Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 00:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subwoofer, nu skal det være.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PEN67
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Maj 2008 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Tror jeg nok. Jeg har et par B&W 686´ere, og savner lidt dybbas, når jeg ser en film eller lytter til Massive Attack. B&W laver et par Sub´er, som jeg tror kunne være interessante: ASW 608 og ASW 610. På HFK´s hjemmeside anbefaler de, at man kombinere ASW 608 med 686´erne eller 685´erne. Til ASW 610 anbefaler de B&W 684, altså standerhøjtalerne.

Jeg er klar over, at anbefalingerne har noget at gøre med, hvordan sub og højtaler passer sammen. Men kunne man ikke forestille sig, at man kunne tilpasse ASW 610´eren til 686´erne? Lade den dele ved 80Hz, f.eks.? Grunden til at jeg er lidt varm på 610´erne er, at de går en del dybere end 608´erne, naturligt nok. Jeg mener, hvad er pointen med en sub, hvis den ikke kan spille "rigtig" dybt?

Til top Vis PEN67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PEN67

Thomasdk1405
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 08 Maj 2008 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Hej ! Og når du siger rigtig dybt - hvad er det så ? Er det "bare" ned til 20 hz eller snakker vi længere ned . Et er dybde - noget helt andet er så poweren som ligger bag - altså hvor mange watt har den at gøre godt med. Dernæst hvad for noget grej har de smidt i - kan i og for sig måske være mindre vigtigt, men slutteligt hvordan lyder skidtet så.

Skal den bruges til både musik og film - eller kun en af delene ?.

Nå har nu fundet vej til begge. En 8" og en 10". Kender dem ikke og har ikke hørt dem, men synes dog at det lyder utroligt at vi kan masse hz ned fra 27 - 20 og så kun gå fra -3 db til -6 db. Men igen - et er hz et andet er SPL - altså lydstyrken ved f.eks. 27 hz og 20 hz. Kan de spille 100 db eller kun 85 - eller hvor er vi henne. Jeg skal ikke gøre mig super klog på det med subs. Har selv en svs pb12-nsd og den siger 18 hz -3db og er testet til over 100 db ved 25 hz. Den kan give bas så det vil noget. Desværre så fylder den også som et lille sofabord.

Mit bedste råd er at nappe noget musik / film med til Hifiklubben og dig en lytter / føler. Skal sub bruges til film så er bunden ikke kun noget man hører men også noget man mærker ellers er det ligemeget. Gode sub tester er f.eks. War of the worlds (tripod op af asfalten) eller Find Nemo - der hvor Darla banker på akvariet (kap 25 tror jeg nok).

Hilsen

Thomas

Til top Vis Thomasdk1405's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasdk1405

PEN67
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2008 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Jeg var faktisk lige et smut i hfk i går, og lyttede lidt til både ASW 608 og 610, så bl.a. lidt fra I Robot. Jeg synes faktisk, at ASW 610 gav en ret god bund. Og med masser af indstillingsmuligheder, burde den nok kunne parres fornuftigt med mine 686´ere. Primært skal den jo bruges når vi ser film. At den så kan give lidt ekstra punch til musikken også er bare en bonus. 

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Maj 2008 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

PEN67 skrev:
Jeg var faktisk lige et smut i hfk i går, og lyttede lidt til både ASW 608 og 610, så bl.a. lidt fra I Robot. Jeg synes faktisk, at ASW 610 gav en ret god bund. Og med masser af indstillingsmuligheder, burde den nok kunne parres fornuftigt med mine 686´ere. Primært skal den jo bruges når vi ser film. At den så kan give lidt ekstra punch til musikken også er bare en bonus. 

Til den pris ( som er omkring 7000 ikke ) så kan man få en velodyne SPL1200 hvis du spørger på en af jensens gode dage

Er ret sikker på den tæver de b&w med store længder
Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

PEN67
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

En ASW 610 står i ca. 4.500,-. Jeg har også kigget på Velodyne på nettet, men jeg tror det er svært at finde ud af, hvordan de spiller med mine B&W 686´ere. Under alle omstændigheder bruger jeg ikke over 5 kilo på en sub.

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Sendt: 09 Maj 2008 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

PEN67 skrev:
En ASW 610 står i ca. 4.500,-. Jeg har også kigget på Velodyne på nettet, men jeg tror det er svært at finde ud af, hvordan de spiller med mine B&W 686´ere. Under alle omstændigheder bruger jeg ikke over 5 kilo på en sub.

Så kan du nok ikke få noget meget bedre

Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 09 Maj 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

det burde være muligt at finde en af de "gamle" modeller brugt til ca ½-delen af hvad en asw 610 koster, f.eks. asw 600, 650 el. 675. Ydelsen er meget tilsvarende de nye. Så vidt jeg kan se på specs er de gamle faktisk bedre.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 09 Maj 2008 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Når brugsområdet er film kan du gøre det langt bedre end 610 selv om dit budget er 5k.

SVS PB10 koster ca 4800kr leveret og vil til film kunne noget helt andet end 610.

http://www.lsound.no/eng/index.php?side=info&id=1432

Ulempen er så at den er fysisk stor, men det er prisen man er nødt til at betale for ydelse i den klassen.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

PEN67
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2008 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

ManicMiner: Jeg har seriøst overvejet dit forslag om en SVS PB10, jeg kan kun se et problem: Der er ikke mulighed for at indstille frekvensen på subben (hvis jeg har forstået det ret, så har den ikke et indbygget delefilter). Vil det gøre det sværere, at indpasse sub´en i mit nuværende anlæg?

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Juni 2008 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Det er riktig nok at PB10 ikke har indebygget delefilter. I 99% af alle tilfelder er det uanset ikke noget som man bruger da der er delefilter på sub udgangen på alle surroundreceivere. Så spørgsmålet er om det er en surroundreceiver du har?

PEN67
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2008 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Nej, det er en stereoforstærker, en Rotel RA-04. Den eneste mulighed for justering af bassen på den er den almindelige bas-regulering, men jeg er ikke sikker på, at den virker på pre-out.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Juni 2008 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Så skal du ha en sub med delefilter, eller eventuelt et eksternt delefilter. Der findes et delefilter der hedder noget med Reckhorn der kun koster et par hundrede

http://www.reckhorn.com/index.php?ln=en&prod=f1

Det er en smule mere avanceret end det der typisk er indebygget i subs da det har både justerbar høj og lavpas

PEN67
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Så er der jo faktisk ikke rigtig flere undskyldninger for ikke at købe den SVS. Mange tak for hjælpen!

P.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 August 2008 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

PEN67 skrev:
Så er der jo faktisk ikke rigtig flere undskyldninger for ikke at købe den SVS. Mange tak for hjælpen!

Hej Peter

Hvad blev konklusionen på dit spørgsmål?

Købte du en SVS PB10 eller en ASW610 og er du tilfreds med resulatatet?

Hvilket delefilter købte du til din sub?

Jeg spørger fordi jeg selv har lignende problemstilling. Se tråd her

Til top Vis P.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P.Thomsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes