Hej Kenner
Ja det skal man, det er normalt kendt hos alle hi-fi folk, at højttalere skal spilles til. Kantophæng osv. skal motioneres for at yde deres bedste, da disse er lidt stive direkte fra produktionen.
Man kan desværre ikke sætte en formel op for hvor lang tid ved en bestemt volume, det er meget individuelt fra højttaler til højttaler, nogen tager en 100 spille timer andre 400 timer, nogen ændre sig hele det første år man spiller på dem.
Diskanterne er som regel de værste, det er jo ikke det store de bevæger sig, de højttalere jeg lavede til mine forældre med en Vifa ringradiator, spille jeg på en i foret papkasse i 200 timer, men før jeg kunne lave dem helt færdige, spillede de i et år hos mine forældre, før min far sagde at nu mente han ikke de havde ændret sig i lyden i et stykke tid. Og mine forældre spiller meget musik.
Jeg har så også været ude for Morel´s supremo bas/mellemtone (guddommelig bas/mellemtone) ændrede sig lige så meget på 5timer som de fleste gør på 300timer.
Mit råd til dig er at du spiller ved normal lytte niveau og lader en cd/dvd, hvor hele frekevensområdet blive godt brugt, stå på repeat når du ikke er hjemme og ellers bare bruger dem flittigt, så vil du på et tidtpunkt lægge mærke til at der ikke sker de store ændringer længere, og så er du ved at være i mål. Bor du i lejlighed så spil lidt lavere
.
Så bare brug dem flittigt, så kort kunne det vist være skrevet.
Busk
B&W Nautilus 800 Sig. TE
www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk