Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 12:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Standerhøjttalere eller ej? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rappo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 02 August 2008 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Hi folks.

Jeg overvejer i disse dage at skifte mine Avance Magnum 18 ud med nogle standerhøjttalere. Grunden til mine overvejelser er bl.a. at jeg synes at jeg er ret plaget af bulderbass efter omrokering i min stue. Fra at have spillet på langs af rummet spiller jeg nu på tværs og før stod sofa'en (lytteposition) midt i rummet hvor den nu står på modsatte væg af mit anlæg. Min Avance har bagudvendte bassporte og jeg har desværre ikke mulighed for at give dem særligt meget plads til bagvæggen. Helt konkret har de lige nu omkring 20-25cm og de kan altså ikke få mere hvis stuen også skal kunne bruges til andet end hifi og det skal den altså!

En anden ting der irriterer mig lidt er at der skal spilles ved halvhøje lydtryk før Avance'rne kommer til sin ret og det er jo ikke lige altid at man har mulighed for det. - Det jeg gerne vil have er en højttaler, som er til at betale, som spiller med en tilsvarende detaljegrad som mine nuværende og som har et fornuftigt punch i bassen. Hvordan ser det ud med specielt det sidstnævnte og standerhøjttalere - kan det lade sig gøre? Kan man få det samme punch i bassen på en standerhøjttaler, som på en gulvhøjttaler eller er et noget helt andet jeg skal gå efter.

Jeg har kigget lidt i retning af Focal Chorus 806V & 807V, samt Vienna Haydn. Andre bud er mere end velkomne, men det skal gerne være i samme prisklasse.

Hvad med selve standeren? Sådan nogle standerhøjttalere ser i mine øjne lidt ustabile ud og jeg gider ikke at have noget, som vælter når man går forbi. Dette er sikkert blot en foredom og virkeligheden noget helt andet?

Rappo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2008 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Endnu en mulighed jeg har overvejet er Gamut Phi3. De kan fås i det prisleje, som demo eller brugt... 

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 August 2008 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

med hensyn til standere, så laver fx. audiomagic og dynaudio solide standere... og dynaudio laver desuden også gode standerhøjttalere såsom en ældre dynaudio 52SE som evt. stadig kan støves op i en butik, eller den nyere Focus 140, eller Contour S 1.4 hvis der er knapper nok :-p 
Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube

JRolLbs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 August 2008 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Jeg ville også foreslå et par brugte Dynaudio - dem har jeg et godt øje til: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=87702

Har ikke hørt denne model, men andre, bla.a. den nye focus 140, som er en dejlig højttaler!

Har selv haft Haydn og vil fraråde dem, sådan i det hele taget (der er ikke så meget punch over den) Dog er den nem at placere pga. basporten på fronten. Min erfaring var dog, at spredningen på dem var _rigtig_ dårlig, så musikken stort set kun lød anstændigt ét sted i rummet.

Helicon 300 skal selvfølgelig også lige nævnes (mest fordi jeg selv spiller på et sæt), men de skal nok have lidt mere end 20cm til bagvæggen for at performe ordentligt.

Edit: Hvis du ellers kan lide lyden fra dine Magnum, ville det så ikke være nærliggende med et sæt Avance Dana? http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=55950557

Til top Vis JRolLbs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRolLbs

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2008 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Rappo skrev:
Hi folks.

Hvad med selve standeren? Sådan nogle standerhøjttalere ser i mine øjne lidt ustabile ud og jeg gider ikke at have noget, som vælter når man går forbi. Dette er sikkert blot en foredom og virkeligheden noget helt andet?

hmmm mine standere vejer 15 kg stk. og højtt. 13 kg. stk. det vælter ik sådan lige en god idé er at fylde ovntørret sand i standerne, så de bliver godt tunge ;)

HugoB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 August 2008 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Jeg synes der er to ting du skal overveje. Det ene er at lave om på møblementet i stuen. Når man foretager en så "dratisk ændring" ved at vende lydbilledet 90 grader, betyder det uværgerlig noget for akustikken. Den kan have været god før, fordi der var tæpper, bøger aller andre dæmpende materialer i en optimal afstand. Men det har du muligvis allerede været ved at overveje. Det leder så til det anden ting, for er motivet i virkeligheden at skifte højtalerne?

Så kan jeg af egen erfaring anbefale System Audio K2. De kan findes i et rimeligt prisleje (brugt) . Det er en ret unik konstruktion - men hvad der er vigtigere: En unik lyd. Jeg har haft dem spændt for et mindre Thule anlæg og var begejstret - musikken fra rock til klassisk - men har fornylig skiftet ud til fordel for Primare I30 og det er intet mindre en kolossalt løft. De er i den klasse af højtalere, hvor et sådant skift og dyk i pengepungen virkleig kan opleves som større dynamik, dybde, præcision i lydbilledet - timbre, som nogen kalder det.

Det der ofte er problemet med standerhøjtalere er at de rent fysisk ikke kan give det "punch" man kan være glad ved i bassen. Med SAK2'eren kan. For sjov spændtes de på et Musical Fidelity anlæg der var købt til at kunne bære et par DAli Grandere - som om nogen har styr på bassen. Voldeligt vil jeg nærmest sige. Vi var  målløse over den præcision og dybde når f.eks Trentemøller stillede op.

Vi var lige ved at omdøbe dem til Subwoofere   Rent fysisk kan de ikke give så meget lyd fra sig, men jeg tror - uden at kunne dokumentere det - at den særlige konstruktion af højtaleren, sætter luften så meget i svingninger, at man oplever dyb, klar bas. Se evt her:

http://www.system-audio.dk/_da-DK/produkter/kompakthøjttaler e/SA2K%20master/SA2K%20master

Men Paradis findes ikke på jord. Du må leve med en lav WAF hvad den originale stander angår. De ligner noget der er bygget på en skibsværft; jeg må sige at jeg har lært leve med dem - men er konstant klar til at være dem utro, hvis jeg skulle finde noget der er pænere.!

Til top Vis HugoB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HugoB

Rappo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2008 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar!

Nu fik jeg da i hvertfald nogle flere muligheder på bordet. Som i ligger det ud, så kunne det godt lyde som om at jeg skal glemme alt om Vienna Haydn, men inden jeg beslutter mig for hvilken standerhøjttaler jeg skal have, så skal jeg nok gøre op med mig selv om jeg i stedet for skulle bruge lidt penge på at forbedre akustikken i min stuen. En ting der ligger helt fast er at tingene bliver stående som de gør nu. Indretningen af stuen er så optimal, som den kan være nu hvor det før var noget rod! Derfor bliver jeg nød til at finde ud af hvordan jeg får det bedste ud det på den måde det står... En ting jeg IKKE har lyst til er at skamfere min stue med diverse absorbenter og andre rædsler - og det er både min egen mening, men sjovt nok også min bedre halvdels.

Jeg vil fortsat kigge videre efter en stander-højttaler, men det kunne være at jeg skulle tage ud og høre nogle af dem der er at høre i mit lokalområde. SA2K master burde være mulig at komme til at høre i Odense. Det samme med Dynaudio. Hvis jeg skal have det punch i bassen, som jeg er så glad for, så kræver det vel også en hvis størrelse enhed. Det var bl.a. også derfor at Focal Chorus 807v blev bragt på banen. Den vil jeg stadig gerne høre lidt om hvis der er nogen med erfaringer omkring denne højttaler.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 August 2008 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Du bliver nok nødt til at låne dem med hjem - for som du selv har oplevet, betyder rummet der spilles i utroligt meget - ligeledes placeringen i rummet.

Find en Hifi-pusher der er villig til at låne dig med hjem, ellers vil jeg tro du kan ende med at blive skuffet igen.

Har du kigget på dit rums eigen-modes ifht. stående bølger etc. Det kan være dit sweetspot er i en "død bølge".
Jeg spiller selv på tværs af en stue der er 4 x 8 meter. hvis jeg læner hovedet 30 cm. frem, forsvinder bassen, men i "alm. sofa-stilling" er den super.
Der findes diverse simuleringer af eigenmodes, hvor du kan indtaste rummets mål - prøv evt. at kigge på det "på den måde".

Det er nemlig ikke sikkert at selv en potent gulv-HTér vil kunne overvinde evt. akustiske problemer - bare så du har den side med i betragtning.

Mvh. Offcourse

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2008 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

ja du vil faktisk kunne få fuldstændig de samme akkustiske problemer selv med en standerhøjttaler, men bedre "burde" det blive. jeg har selv bøvlet meget med bulder-bas... de stod ellers med 45 cm til bagvæg som jeg troede var nok, men så en dag fik de lov at komme en meter fra væk fra bagvæggen, og det gjorde underværker, så nu står de 85 cm fra bagvæg. desværre ikke optimalt for indretningen. 

men tror du vil blive overrasket over hvor meget punch selv en standerhøjttaler kan levere :) held og lykke med det...

Rappo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2008 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg vil slå koldt vand i blodet og se om jeg kan gøre noget for akustikken i min stue. Nogen gange er det jo ikke særligt meget der skal til for at det bliver markant bedre! Tror jeg vil starte med at flytte mit tv-møbel lidt væk fra min højre højttaler, så den får noget mere luft og evt smugle dem en 5-10cm længere ud fra væggen. 

Vil dog fortsat kigge efter standere for det skader jo ikke nødvendigvis at tænke nyt fra tid til anden. Det kan bare være lidt dyrt...

Og så vil jeg da lige kigge lidt nærmere på eigen-modes!

Tak for jeres svar!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes