Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 23:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvor mange Watt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MiniMi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Hey har kigget på nogle højttalere som jeg måske godt kunne tænke mig at få fat i men ved ikke hvor mange watt de er på de hedder "Dali AXS 3000"

Tænkte på om der ikke er nogle herinde som ved det?

Mvh. Michael  

Til top Vis MiniMi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiniMi

rohs
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil

Bruger siden: 23 August 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Er det vigtigt hvor mange watt de er på??

Skal du ikke bruge dem til at høre musik??
Hvis det er tilfældet, kunne man med fordel spørge lidt til hvordan de spiller.

Til top Vis rohs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rohs

Omega Audio
Branchemedlem
Branchemedlem
Omega Audio

Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Hej MiniMi

Højttalere er ikke på nogen watt. Det er din forstærker der levere dem til højttalerne.

Derimod er der ofte en anbefalet watt gengivelse fra producenten, for hvad højttalerne minimum behøver og maximum kan klarer.

Det er dog tal, du ikke skal gå alt for meget op i. Det vigtigste er om højttaleren spiller godt.

Og at din forstærker selvfølgelig matcher højttalerne rent lydmæssigt.

Fandt disse data på dem:

Loudspeaker type: 2-way bookshelf loudspeaker  vented
Drivers: one ¾” softdome tweeter one 8” coated paper bass/midrange driver
Cabinet High density particle board 
Internal wiring DALI Cordial I 
Frequency response 61-27.000 hz. 
Nominal impedance 4 ohm
Sensitivity (2,83V / 1m) 90 dB
Recommended Amplifier Power 25 – 100 w
Max. SPL 109 dB

Håber det ku hjælpe.

Mvh

Kenneth Jensen

Til top Vis Omega Audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Omega Audio

MiniMi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Okay ja jeg er ikke ligefrem ekspert på dette område men rart at der er nogle herinde som er og gider hjælpe

Så tak for hjælpen tror at jeg fik mit svar takker ;)

Til top Vis MiniMi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiniMi

rohs
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil

Bruger siden: 23 August 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Tag det ikke som en sviner, men hvad var det du fik svar på??

Og må jeg være så fri at spørge, hvorfor du spørger om "hvor mange watt"?? Hvor kommer det udtryk fra, nu hvor du siger du ikke ligefrem er ekspert?

Hvad skal du i øvrigt bruge højtalerne til, og hvilket udstyr skal det kobles sammen med?? Hvis du fortæller lidt mere, er der masser af folk der kan hjælpe.
Men når man kun spørger: "Hvor mange watt??", minder det lidt om en vis befolkningstype, der diskuterer hvor hurtigt deres Puck Maxi kan køre, efter de har monteret blåt lys under den.

Til top Vis rohs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rohs

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Hey

Ja de andre har besvaret at watt opgivelse på højttalere er ret så ligegyldig, da det er mere nærliggende at kigge på følsomhed, antal enheder og hvor godt de er skruet sammen, eller hvad kontruktøren nu har villet med den omtalte højttaler..

En lille reol kan nogengange bruge adskillige flere watt for at åbne sig, men det kan en større nu også hvis den er svær at drive i ohms forstand, og glem også hvad en sådan er specificeret til, 4-6-8 ohm er bare en standard opgivelse som intet har afgøre med virkedeligheden, da en højttaler ikke er og aldrig har været en konstant belasning, det søger fasevinkler osv selv for..

Forstærker diskutionen har vi har flere gange, skulle man stadig være i tvivl om det også, så er en søgning på forum altid godt, der har også være ligende spørgsmål som på dette her indlæg og de er ikke besvaret anderledes..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Der er flere herinde der ikke mener at Dalis AXS serie er noget at råbe hurra for. Jeg har aldrig selv hørt den, så det kan jeg ikke udtale mig om. Men sørg dog for at lytte dem godt igennem inden du køber dem. Evt. se efter noget andet i prisklassen og hør ad herinde hvad folk mener om de givne modeller, det kan nogen gange give én noget bedre at arbejde ud fra.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

rohs skrev:

Tag det ikke som en sviner, men hvad var det du fik svar på??

Og må jeg være så fri at spørge, hvorfor du spørger om "hvor mange watt"?? Hvor kommer det udtryk fra, nu hvor du siger du ikke ligefrem er ekspert?

Hvad skal du i øvrigt bruge højtalerne til, og hvilket udstyr skal det kobles sammen med?? Hvis du fortæller lidt mere, er der masser af folk der kan hjælpe.
Men når man kun spørger: "Hvor mange watt??", minder det lidt om en vis befolkningstype, der diskuterer hvor hurtigt deres Puck Maxi kan køre, efter de har monteret blåt lys under den.

Egentlig spørger manden et ganske simpelt og konkret spørgsmål   som Omega audio er så venlig at fremskaffe svaret på..

folk der ikke har meget forstand på hifi  har den generelle opfattelse af at   watt = godt   jo flere desto bedre..
og hvor skulle de dog også vide andet fra når alt det "billige" skrammel derude bliver reklameret med sygeligt overdrevne Watt tal som intet har med virkeligheden at gøre...
man kan da nemt finde et   surround sæt i blika eller lign som har  2000w på papiret.. og i virkligheden nok nærmere 250w samlet  men det spiller måske ok og så tænker folk jo.. aha.. mange watt = ok

men nok om det...

der står  25-100w  anbefalet til de højtalere...  det betyder dog ikke at du ikke kan sætte en 200w forstærker til.. det sker der absolut intet ved...   faktisk er der større chance for at ødelægge noget med en 25w forstærker da den nok ville forvrænge nemt og dermed kan lave skade...

kort og godt... watt er ikke så vigtigt så længe man ved at ens ting ikke ligger mile vidt fra hinanden  :P:P:P

HD Medie Center
5.1 B&W DM600 top model(er) s3 serie
SONY Reciever / Aoc LCD Tv
Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes