skraber (og det har jeg aldrig oplevet ) er enheden iorden.

Husk at denne rep. koster under 50 kr. pr. enhed.

Hans

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

OK, men har nemlig bare hørt flere sige at man netop skal skille det hele af for at centrere....

Jeg vil lige lure hvad andre siger :) Men ellers kan det være du får et sæt ud indne længe... Fik godt nok ikke fat i et sæt hre til aften. Havde ellers en dag til at tænke i :) Men sådan er det jo :)

Jeg har faktisk et sæt liggende der har i orden menbraner på. Men de er desværre den forkerte størrelse. Kan de pilles af og skiftes?  Der sidder desværre også lidt lim rester på selve enheden jeg gerne vil have af...

HansRoskam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Hej

Er ikke helt med her! er det membranen eller ophængene der forkerte? og hvordan forkerte?

Hans

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Det er selve ophænget. Det er ikek bredt nok i forhold til originalen...

Dvs selve buen er for smal.

Den skal skiftes til original størrelse, og så skal der fjernes lidt limrester på selve wooferen...

HansRoskam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Hej

Ok, ja det duer selvfølgelig ikke, ophænget skal af og så skal der monteres et der passer, det er ikke noget problem, hvis ophænget kan købes og limen kan fjernes alt afhængig af hvilken type lim der brugt, sprit duer som regel, men hvis det er lavet med kontaktlim eller sekundlim (er også set) er det straks en anden sludder, prøv først under membranen hvor det ikke kan ses, påfør lidt rensevæske på et så lille areal som muligt, lad det tørre og se om der er forandringer i overflade og struktur før du giver dig i kast med oversiden!

Hans

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

bagsiden er pap, forsiden er coated :(

men noget du vil rode med evt?

HansRoskam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg vil gerne se på det!

Hans

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

ok vi kan lige snakkes ved.

Jeg smider dem ud når mine AN/E enheder er hjemme

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

få det gjordt ved en der kan...andet kan du komme helt galt i byen med         ;  .basrep@basrep.dk
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

HansRoskam skrev:

Hej

Jeg kan godt forstå at du er nervøs for at ødelægge dem, men at skille dem helt ad er vanvittigt ,da du så efterfølgende skal centerer både svingspolestyr og membran.

De tynde plastikstrimler der medfølger(sims) placeres tre steder i svingsspolestyret og de centrer membranen og holder den på plads mens limen på det nye ophæng tører

Kontrollen er efterfølgende at bevæge membranen op og ned ved at trykke nøjagtigt på midten af støvhætten, hvis den ikke skraber (og det har jeg aldrig oplevet ) er enheden iorden.

Husk at denne rep. koster under 50 kr. pr. enhed.

Hans

Det er ikke så svært at sætte nyt kantskum på højttalere, som man tror. Jeg har lave en 5-6-7 par efterhånden; bla. nogle svære Bose (undskyld det skal aldrig ske igen!)

Man skal være tålmodig og så lidt mere tålmodig, så går det. Give sig rigtig god tid og evt. centre enhederne vha. en 30-40 hz tone.

Limer man forinden først og siden prøvemonter skummet med tøjklemmer, kan man som Hans skriver prøve sig frem. Det er fint at trykke ned i midten og tjekke inden man limer skummet på kurven, men man kan også trykke "skævt" (skiftevis i siden hele vejen rundt) og se om den skraber på da.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Velkommen. Han anbefalede Gummiophæng til Snell enheder. Alene det gør jeg ikke vil bruge ham :)

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået mine højtalere repareret hos Basrep syd for vejle. De virker perfekt efterfølgende og kan sikkert spille mange år endnu. Det er JBL L-80t, med 10" bas. Han tog 400 kr per. enhed. Højtalerne er 21 år gamle og jeg har haft dem fra ny. Basrep kan varmt anbefales.

pro et contra
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Har just bestilt kantophæng til mine JBL, formedelst 26 $ for et sæt. Glæder mig som et lille barn til at komme i gang med at montere dem. Halvdelen af fornøjelsen ved HiFi er at få lov at rode i "indmaden", og med den aktuelle dollarkurs er der intet at betænke sig på!
Til top Vis pro et contra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pro et contra

pro et contra
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2008 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Sådan blev resultatet; Skumkanterne kom til at stå mig i 22 Euro (måtte skifte til en hollandsk leverandør), og det var ikke den store prøvelse at afmontere gamle ophæng og påklæbe nye. Jeg er blevet så begejstret for mine "vintage-højttalere", at mere nymodent grej har måttet fortrække til skammekrogen. Eneste problem er, at tilsvarende operation ikke er mulig, hvis en af diskanterne skulle stå af. Så der bliver kun spillet ved moderate niveauer..!

JBL L46, årg. 1983

JBL L46, årg. 1983

Til top Vis pro et contra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pro et contra

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Maj 2008 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Fint job. Tillykke.Jeg har også gjort det på mine gamle Altec Lansing

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

pro et contra
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2009 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Tak! (bedre sent, end aldrig!)

En tanke slog ned i mig, at sådan et par "ældre herrer" kunne trænge til nye kondensatorer. For et beskedent beløb har jeg udskiftet stumperne med WIMA type MKS 4, og hvilken forbedring! Diskanten er nu åben og så blød, som en metaldome tillader, og den lidt rå West Coast Sound er nu ikke så dominerende. Det sidste vil nogen måske begræde, men ærlig talt, så er de førstnævnte forbedringer så langt at foretrække: Perspektiv og detaljeringsgrad er bare i orden, og det er stadig umiskendelig JBL.

MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2004
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 20 August 2009 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

Jeg kender en gut fra Odense som ordner sådanne ting. Han lavede min fars Snell E højttalere, og de er som nye. Tror han har lavet mange
hundrede højttalere. Send mig en besked for hans nummer.
Til top Vis MagnusHolm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MagnusHolm Besøg MagnusHolm's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes