Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 04:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subwoofer byg-selv (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nuitarius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg efterspørger lidt expertise indenfor beregning af volumen for en subwoofer. Jeg har bestilt en 12" Clarion SW3011 enhed som snart burde komme, og vil gerne lave et kabinet til den i bilen. Men jeg bliver nød til at vide rumfanget af kabinettet for at kunne lave det rigtige kabinet. Jeg har formlen til beregning af volumen når jeg laver trykkammerbas, men mangler umiddelbart en parameter.

Højttalertype  Subwoofer
 Titaniumbelagt MIPP-keglewoofer  -
 Højttalerdimension  30 cm
 Dobbeltstablet kraftig strontiummagnet  -
 Helstøbt parabolisk keglestruktur for dynamisk basgengivelse  ●
 Trykstøbt aluminiumsramme  -
 4-ohm svingspole  Enkelt
 Bag-ventileret polsko  ●
 Gummi-membranophæng  ●
 Kantstillet svingspole  -
 Maks. musikeffekt (W)  750
 Kontinuerlig effekt (W)  150
 Frekvensgang (Hz)  30 ~ 2 500
 Effektivitet (dB/W/m)  89
 Fs (Hz)  29
 Qts  0.54
 Vas (liter)  50.3

Formler: Lukket kabinet volume = Vas / ((Qtc/Qts)^2-1) -Her mangler jeg Qtc

Qtc kan man tilgengæld godt beregne ud fra formlen: Fc = Qtc * Fs / Qts -Her mangler jeg Fc

Er der nogen der kender andre måder at beregne volumen på? Eller som har en tredje formel som kan beregne en af dem jeg mangler ud fra noget jeg har?

Mit umiddelbare gæt ville være et volumen omkring en 30L +-5L, men vil gerne ramme så præcist som muligt.

Jeg har haft fat i flere hjemmesider og importøren i Danmark, uden held til at få oplyst yderligere end det jeg her skriver :(

Håber der er en som kan hjælpe.

PS. Dit svar skal være argumenteret, da jeg ikke acceptere at du svarer 32Liter (hvordan er du kommet frem til det). Men bare en forklaring af hvordan jeg gør er rigeligt. På forhånd tak.

Til top Vis Nuitarius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nuitarius

arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Juli 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Hej Nuitarius

Iflg. dit medsendte skema har du de Thiele/Small parametre (Fs, Vas og Qts), der skal til for at udføre beregninger af kabinettyperne, trykkammer, basrefleks og båndpas.

Du kan downloade gratis demoversion af www.lsp-lab.com, der kan meget nemt kan udføre beregninger og simuleringer for dig. Programmet giver muligheder for individuelle beregninger.

Iøvrigt kan jeg anbefale dig at læse vore indsigtsartikler Del 3 og Del 6.

En rar hilsen fra  arne rodahl

Til top Vis arne rodahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arne rodahl

Nuitarius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar Arne

Har i mellemtiden haft fat i producenten. De siger 39 liter uden fyld og 35 liter med fyld. Har også testet det program du henviser til og får 38,6 liter både med og uden fyld. Så det virker næsten det program (i hvertfald uden fyld) :)

Programmet beregner min Qtc til at være 0,82. Nu synes jeg mest jeg læser om Qtc på mellem 0,5-0,7 så min ligger umiddelbart meget højt. Er det godt eller skidt??

Til top Vis Nuitarius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nuitarius

arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Hej Nuitarius

Producentens beregning er baseret "Chebyshev", hvilket giver et kabinetrumfang på 38 liter og et Q på o,82. Andre beregninger kan baseres på henholdsvis "Butterworth", der nok er den mest anvendte med et kabinetrumfang på 70 liter og et Q på 0,7 - eller på "Bessel" der giver et kabinetrumfang på 351 liter og et Q på 0,57. Alle beregninger finder du i LAB 3 programmet.

Q = forkortelse af Qtc

Hvis du læser "Indsigtsartikler" DEL 3, kabinetkonstruktioner og finder afsnittet omhandlende trykkammerkabinettet, vil du kunne se grafik med kurver over de forskellige Q-afstemninger. Hvad der er godt eller mindre godt, er nok mere en smag sag, men som nævnt er Q-værdien 0,7 den oftest anvendte og vel også den med de bedste kompromiser.

Såfremt du ønsker et individuelt kabinetrumfang, kan du beregne det i LAB 3 ved at skrive det ønskede antal liter i ruden "VB" og herefter klikke i tuningsfeltet på "User". Grafikken viser den nye simulering.

Anvendelse af funktionen "Fill" i LAB 3 fungerer ved at sænke kabinettets Q (typisk med faktor 1,2), hvorved kabinettets rumfang kan reduceres tilsvarende såfremt samme frekvensforløb ønskes bibeholdt. Anbefalet fyldningsprocent er 100% for trykkammersystemer. Du vil kunne se på grafikken når du ændrer fyldningsprocenten. (Programmet virker også med fyld)

en rar hilsen fra  arne rodahl

Til top Vis arne rodahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arne rodahl

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes