Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: aktiv subwoofer - delefilter indbygget? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 Maj 2008 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

hej allesammen, jeg skal til at bygge nogle højtalere, og jeg vil egentlig gerne have mig en aktiv subwoofer til bunden, jeg er dog lidt forvirret:
i en passiv subwoofer kører man signalet ind i delefilteret i bassen og derfra videre til de andre højtalere så disse ikke kommer til at spille bassen, gør man også dette i en aktiv subwoofer.
sagen er nemlig den, at de højtalere jeg vil bygge mig, der er enhederne mellemtone og diskant og jeg vil derfor nødig have min mellemtone til at spille bas den alligevel heller ikke kan klare...
hvordan fungere en aktiv subwoofers delefilter
og (nu kommer et måske mere DIY orienteret spørgsmål, undskyld hvis i finder det upassende) skal jeg så kompensere for det i filteret til mellemtonen, så den f. eks. ikke skal spille under 100 hz?

mvh.
Søren Kølbæk Iversen
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 Maj 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

De aktive subwoofere, man kan købe, og som jeg kender til, er tilpasset den situation, at du allerede har et bestående højttalersystem, hvor du så gerne "liiiige" vil have en subwoofer ind også. Det gøres ved at "indskyde" subwooferen på højttalerledningen. Der er SVJV ingen filtreret udgang til højttalerne. Men subwooferen kan også modtage et linie-signal, som er på niveau med et signal mellem f.eks. CD og forstærker. Effektforstærkeren i den aktive subwoofer forstærker så det signal op, så det passer - og det kan reguleres.

Spørgsmålet er, om du skal/vil have en eller to subwoofere? Jeg selv bruger to, da det "jo" er stereo Men med en delefrekvens på 100 Hz kan det være en god ide med to, fordi man kan høre, hvor lyden kommer fra, hvis frekvensen er over ca. 80 Hz.

En aktiv subwoofers filter virker på samme måde som i en højttaler, men det er bare realiseret med et elektronisk filter i stedet. Og så er der indbygget forskellige justeringer, så man kan få det bedste ud af den mht. placering og overgang til sattelitter/hovedhøjttalere.

Man kan sagtens lave et passivt højpasfilter til din nye højttalere, og for enheden vil det IMHO være en god ide, da du netop får sorteret de store mambranudsving fra.

Hvilken forstærker skal trække dine nye højtalere? Og hvad siger du til aktive filtre? Og hvad med at bygge subben/-erne selv også?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

(//EDIT: jeg ved dette er forkert, men læs videre, forklaring kommer i senere post//)

jeg er næsten sikkert på, at det menneskelige øre IKKE kan retningsbestemme lyde under ca. 1000 hz. så stereo af bassen er udelukket. (den eneste måde er hvis øret er placeret sådan at lyden fra bassen rammer det ene øre først på en bølgetop og når det når det andet øre er du i en bølgedal mener jeg)
men det lyder som om jeg skal have lavet et highpass filter til mit hjemmebyg.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Maj 2008 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

santashooter skrev:
jeg er næsten sikkert på, at det menneskelige øre IKKE kan retningsbestemme lyde under ca. 1000 hz. så stereo af bassen er udelukket.

Det er nu ikke helt rigtigt, langt fra faktisk, man siger normalt at det menneskelige øre ikke kan retningsbestemme lyde under 80 hz. Hvilket er en af mange grunde til at de fleste bruger et crossover på de 80 Hz til deres sub. Det er selvfølgelig kun en tommelfingerregel, nogen kan godt retnignsbestemme lavere frekvenser men andre ikke engang kan et stykke over 80 Hz. Men som udgangspunkt er 80 Hz grænsen for retningsbestemmelse.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

santashooter skrev:
jeg er næsten sikkert på, at det menneskelige øre IKKE kan retningsbestemme lyde under ca. 1000 hz. så stereo af bassen er udelukket. (den eneste måde er hvis øret er placeret sådan at lyden fra bassen rammer det ene øre først på en bølgetop og når det når det andet øre er du i en bølgedal mener jeg)

Du bestemmer selv, da det er dit projekt. Men hvad skal du så med basser i dine nye højttalere? Du skal jo så bare have en enkelt bas, der går op til 1000 Hz - og så to diskanter, en pr. kanal . . . ?

Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Maj 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
santashooter skrev:

Du bestemmer selv, da det er dit projekt. Men hvad skal du så med basser i dine nye højttalere? Du skal jo så bare have en enkelt bas, der går op til 1000 Hz - og så to diskanter, en pr. kanal . . . ?

Det gad jeg godt se(og høre).

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

en rettelser, jeg konfronterede lige min "akustikkyndige" (akustik uddannet ved DTU)
jeg hører 90 % vinyl og disse er indrette således; fællesignal (det der ligger skåret vandret i pladen), forskelssignal/modfase signal (det der er skæret lodret i pladen).
højre side er så skråt op til højre imens venstre side er skråt op til venstre.
bassen er fællessignal fordi man ikke kunne skære de store bølger med stor lyd i en plade uden at nålen ville hoppe.
der er derfor ingen forskel i lydbilledet imellem 1 og 2 subwoofere.
og selvom man kan retningsbestemme er dette tit ligemeget idet der næsten altid er overtoner som vores hjerne så bruger til at lokaliserer lyden ud fra og derfor kan bassen virke som stereo selvom at den står i et hjørne.
hvad jeg blev forvirret af var: bas bliver retningsbestem ud fra fasseforskydelse. i diskant er det amplitude forskellen der gør at den kan retningsbestemmes og det er den der skaber stereo lydbilledet.
det kan derfor godt være et tab at have stereo bas højtalere fordi de forsstyrre faseforstyrrelses lydbilledet og du kommer derved ikke til at kunne lydbestemme bassen ordentligt.
det optimale vil egentlig være at have én subwoofer i midten imellem to mellemtone+diskant højtalere.

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2008 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:

det har aldrig været et spørgsmål om hvor mange bashøjtalere jeg skulle have...
men mere et spørgsmål om jeg skulle lave et highpassfilter i mine DIY højtalere.
mine DIY højtalere kommer ikke til at have bashøjtalere men mellemtoneenheder og diskantenheder.
mine planer er en aktiv subwoofer og det er om disse spørgsmålet er rettet!
jeg ejer kun en passiv subwoofer som spiller udemærket og denne deler selv signalet fra.
jeg har egentlig fået mit spørgsmål besvaret, men denne diskussion er da også spændene

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2008 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Der er også en grænsefrekvens for, hvornår bassen er mono, og hvornår den er stereo mht. vinylplader. Og så er hele pladen "fedtet" ind frekvenskorrektion - den såkaldte RIAA-kurve (for nu at gøre forvirringen komplet). Men igen: Du bestemmer selv.

Og nej, jeg skulle også bare have dig ud af busken mht. det med de 1000Hz. Og det er sq rart at se, at du gjorde noget for at finde sandheden

Men koblingen mellem subben og din nye højttalere er da også et spændende diskussionsemne - og IMHO endda yderst relevant.

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2008 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

det som jeg nu regner med at gøre er følgende:
bygge mine DIY højtalere og beregne disse... mit mål er at de kan spille lineært ned til omkring 80 hz.
lave et "highpass" filter (kan vel egentlig ikke kalde det highpass) så de ikke spiller under 80 hz.
og så købe en aktiv subwoofer med regulerbar delefrekvens til præcis indstilling. som jeg så placere i midten af mit setup.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2008 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Lyder fornuftigt nok.

Highpass: Det kalder man filtertypen, der fjerner alt under en frekvens og lader passere alt over samme frekvens - uanset om der er tale om bas eller diskant. Men så taler man også kun om selve filteret - ikke frekvensområder (og dermed højttalerenheder).

Du kan læse om delefiltre og
om subwoofers.

Der kan så være et problem i overgangen fra sub til højttalerene, idet filtertypen og flankestejlheden (6, 12, 18 eller 24 dB/oktav) for de to kan adskille sig. SVJV er filteret i aktive subber 24 dB/oktav, men der står aldrig noget om typen, så jeg gætter på, at det er Linkwitz-Riley. Og IMHO bør dit filter til højttalerne være af samme type for at minimere faseproblemer.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes