Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Helicon W400 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ChristianHansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har kig på sådan et sæt, og jeg har lige et par hurtige spørgsmål, til dem der eventuelt har sådan et sæt :-)

Bliver de for store til et lytterum på godt 16-18 m2?

Jeg synes at have kigget på nettet, og ledt efter forskellen mellem W400 og 400 Mk2, men det lykkedes ikke rigtig, er der nogen stor forskel på disse højttalere?

Før havde jeg et sæt b&w 704, og dem var jeg godt nok skuffet over, der havde absolut ingen bund. - Nogen der har hørt dem op imod hinanden, og kan sige hvor vidt der er mere bund i helicon W400?

Jeg ved godt der sikkert vil sidde et par kloge hoveder, og sige jeg bør tage ned i klubben og høre dem, men det kan jeg ikke rigtig, eftersom at de kun har helicon 400 Mk2. - Jeg synes også at jeg tit er uheldig når jeg kommer i klubben, så har de ikke liige tiden, eller højttalerne hjemme, så man kan høre dem op imod hinanden.

Tak for Jeres tid :-))

Christian

Til top Vis ChristianHansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianHansen

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Til den størrelse rum ville jeg nok vælge en Helicon 300 mkII 

Forskellen på Helicon mkI og mkII ligger fortrinsvist i design af delefilteret. mkII udgaven har "lånt" teknologi fra Euphonia-serien, men også enheder er modificeret i mkII i forhold til mkI.

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

ChristianHansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Hej floe.

Jeg tror jeg ville blive ked af at bruge en Helicon 300 MkII, som stereohøjttaler i længden.. Når du ville vælge en hylde-højttaler frem for en gulvhøjttaler, er det så grundet pladsen, eller fordi at det ganske enkelt ville lyde bedre..?

Til top Vis ChristianHansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianHansen

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

ChristianHansen skrev:

Hej floe.

Jeg tror jeg ville blive ked af at bruge en Helicon 300 MkII, som stereohøjttaler i længden.. Når du ville vælge en hylde-højttaler frem for en gulvhøjttaler, er det så grundet pladsen, eller fordi at det ganske enkelt ville lyde bedre..?

Det er for guds skyld ikke en hylde-højttaler, men en stander-højttaler

Uden at kende akustikken i dit rum, så vil jeg bestemt tro at en W400 bliver for stor til 18 kvm, og du i den forbindelse kommer til at bøvle med alt for meget bulderbas. Helicon 300 mkII (og W300 for den sags skyld), er en super lækker musikalsk standerhøjttaler, som passer godt til den rumstørrelse du har tilgængelig. Det er klart at de ikke spiller kælderdyb bas, men jeg tror du vil blive overrasket over hvor meget lyd der rent faktisk kan komme ud af sådan et par "kasser", hvis du lægger ører til dem

Jeg er selv gået fra gulvhøjttalere til standere i mit ca. 23 kvm. rum, og jeg har aldrig haft en mere korrekt og afbalanceret basgengivelse end jeg har nu. Og så kan mine Focals nu stadig sparke godt fra sig i bunden

ChristianHansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Jeg har lidt en idé om at gøre "købet" nu, også kan jeg også tage det med når jeg engang får et større lytterum :-) Og bare ideen om at have en standerhøjtaler den tiltaler mig overhoved ikke. Da jeg netop er til en god dyb bas.

Jeg tror det jeg i bund og grund søger er, en højtaler som spiller lige så pænt som min gamle b&w 704, men med MEGET mere bund. Også en højttaler som også spiller flot, og med bund, ved lav volume. Jeg synes at mine 704'ere de var meget tamme, indtil de fik noget at leve af.

Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Jeg havde et sæt Helicon 400W over en periode på 8 måneder sidste år.

Jeg er ret sikker på du vil blive skuffet over højttalerne hvis de kommer ind i en stue på 16-18 m2. Jeg havde mine stående i en stue på lidt over 20 m2 og jeg fik dem aldrig til at spille ordentligt selvom stuen var indrettet efter anlægget og ikke den anden vej rundt (damen var ikke flyttet ind endnu). Dit problem bliver ikke "bulderbas", men faktisk nærmere manglen på bund de rigtige steder i stuen. Der bliver simpelthen et placeringsproblem hvis altså der også skal stå andet end højttalere i stuen.

Jeg prøvede at få dem til at spille som jeg vidste de kunne spille ved at skifte afkobling til gulvet (trægulv), skifte kabler, skifte forforstærker og cd-afspiller men intet hjalp.

Jeg vil anbefale dig på det kraftigste at give et sæt Helicon 300 MKI et lyt, hvis du kan opdrive et sæt på brugtmarkedet. Jeg hørte dem med en Lyngdorf SDAI-2175 digital forstærker og de spillede himmelsk med masser af bund og pondus.
Helicon 300 MKII har jeg ikke hørt men spiller de som Helicon 400 MKII ville jeg nok lige lytte en ekstra gang og med forskellige forstærkere spændt for. Enten kan ovennævnte Lyngdorf slet ikke drive dem, eller også har de slet ingen basformåen overhovedet og det synes jeg nu ikke der plejer at være kendetegnende for Helicon serien.

Jeg selv er gået over til et sæt Dali Grand Coupé spændt for en Lyngdorf SDAI-2175 og der mangler ikke bund overhovedet så standerhøjttalere bør ikke afskrække dig.

Held og lykke med valget af højttalere.

Mvh Jannik

Til top Vis Jannik K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik K.

ChristianHansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Okay.. Jeg synes nu også at Helicon 300 MK1 er skide grim.. 8( Men det kunne godt lyde som at jeg burde smutte ned i klubben og høre en standerhøjttaler.. Sagen er bare den at jeg holder utrolig meget af en dyb bund, meget dyb.. Og at de ligeledes kan levere en fed lyd ved lav volume. Det har jeg indtil videre kun oplevet en Audiovector S3 Signature, til 27.000 og det er desværre langt over mit budget.. hehe :-)

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

ChristianHansen skrev:

Hej igen.

Jeg har lidt en idé om at gøre "købet" nu, også kan jeg også tage det med når jeg engang får et større lytterum :-) Og bare ideen om at have en standerhøjtaler den tiltaler mig overhoved ikke. Da jeg netop er til en god dyb bas.

Jeg tror det jeg i bund og grund søger er, en højtaler som spiller lige så pænt som min gamle b&w 704, men med MEGET mere bund. Også en højttaler som også spiller flot, og med bund, ved lav volume. Jeg synes at mine 704'ere de var meget tamme, indtil de fik noget at leve af.

Jeg tror du har en lidt forkert opfattelse af standerhøjttalere... Mine Focals leverer større tryk i bassen end mine gamle Vienna'er som trods alt var en full size gulvhøjttaler. Du kan sagtens få god fyldig bas ud af en stander. Selvfølgelig, hvis du hører umti umti musik hele tiden, så er det nok ikke vejen at gå

Jeg fik aldrig mine Mentors til at spille ordentligt på mine 23 kvm, og så vidt jeg er informeret er Helicon endnu mere pladskrævende. Der var simpelthen for meget bulderbas.

ChristianHansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Hmm..

Det kan godt ske at jeg undervurdere de der standhøjttalere alt for meget 8( Hvor kan jeg høre sådan et sæt focal's henne? Og hvad koster de i grunden..? Hvad med sådan nogle som 805S, er det snot..?

Christian

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

ChristianHansen skrev:

Hmm..

Det kan godt ske at jeg undervurdere de der standhøjttalere alt for meget 8( Hvor kan jeg høre sådan et sæt focal's henne? Og hvad koster de i grunden..? Hvad med sådan nogle som 805S, er det snot..?

Christian

Du er velkommen til et lyt hos mig i Kbh. såfremt du har lyst Ellers er HiFi-Freaks også nemme at snakke med angående demoer.

805S bliver lammetævet af mange andre standere i og under prisklassen efter min mening. Den er virkelig kedelig. Dynaudio Focus 140 til 12k spiller fx LANGT bedre.

Focal 1007 Be koster i standard finish 25.000,- inkl. originale standere.

Scarecrow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

ChristianHansen skrev:

Bare ideen om at have en standerhøjtaler den tiltaler mig overhoved ikke. Da jeg netop er til en god dyb bas.

Hej hej

Jeg blander mig lige lidt i "samtalen" - håber det er ok. Jeg har hørt Helicon 400 et par gange, og sys det er en fed højtaler. Men står den f.eks. tæt op af bagvæggen kommer der ekstrem meget bas - så meget at det bulrer, og går ud fra det ikke er meningen. Det lyder i hvert fald ikke specielt godt. En anden mulighed kunne derfor være Helicon 300 + en sub.

Selv sys jeg at 805S spiller fremragende! Der skal selvfølgelig en sub på, men så spiller de også super. Men sådan er det jo, da det er en smagssag. Derfor vil jeg nøjes med at sige, at Helicon 400 efter min mening er for stort til dit rum og f.eks. Helicon 300 + sub vil gøre det meget bedre :-)

Til top Vis Scarecrow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scarecrow

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Scarecrow skrev:

ChristianHansen skrev:

Bare ideen om at have en standerhøjtaler den tiltaler mig overhoved ikke. Da jeg netop er til en god dyb bas.

Hej hej

Jeg blander mig lige lidt i "samtalen" - håber det er ok. Jeg har hørt Helicon 400 et par gange, og sys det er en fed højtaler. Men står den f.eks. tæt op af bagvæggen kommer der ekstrem meget bas - så meget at det bulrer, og går ud fra det ikke er meningen. Det lyder i hvert fald ikke specielt godt. En anden mulighed kunne derfor være Helicon 300 + en sub.

Selv sys jeg at 805S spiller fremragende! Der skal selvfølgelig en sub på, men så spiller de også super. Men sådan er det jo, da det er en smagssag. Derfor vil jeg nøjes med at sige, at Helicon 400 efter min mening er for stort til dit rum og f.eks. Helicon 300 + sub vil gøre det meget bedre :-)

Jeg mangler stadig at høre en sub som tager sig godt ud til musik En sub er et kompromis og på den måde allerede en forkert vej at gå efter min mening. Desuden er der rigeligt med bas i W300

Scarecrow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
[QUOTE=Scarecrow]

Jeg mangler stadig at høre en sub som tager sig godt ud til musik En sub er et kompromis og på den måde allerede en forkert vej at gå efter min mening. Desuden er der rigeligt med bas i W300

Hehe ok... Det er selvfølgelig lidt et problem så :-D     Har hørt et par forskellige subs og sys at B&W's generelt gør det meget godt. F.eks. 825, 855 og PV1. Men igen, smagssag :-)

Men jo, der er faktisk ok bund i Helicon 300. Især hvis rummet ikke er andet end 14kvm.

Til top Vis Scarecrow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scarecrow

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Scarecrow skrev:

floe skrev:
[QUOTE=Scarecrow]

Hehe ok... Det er selvfølgelig lidt et problem så :-D     Har hørt et par forskellige subs og sys at B&W's generelt gør det meget godt. F.eks. 825, 855 og PV1. Men igen, smagssag :-)

Men jo, der er faktisk ok bund i Helicon 300. Især hvis rummet ikke er andet end 14kvm.

Det vil altid være en smagssag hvorvidt man kan lide den ene eller den anden højttaler ja Jeg er bare ikke meget for 805S. Den mangler detaljer, struktur og indlevelse i forhold til så mange andre i samme prisklasse - efter min mening

ChristianHansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Hey.

Nu var jeg lige i klubben i dag, og høre lidt forskelligt, og standere det talte ikke super meget til mig, der var ok bund i, men det var også det. Men tilgengæld hørte jeg et sæt audiovector mi3 super, nede i KTradio, på et 12m2 rum, og det spillede sq ganske udemærket.. :-) Nu har jeg så lige set et sæt Avantgarde på nettet, og det er jo sagen større, så jeg tror det bliver valget..

Christian

ChristianHansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Undskyld, Mi3 Signature! :-))

Boegedal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 05 September 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Hej Christian...

Hvad blev det til...?

Jeg har selv haft et sæt Dali Helicon 400 på 17 kvm, og det var svært... men blev dog næsten okay efter at der kom tæppe på gulvet, nye signal-/højttalerkaber afkobling til gulvet m.m.   flyttede siden hen sammen med kæresten hvor stuen var 27 kvm, og det blev noget helt andet..

mvh. Jan

Nakamichi LX-5
Dali Suite Rear 0.8
Til top Vis Boegedal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boegedal

Weissbier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2008
Sendt: 05 September 2008 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Præcist hvor stort et lytterum mine Helicon 400 står i, er en fortrolig oplysning, der ikke tåler gengivelse i dette forum, men lad os bare sige, at det er lille - mindre end 17 kvm!  Jo, jeg har problemer med bassen, men jeg nænner altså ikke at nedgradere, selv om jeg burde. Jeg kan ikke få det over mit hjerte. I 10 år havde jeg et sæt Avance Alpha 220i på standere, og al den tid drømte jeg om at få et sæt "rigtige" højttalere - snøft!  Indrømmet: havde jeg vidst, at mit anlæg med tiden skulle ind på et lille "herreværelse" at stå og ikke ind i en stor stue, havde jeg nok nøjedes med at købe Helicon 300 eller lignende.

Lyngdorf TDAI 2200 RP
Denon DCD-3300/DVD-3800BD
Pioneer CT-959/PDR-555RW
Thorens TD 318 Mk III
Samsung PS64D8005
Dali Helicon 300 mk II
Beyerdynamic DT 770/DT 880
Kimber 4TC/8TC
Til top Vis Weissbier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weissbier

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 05 September 2008 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Hey all.

Blander mig lige med lidt hands on erfaring med hhv. Helicon 300 og 400.

Jeg har haft H300 gennem et års tid i en skodstue på 22-25 kvm.
Den fungerer aldeles fremragende, og leverer en basgengivelse som er ganske overraskende. den har, som de fleste andre standerhøjttalere, et lille hæv i mellembassen, omkring 80-120 Hz, netop der hvor klasket på en stortromme ligger frekvensmæssigt. Den er, ligesom sin storebror, uhyre velopløst og hænger rigtig godt sammen fra bund til den øverste top.
Når den ellers bliver fodret via en tilpas stærk forstærker, gengiver den musik på en uhyre lækker facon. Jeg kunne snildt leve med lyden fra H300, og den eneste grund til, at de ikke stadig huserer i Casa Brok, er/var lysten til at prøve noget andet. De er stadig savnet af og til.
Helicon 400 har jeg haft hjemme et par uger. De lyder en hel del større end H300, men det er IKKE i basområdet. De går måske en anelse dybere i frekvensområdet, men de er samtidig afstemt en anelse mere lineært, læs: uden det lille hæv i mellembassen, hvilket i en hurtig A/B test vil give indtryk af mindre output i basområdet. Der, hvor H400 virker større, er i det generelle lydbillede, det mange ynder at kalde bredde og dybde.
Mit indtryk er, at H400 snildt kan bringes til at spille rigtig godt i selv mindre rum, Men de lever først rigtigt, når de får godt med luft omkring sig. Og glem endelig ikke at fodre dem med noget fornuftigt! Akkurat som Dali Grand Coupe, vokser både H300 og 400 i den grad med amplifikationen, ikke nødvendigvis hvad watt angår, men de er glade for strøm, så sørg for at give dem rigeligt af den slags.
Helicon 300 er en superb højttaler, som fortjener en solid stander og god elektronik. Er disse parametre på plads, kan den i mange tilfælde give en endnu mere positiv oplevelse end dens storebrødre

Hygge,

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

discipline
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 September 2008 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Du skal bare vælge denne løsning med 300'erne.

Jeg har haft Helicon800 før dette ( og faktisk også haft 400'eren), men dette er klart det bedste setup jeg har haft på alle punkter.

Så fik jeg endelig taget mig sammen til, at vise nogle billeder af mit stereo system.

Det består af:

Lyngdorf TDAI2200 forstærker med roomperfect modul

Lyngdorf SDA2175 effektforstærker som driver basserne

Lyngdorf BW1 bassdirect basser

Dali Helicon 300MK2 højttalere

NADT535 dvdafspiller ( bliver mest brugt til at spille cd'er på)

PS3 fungerer som blu ray afspiller, spillemaskine og mediecenter

Sonyrdrhx710 harddiskoptager

Samsung 42" Q96 plasmaskærm

Denon AHD5000 hovedtelefon

Firestone cute hovedtelefonforstærker

Derudover kabler fra Tara Labs, Van den Hul og QED.

Min nyeste investering. De spiller bare virkelig musikalsk og man kan lytte i timevis uden, at ørene bliver trætte.

Disse Lyngdorf basser spiller bare dejlig præcis bas. Absolut mit bedste køb nogensinde!

Lyngdorf systemet som bare for det hele til at gå op i en højere enhed. Room perfect modulet gør virkelig underværker i min lille stue og jeg kan varmt anbefale det.

Har tidligere haft komplet 7.1 surround system, men med begrænset tid til at se film og høre musik( har kone og 2 børn som ikke kan lide far hører højt musik om aftenen, så er det på med ørebøfferne),  så har jeg valgt at satse på stereo, da jeg altid har lyttet mere til musik end jeg har set film. Det bliver selvfølgelig stadig til filmkiggeri en gang imellem og jeg lever fint med at have lyden i stereo nu.

Til top Vis discipline's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af discipline

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes