| Forfatter |
|
nickfredberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 27 November 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går og overvejer at bruge 2 center højtalere under mit lærred
Jeg har læst mig frem til at man skal bruge en y-splitter fra forforstærker og dele signalet på den måde for at få det bedste resultat.
Mit spørgsmål er nu.
Jeg har en 7 kanals effektforstærker og jeg tænkte på om man kan splitte center signalet fra forforstærker og køre det ind i de 2 extra surround indgange på effektblokken, og så fra de 2 kanaler ud til de 2 centerhøjtalere?
Så skulle de vel få lige stor effekt. Går ikke ud fra at der er forskel på center udgangen i en effektblok og de andre udgange?
Mit andet spørgsmål er hvilken Y-Splitter man skal bruge. Vil jo gerne ha en der er i super kvalitet så signalet ikke bliver forvrænget/gjort dårlig ved at splitte det op i 2.
Håber jeg har forklaret min plan rigtigt, ellers bare stil spørgsmål.
Håber I kan hjælpe mig.
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
| Sendt: 27 November 2008 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit bud vil være 2 splittere der matcher dine signalkabler i kvalitet?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 November 2008 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger Bertram Silver TX kabler
Jeg skal bruge en splitter der går fra 1 han til 2 hun, hvis min plan kan lade sig gøre med hensyn til at bruge de 2 bagkanals udgange på effektblokken?
Men hvis planen holder, skal jeg ha fundet en splitter i meget høj kvalitet?
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 27 November 2008 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers kan du bruge biwire-kabler.. men selvfølgeligt kun hvis der er power nok i din receivers ene center-kanal-forstærker- og du ikke i forvejen biwirer center-højtaleren. Ellers brug 2 x biwire.kabler hvis kabel-skoene kan tager så meget kabel!
Ellers - ja så ville jeg overveje at få custom-lavet et signalkabel - det er nok svært at få et "ud-af-boxen"-kabel der er i liga med bertram-kabler.
Hvilken receiver er det egentligt du har? og hvor får du signalet fra?
eg tror du er nødt til at have en ekstra effekt-forstærker - hvis du tager signaler ind via hdmi eller digital-kabel (Toslink enten optisk eler koax-elektrisk) - tror jeg du får svært ved at lave et "loop". Du kan godt få pre-out signalet - men inputtet tages jo fra en anden kilde end multi-channel-indgangen.(hvis det er digitalt via hdmie eller toslink optisk eller koax elektrisk)
Så - biwire på den ene forstærker-kanal, eller ekstern 2-kanals forstærker til centeren. En fornuftig forstærker er muligvis heller ikke meget voldsomt dyrere end custom bertram-y-splitter i sølv - det er jo både kram - og dyrt.
Budget - hvad snakker vi om? Receiver - hvad snakker vi om? Signal - hvad snakker vi om?
Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 November 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har følgende opsætning.
Nad M55 som afspiller Derfra går der et bertram Silver TX RCA kabel (sat til koax udgang) til Nad M15 for forstærker Derfra 5 stk bertram Silver TX RCA til Nad M25 effektforstærker
Havde også tænkt på at biwire de 2 centerhøjtalere, men kom også til at tænke på om der er kraft nok i den ene udgang præcis som du snakker om, det var derfor jeg tænkte på at splitte preout signalet fra center udgangen på Nad M25 og så bruge de 2 extra bagkanaler på M55 som 2 center udgange, så ville begge centerhøjtalere få fuld effekt. Men vil der gå noget tabt ved at dele preout signalet?
Ved ikke om man kan bruge den ene udgang til 2 højtalere (Biwire)? Altså om der er kraft nok?
Har faktisk 1 extra bertramkabel RCA kabel liggende, så hvis man kan få hifiklubben eller nogen til at skille dem ad og lave et Y splitter ud af de 2 kabler var det måske en mulighed?
PS: Det er 2 stk Audiovector AV3CI Avantgarde højtalere der skal kobles til.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 November 2008 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da du bruger multi-ch. indgangen via 5xrca til indgangen - burde du kunne bruge et y-split-rca kabel og inputte i de 2 rear-kanaler - og så ouputte disse til 2xcenter. Du mister typisk 2-3dB signalstyke ved at splitte signalet - måske lidt mindre hvis du laver ultra-kvali-kabel. Til gengæld vinder man typisk 3-6 dB ved at fordoble antal enheder... så deet..  Der er ikke auto-setu-mikrofon på den M15 - er der? Hvis ikke, skal du bare justere level igen på centeren - så burde det passer. (med SPL-meter) Hvis der er auto-setup, er det sikker ikke muligt at bruge den længere (?) da den sikkert ikke kan være så kreativ i sit speaker-setup.(Igen - med SPL-meter, fx. RadioShacks til en plovmand.) Men - jeg vile da prøve med det "Bedste ysplit-kabel" jeg kunne finde, bare for at prøve det. Så kan de bagefter overveje om du vil få lavet custom kabel. Hvis kablet er godt nok / du ikke kan høre forskel, så er det jo fint - og du får etstet o ideen virker i praksis. Test evt. funktionen med et ultrabilligt prøve-T-hansen-kabel til en 50ér - så du finder ud af om det virker som tiltænkt. Mv. offcourse
|
| Til top |
|
| |
StefanR Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 28 November 2008 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 November 2008 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for svarene 
Så kan jeg komme i gang med at få lydbilledet gjort bredere, nu hvor jeg kan få sat 2 centere til.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 28 November 2008 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg havde overvejet noget lignende engang, bare med 3 højttalere. Men det kommer jo lidt an på lytterummets størrelse om du overhovedet får noget ud af det. Det skal være pænt stort for at være nødvendigt. Jeg havde overvejet at lave left - center - right centerspeakers, men så skulle jeg bare lige opfinde et DSP matrix til det, så den tanke gik jeg meget hurtigt væk fra.
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 November 2008 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fordi jeg skal snart til at bygge en bio i kælderen i vores hus, og der regner jeg med at skulle ha et 116 - 120 " lærred.
Så vil jeg gerne ha at der er en "væg" af lyd, istedet for at man kan høre at centeren kun står i midten og at lyden er meget centeret i forhold til lærredet.
Og det skulle jeg gerne kunne undgå ved at at beruge 2 centere med noget mellemrum mellem det, evt 50-80cm.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 29 November 2008 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
snedigt, men jeg er ikke sikker på andet end at det kan ødelægge noget at surroundoplevelsen, hvis de kommer for tæt på de andre fronter
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 November 2008 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig med at det måske kan ødelægge surroundoplevelsen hvis de 2 centere kommer for tæt på fronterne.
Men det kan man jo netop selvregulere.
Hvis man feks sætter de 2 centere lige ved siden af hinanden kommer lyden fra "1 stor center" på ca 1m og allerede her vil det jo give bredere lydbilled.
Men hvis man sætter dem med feks 30 cm mellemrum vil det give et endnu større lydbilled.
Så man kan jo selv prøve sig frem hva man synes er bedst, da det nok også er meget inviduelt fra person til person.
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 01 December 2008 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enhver teori siger at din idé er håbløs.......
Hvis du sætter to højttalere til at gengive et korreleret mono signal, vil du få voldsomme kamfilter effekter OVERALT i overlap zonerne imellem ht'er. Vi snakker udfasninger langt over 10 db. Det du vil have fra en god center HT er spredning.
Hvis du synes at lydbilledet er for smalt, så kør dog phantom center fra dine L-R systemer, istedet for at ødelægge to udemærkede center HT'er. Center kanalen er udelukkende "opfundet" for at give en korrekt tale lokalisering i store brede biografer, og er i mange tilfælde meningsløs i hjemme sammenhæng.
MVh
Bonné
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 December 2008 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mhh.. Teoretisk korrekt.. Men dog er det ofte en fordel alligevel med en center, hvid den er god.
Vil man med fordel kunne placere de 2 center-HTére ovenpå hinanden, men "drejet lidt" forskelligt.. så de starter samme sted, men spreder sig..??
Blot et forslag med måske knap så meget udfasning?!
Mvh. Offcourse
|
| Til top |
|
| |