| Forfatter |
|
kasperholm Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 248
|
| Sendt: 22 April 2008 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har et par højtalere, som eller spiller rigtig godt (Dali 109) sammen med min forstærker (NAD
319). Men her idag lagde jeg mærke til, at min højre højtaler spiller højere end min venstre. Det
er ikke noget den plejer at gøre, og det er både når jeg spiller musik fra PC eller fra min DVD. Jeg
prøvet at sætte højtalerne i andre inputs i min forstærker, men det har ikke hjulpet. Hvad kan
årsagen til det? Jeg har ikke spillet højt eller noget på det sidste heller :S
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 22 April 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet at bytte om på højttalerne for at afgøre om det er højttalerne eller forstærkeren det er galt med ?
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 22 April 2008 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske er det potentiometeret den er gal med.
__________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 23 April 2008 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er sikker på at du ikke har pillet ved balance knappen?
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 23 April 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Byt rundt på signalkablerne (højre og venstre). Hvis HT'erne spiller som før, byt da om på HT-kablerne.
Det vil normalt være forstærkeren den er gal med.
|
| Til top |
|
| |
kasperholm Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er ikke balanceknappen.. Men prøver lige at bytte om på kablerne..
|
| Til top |
|
| |
Da_Saint Lukket konto

Kar:130309
Bruger siden: 19 Juli 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 614
|
| Sendt: 27 April 2008 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har oplevet det flere gange med aldrende forstærkere (NAD, Onkyo, Sony), at de ikke spiller lige højt på begge kanaler. Nogle gange var forskellene minimale, og hvis man skruede lidt op, blev volumen udlignet. Andre gange var forskellen stor, og der var ikke andet at gøre end sende forstærkeren til reparation.
__________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |
sunaudio Branchemedlem

Sun Audio, Aalborg
Bruger siden: 18 Marts 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 27 April 2008 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis problemet med en kanal spiller lavere end den anden, kan det ofte skyldes en skævhed i volumen potentiometret, men det vil kun komme til udtryk ved meget lave lydstyrker, den ene kanal kan og falde helt ud og når man skruer lidt op igen, spiller begge kanaler lige højt.
Desværre er det ikke altid muligt at rette det på et værksted, da det ikke er tale om en fejl, men der vil atid være en vis toleranceforskel på analoge potentiometre, men er du i tvivl skal du sende din forstærker til service.
Den ene højttaler vil også spille højere end den anden, hvis den ene er placeret frit og den anden højttaler står i et hjørne, da væggene vil forstærke basgengivelsen med flere db. __________________ " Vi tre kunne hejse 10 flag, men vi blev kun født en dag"
|
| Til top |
|
| |
kasperholm Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at sunaudio har fat i noget. Det er nemlig den højaler, som står i hjørnet, der spiller højest, men det er dog ikke kun bassen der er højere, også de andre toner.
Det er også mest når jeg spiller lavt, at jeg lægger mærke til det, men hvis jeg skifter mellem højtalerne med balanceknappen, kan det godt høres.
I mener ikke, at det er noget der kan laves hvis det er?
jeg prøver nu lige, at sætte en anden forstærker til, for at se om det er den, eller mine højtalere.
- Forreste, jeg synes lydforskellen er større når jeg spiller en cd i min dvd-afspiller, end når jeg hører musik på min pc, hvis det skulle sige nogen noget?
|
| Til top |
|
| |
Spindrift Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunaudio skrev:
|
Hvis problemet med en kanal spiller lavere end den anden, kan det ofte skyldes en skævhed i volumen potentiometret, men det vil kun komme til udtryk ved meget lave lydstyrker, den ene kanal kan og falde helt ud og når man skruer lidt op igen, spiller begge kanaler lige højt.
|
|
|
Lige præcis det Sunaudio beskriver her oplever jeg også på min NAD 319'er, ved lav lydstyrke falder den venstre kanal helt ud engang imellem - hæver jeg lydstyrken spiller begge højtalere fint igen. Mine højtalere er B&W 602.S3. Det er specielt når jeg ser film at jeg ligger mærke til problemet. Nogle gange lyder det som om der er en smule knitren fra den venstre kanal - stadig kun ved lav lydstyrke.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det sker på langt de fleste forstærkere når man spiller meget lavt. Den ene kanal spiller markant lavere end den anden, og mange gange spiller den slet ikke. Det er ganske normalt :)
|
| Til top |
|
| |
kasperholm Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, hvordan kan det være? Er det ikke noget der kan gøres noget ved, da det jo er lidt irriterende.
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
kasperholm skrev:
| Okay, hvordan kan det være? Er det ikke noget der kan gøres noget ved, da det jo er lidt irriterende. |
|
|
det er pga unøjagtig potentiometer ... det er set før
prøv med lidt kontaktspray i volumenpotentiometret.... ved lav styrke er det mere følsom overfor skidt
det kan måske hjælpe
det kan også være en dårlig lodning / løs forbindelse
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - prøv en kontakt-rens-spray - den efterlader ingen film / fedt / andet stads når den er fordampet. Men husk endeligt at tage stikket ud etc... og vent et par timer inden du tester igen. Har selv haft en gml. NAD der havde de problemer - lydstyrken over viske-niveau og den var OK, men ved sagte samtale var der skrat i den ene kanal. Prøv dig frem.  Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
Gesta Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
kasperholm skrev:
|
Jeg tror at sunaudio har fat i noget. Det er nemlig den højaler, som står i hjørnet, der spiller højest, men det er dog ikke kun bassen der er højere, også de andre toner.
Det er også mest når jeg spiller lavt, at jeg lægger mærke til det, men hvis jeg skifter mellem højtalerne med balanceknappen, kan det godt høres.
I mener ikke, at det er noget der kan laves hvis det er?
jeg prøver nu lige, at sætte en anden forstærker til, for at se om det er den, eller mine højtalere.
- Forreste, jeg synes lydforskellen er større når jeg spiller en cd i min dvd-afspiller, end når jeg hører musik på min pc, hvis det skulle sige nogen noget?
|
|
|
Har du prøvet at bytte højttalerne om. Du må fejlsøge og eliminere de forskellige muligheder inden du sender forstærkeren/højttaleren til rep.
|
| Til top |
|
| |
kasperholm Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet at bytte højtalerkablerne bag på forstærkeren, byttet stikkene på højtalerne og sat nye højtalere til. Problemet var det samme.
kan godt være jeg skulle prøve det kontakt spray :)
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du spray - ellers er det rimeligt hos for eks. brinck Elektronik..eller andre. De sender også via postordre/ fra nettet. (bare søg på "spray") Blot så du køber rigtigt ind... og ikke så dyrt alligevel (hvis det altså virker..) der er nemlig stor forskel på fx.: | Oxyd-løsende kontaktrens til kontakter og potentiometre |
KONTAKT 60 |
50,- |
90,- |
PRF668(165ml.) |
52,- |
|
| Oxyd-løsende kontaktrens med olie, til nye kontakter |
KONTAKT 61 |
|
80,- |
P: PRF778 |
52,- |
|
| Sprøjtevask for kontakter og elektriske dele |
KONTAKT WL |
|
65,- |
P: PRF-TCC |
|
82,- |
Du skal nok vælge den øverste uden olie...  Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
kasperholm Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2008 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvom jeg skruer op for anlægget, så er det stadig den ti højre som spiller højest. Bassen lyder af meget mere. Der er ikke det samme kick i den til venste. Men den højre står også i et hjørne, det kan måske være derfor?
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 04 Juni 2008 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har efterhånden udelukket ubalance andre steder i kæden, så det er nok derfor.
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 04 Juni 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror det er rummet som påvirker din opfattelse af hvor højt højre og venstre kanal spiller i forhold til hinanden (reflektioner og lign.). Sådan er det i det fleste rum.
Hvis ikke volumenpotentiometret "larmer" bør du ikke gi' det kontaktspray. Du kan slukke forstrækeren og motionere det istedet. Drej frem og tilbage en masse gange (husk at skrue ned til sidst). Tændt så forstærkeren og se om det har hjulpet, men jeg tror nu mest det er rummets indvirkning. __________________ Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |