Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 2-vejs hifi ht til lille rum (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 April 2008 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

hej,

jeg står i den situation at jeg skal flytte og den nye stue er kun på 12-14 m2, så mine nuværende tannoy 637 er umiddelbart for store både fysisk og lydmæssigt til rummet. men hvad skal jeg dog bytte dem ud med?

jeg går mere op i musikken end lydtrykket og nyder et detaljeret og dynamisk lydbillede. højttaleren vil primært blive brugt til musiklytning, men kommer også til at gengive lyden fra dvd-film. 

jeg har en amc 2*100 watt mother f...er amp, som måske vil blive skiftet ud med en nad l53 (igen pga pladsmangel) på 2*50 watt.

jeg har fundet et sæt brugte dali 350, som umiddelbart ser lovende ud, men jeg har ikke hørt dem. alternativt har jeg overvejet et sæt h4a no.1 diy kit fra frequence. jeg har også overvejet dali 2a, men har igen ikke prøvet dem.

jeg søger nogle råd og kommentarer eller anbefalinger af andre ht'ere.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2008 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

så fik jeg prøvet dali 350 og den levede ikke helt op til mine forventninger, den var lidt indelukket.

og for hvem det kunne have interesse, så falder valget nok på et sæt audio vector m1 (regular). de er meget åbne og dynamiske. de har en super lækker balance mellem bas, mellemtone og diskant og er ret hurtige.

konaflet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 April 2008 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

hej  lad mig give dig dette råd.

jeg har lyttet til en masse højttalere igennem årenes  løb, og en af dem der har imponeret mig mest i forhold til prisen er den lille dali concept 1.jeg lyttede på den i hifi butikken hvor den ikke imponerede særligt ,men jeg købte den og satte den til der hjemme hvor den spillede med en fantastisk krop og musikalitet og den er nem at drive for forstærkeren.jeg fortryder egentlig at jeg solgte dem men har nu en anden højttaler som også er fantastisk musikalsk og ikke mindst rytmisk ,nemlig evox ev 1,som må være højttalernes svar på naim forstærkere.min erfaring fra lyddemonstationer i butikker er meget negativ,det er sjældent at det lyder bare nogenlunde,så derfor skal du have dem derhjemme og dali concept 1 er simpelthen  en billig højttaler der lyder som dyr højttaler og som man bliver glad for i længden.

Til top Vis konaflet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af konaflet

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2008 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

du har ret i at concept 1 ikke lyder af meget i butikken, den er meget indelukket og "dåset" i lyden. men at dette skulle ændre sig drastisk ved at købe den og placere den i stuen lyder umiddelbart usandsynligt. evox lyder derimod mere interessant.

min lokale hifi pusher lader mig også altid låne et givent sæ højttalere med hjem, så man kan afgøre valget ud fra sit eget anlæg.

men tak for dit input.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 April 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Prøv om du kan finde et sæt brugte vienna Hayden, har set dem helt ned til 3500 kr for et sæt. Det er selvfølgelig mere en hvad et sæt dali 350 koster, men det er et sæt fine højtaler til de penge.
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2008 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

konaflet skrev:

jeg har lyttet til en masse højttalere igennem årenes  løb, og en af dem der har imponeret mig mest i forhold til prisen er den lille dali concept 1.jeg lyttede på den i hifi butikken hvor den ikke imponerede særligt ,men jeg købte den og satte den til der hjemme hvor den spillede med en fantastisk krop og musikalitet og den er nem at drive for forstærkeren.jeg fortryder egentlig at jeg solgte dem men har nu en anden højttaler som også er fantastisk musikalsk og ikke mindst rytmisk ,nemlig evox ev 1,som må være højttalernes svar på naim forstærkere.min erfaring fra lyddemonstationer i butikker er meget negativ,det er sjældent at det lyder bare nogenlunde,så derfor skal du have dem derhjemme og dali concept 1 er simpelthen  en billig højttaler der lyder som dyr højttaler og som man bliver glad for i længden.

så har jeg fået lyttet til evox'en, og den lød meget fint, men den var ikke så defineret i den dybe bas. synes umiddelbart den buldrede lidt.

dan a. skrev:
Prøv om du kan finde et sæt brugte vienna Hayden, har set dem helt ned til 3500 kr for et sæt. Det er selvfølgelig mere en hvad et sæt dali 350 koster, men det er et sæt fine højtaler til de penge.

dali 350 spillede som nævnt ikke godt nok til mit behov.

kan du evt uddybe hvorfor vienna hayden er en god højttaler?

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 April 2008 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge på den Engelske scene, Linn Tukan f.eks er en fremragende højtaler i små rum og på den rigtige forstærker/signalkilde...Tukan kan placeres tæt på bagvæg. Også et sæt Royd skotøjsæsker, 7L er forbløffende højtalere men kan lyde lidt tyndt, prøv med en Creek forstærker.

Du nævner en forstærker jeg ikke kender men vigitgt er en god signalkilde, en billig 2000 - 3000 kr forstærker vil være rigeligt på Heybrook, Royd, Linn osv...brug lidt mere på kilden...

også, DNM wire kan dæmpe bassen på dine Tannoy..

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 April 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

et bud kunne være dynaudio 42... en højttaler i den meget kompakte ende. men tag ikke fejl, den laver et pænt stort lydbillede, og med flot lyd (har hørt den på NAD, det spillede max). en kompakt højttaler der har imponeret mig ihvertfald! højttalerne er en anelse svære at trække, men hvis din 50 Watter er strømstærk, går det fint. dynaudio er dansk hvis du ik kender til mærket ;) (brugt pris 2500-3000 kr. sættet)
Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube

Lahnet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 April 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Og så en lille reklame for min egen salgsannonce.
HER

Nøgleord er timing og dynamik.
Skal helst placeres tæt på bagvæg.
Købt i Lydkilden som også stadig har et sæt stående. Eller det havde de for 3 uger siden.
Du skal være velkommen til et lyt.

Mvh,
Henrik Lahnet

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 April 2008 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Afgjort

Både Quartet og Dynaudio er lækre højtalere som jeg til enhver tid ville vælge fremfor et sæt dåsedali eller tilbagelænVienna.

Audio Note, Snell har også nogle gode modeller..

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 April 2008 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

vibe skrev:
konaflet skrev:

så har jeg fået lyttet til evox'en, og den lød meget fint, men den var ikke så defineret i den dybe bas. synes umiddelbart den buldrede lidt.

[QUOTE=dan a.]Prøv om du kan finde et sæt brugte vienna Hayden, har set dem helt ned til 3500 kr for et sæt. Det er selvfølgelig mere en hvad et sæt dali 350 koster, men det er et sæt fine højtaler til de penge.

dali 350 spillede som nævnt ikke godt nok til mit behov.

[/Tjaaa,det er en højtaler som spiller på musikkens primisser, dvs. den er ikke analytisk men skabt til lade musikken flyde ud af højtaleren. læs evt. test af dem her på hifi4all.personlig kan jeg godt lide at højtaleren har en evne til at vokse med opgaven, hermed ment at den bliver bædre i takt med at elektronikken bliver bædre, her med også en god fremtidts sikring.]
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 April 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

bedre

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 April 2008 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Et bud kunne også være en jm-lab standerhøjtaler.

Efter min mening er de alle pengene værd uanset hvilken serie du vælger.

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2008 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

opdatering:

jeg beholder min amc forstærker, så der er rigeligt med strøm til højttalerne. jeg har også et sæt heavy duty højttalerkabel, så der bliver heller ingen problemer med at få strømmen ud til højttalerne.

jeg kan kun finde dynaudio 42 i kolding, og det er lidt for langt væk, da jeg bor i kbh. dog tiltaler prisen mig (2500 kr/stk).

de andre højttalere i nævner kan jeg ikke finde forhandlere på i kbh, og jeg investerer nødigt i en højttaler jeg ikke har hørt.

men fedt med så mange forslag.

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 April 2008 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

tapeconnection skulle ha' dynaudio højttalere, ihvertfald ifølge deres hjemmeside....
Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 April 2008 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

vibe skrev:

Hvis du læser denne test og kommentarene tror jeg du får en fornemmelse der måske er i kontrast til hvad "seriøse" tests fortæller....anbefales!

http://www.hifi-musik.dk/?page=visanmeldelse&id=99

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 April 2008 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

En lille ATC med lukket kabinet ville måske være værd at kigge på?

http://gato-shop.com/atc-hoejttalere-44/atc-scm7-111.htmlhttp://gato-shop.com/atc-hoejttalere-44/atc-scm7-111.html

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes