| Forfatter |
|
Rockmoroe Branchemedlem

Tweaks & Hifi
Bruger siden: 13 April 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 05 Juli 2008 kl. 07:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa alle sammen
Jeg har længe været på ud kig efter nye ht til mit musik anlæg. Jeg har hele tiden stået og vakle mellem stander ht og gulv ht.
Det jeg så går og grubler over er, hvor dybt (hz-mæssigt) skal ht kunne gå før man behøver en sub som supplering?
Jeres mening enten om den er sudjektiv eller objektiv er lige vigtigt. 
Mvh Rockmoroe __________________ Alt er fedt, alt er godt.....
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 05 Juli 2008 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det tror jeg ikke at du kan få noget brugbart svar på, af flere årsager. Hvis du vil vælge ud fra tekniske data, skal du være opmærksom på at der kan være stor forskel på hvordan man angiver frekvensområdet, så tallene er ikke umiddelbart sammenlignelige. De akustiske forhold i rummet de skal spille i, har også stor indflydelse på bassen, så frekvensgangen hjemme hos dig er ikke den samme som angivet i de tekniske data, og heller ikke den samme hos andre brugere. Så er der jo også meget stor forskel på hvor meget bas man ønsker, der er jo mange der bare ikke kan få bas nok. Selv en hævning på 10 db af alt under 200 hz vil nogle synes lyder godt.
Det er altså meget individuelt så det er kun dig der kan afgøre det, og først når du har hørt højttalerne derhjemme i et par uger.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 05 Juli 2008 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har ikke noget med Hz at gøre men membranareal. Jeg kan godt finde eksempler på en lille 5" standerhøjttaler der kan gå dybere end en stor gulvhøjttaler. Men du vil subjektivt ønske en sub til den lille og ikke til den store.
Det er evnen til at flytte luft i bassen der er vigtig. Dog skal der naturligvis også være bas, men dybere end 40 hz mener jeg ikke er strengt nødvendigt til moderne musik.
Du kan dog sagtens finde eksempler på moderne såvel som gammel musik der indeholder dybere frekvenser, men det er ikke mange plader hvor det findes.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 05 Juli 2008 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
det handler for mig mere om det lyder homogent
vi har tidligere været inde på at fx gamle rørradioer - dem med trækabinet, gyldent frontstof, en million radistationsbyer tryk på glasskala og et magisk øje som stod i mormors køkken, på trods af at frekvensområdet var begrænset til 150 hz til max 4000 hz ofte lød meget homogent.
Jeg har i et ca. 20 kvm rum et bette anlæg stående som slet ikke kan spille bas på papiret, men som humlebien der ikke kan flyver og gør det aligevel lykkes det for det lille anlæg at være en utrolig kilde til gode musik oplevelser - højtalerne er rogers ls3/a på størrelse med 4 mælkekartonen og forstærkers etuppet er quad 303/33/fm3 - højtalerne fik jeg af en fyr fra containerpladsen, standerne fandt jeg og forstærkersetuppet fik jeg for 1500 kr.
så subjektivt set fra min del af verdenen så behøver man sku ikke en sub selv om højtaleren er bette
selvfølgelig kommer de til kort hvis jeg sætter dem op ved siden af mine duelundhorn med 12 tannoy men det gør nu det meste
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Rockmoroe Branchemedlem

Tweaks & Hifi
|
| Sendt: 05 Juli 2008 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres imput, det er super.
Så hvis vi siger, jeg står et sæt gulv ht der kan klare ned til 30 hz, og et sæt stander der kan klar ned til 60 hz. Vil jeg ikke så miste nogle af de dybe områder af musikken?
Jeg tænker ikke her på tykket af musikken, så kunne jeg bare erhverve mig en stor CV-sub 
Mvh Rockmoroe __________________ Alt er fedt, alt er godt.....
|
| Til top |
|
| |
Aecrewboss Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 180
|
| Sendt: 05 Juli 2008 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 05 Juli 2008 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved det godt men det er sådan en dejlig tanke for alle os ukuelige optimister at en lille himlebi skulle kunne noget som strider mod naturlovene  vedr. rogers så er jeg fuldt ud tilfreds med at det kun er illusion når bare det lyder så homogent (og når man tager i betragtning at jeg ikke spiller heavy)
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 06 Juli 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rockmoroe skrev:
| Hejsa alle sammen
Jeg har længe været på ud kig efter nye ht til mit musik anlæg. Jeg har hele tiden stået og vakle mellem stander ht og gulv ht.
Det jeg så går og grubler over er, hvor dybt (hz-mæssigt) skal ht kunne gå før man behøver en sub som supplering?
Mvh Rockmoroe |
|
|
Der mangler et par oplysninger før man kan komme med forslag (der måske kan bruges)
Hvor stort rum skal de spille op ?
Set meget generelt er standerhøjttalerne ikke dem med det store hug i bassen , alene på grund af størrelsen - dermed ikke sagt de ikke kan spille enddog særdeles godt
typisk kan man med dem smide en sub på (eller 2 subber)
Nogle gulvhøjttalere kan have gavn af en sub, andre har direkte brug for en, andre behøver det ikke - igen kommer det jo an på hvad du vil
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Rockmoroe Branchemedlem

Tweaks & Hifi
|
| Sendt: 06 Juli 2008 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa, jeg var bare interesseret i at vide. Hvis jeg så en Stander Ht jeg syntes var fed, men den HZ mæssig kun kunne klar ned til 50 hz, om jeg så mistede noget af musikken? __________________ Alt er fedt, alt er godt.....
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 06 Juli 2008 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rockmoroe skrev:
| Hejsa, jeg var bare interesseret i at vide. Hvis jeg så en Stander Ht jeg syntes var fed, men den HZ mæssig kun kunne klar ned til 50 hz, om jeg så mistede noget af musikken? |
|
|
At der står den går ned til f.eks 50hz, betyder ikke den er tavs derunder - lydstyrken på de lavere frekvenser er blot lavere endnu
Man angiver frekvensområdet indenfor nogle tolerancer - f.eks +/- 3db - de kan som hovedregel sagtens gengive toner der ligger udenfor __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |