Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 18:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Konstruktion jeg ikke kender el. forstår! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 December 2008 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg flere gange studset over kæmpehøjttalerne i det lokale fitnesscenter har en underlig anordning på diskanten. Jeg har tænkt længe over hvorfor man har lavet den, og kan stadig ikke komme på et fornuftigt svar.

Højttaleren ligner meget denne:

Hvad er ideen i et gitter foran diskanten? Højttaleren her ligner meget den jeg har set på, og har også en kæmpe bas og et ekstremt tyndt kabinet. - Men det til side, så forstår jeg ikke hvorfor man vil sætte et gitter foran diskant der er parret med en stor bas? Umiddelbart synes det at ville nedsætte følsomheden, men det er måske en slags horn/waveguide?

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 December 2008 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Mine forældre har haft noget ligende. Nogle gamle TEAC højttalere med 12" basser.

Diskanten var også dækket af sådanen ribbe og bagved sad der noget som mindede om et lille horn.
Som jeg har forstået det, så er det en "diffusor". Formålet er altså at afbøje diskanten så den ikke er så skarp.
Man kunne tydligt høre hvis den blev pillet af dem jeg har hørt, og diskanten blev netop noget skarpere.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

skodpc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 December 2008 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Diffusor lyder meget rigtigt, som Stefan skriver. Ideen var at sprede diskanten, så "sweet spot" bliver større. Da de ofte sad
på (relativt) billige højttalere, kaldtes de også møgspredere. Jeg har også set dem i aluminium på ældre JBL diskanthorn,
hvilket undrede mig lidt, da PA-horn designes til at have en vis kontrolleret spredning, hvilket diffusoren nødvendigvis
ændrer en del.
Til top Vis skodpc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skodpc

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 16 December 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

møgspredere

Det lyder ellers meget plausibelt. - Hvis man har en diskant med følsomhed nok til at følge med en 12- eller 15 tommer bas og det skal være billigt, vil man sandsynligvis altid ende op med noget skingert skidt.

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 December 2008 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Det har ikke noget at gøre med om diskanthornet er mere skingert. Det opleves værre når spredelinsen afmonteres ved det at hornet bagved så spiller væsentlig kraftigere. Det bidrager til den skinger oplevelse, altså det kraftigere niveau.

Det sidder formodentlig på den kasse du viser et billede af for at få den til at se sej ud ;-) Spøg til side, disse liser blev brugt på voldsomt dyrt udstyr af den simple grund at lyden skulle have en større horisontal spredning.

Fra ældre tid var der kun en spredning på ca. 20 -> 40 grader på højtonen. Ved at montere linsen, forøgede man lydbølgens transmissionsvej (se på billedet ud mod kanten) i forhold til centrum, som kan ses at have en langt kortere vej at vandre. Når lydbølgen forlader, den ikke tilfældigt bukkede linse, vil udstrålingen, søm før linsen var plan, nu være mere radialt. Det bevirker en større spredning under forudsætning af at bølgefronten, henover linsen er i fase.

Smart ;-)

Hilsen Flemming

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes