Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 18:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 2 vejs/3vejs hva betyder det (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MichaelJ1989
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 24 December 2008 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

Ja simplet spørgsmål for mange af jer sikkert :P jeg ved det ikke, vil gerne ud at have noget ordenlig hifi anlæg til mit 40" flad og Ps3, har et z-5500 lige nu.
skal vide noget om hifi før jeg begiver mig ud i Junglen.


Hva betyder de forskellige betegelser,

2-vejs
3-vejs
4-vejs
5-vejs
Fuldtone
og hvis der er flere betegnelser skriv det gerne :D

Håber der kommer nogle gode svar, :D

-Michael Jensen
Til top Vis MichaelJ1989's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJ1989
 
Kim
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 24 December 2008 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Velkommen til Michael

Der er en artikel-serie her på HIFI4ALL: Lyd & Højttalerbyg, de giver dig et fyldestgørende svar.

Men: En fuldtone højtaler gengiver hele frekvens området ( indenfor 20 - 20000 Hz ) .
2-vejs betyder at hele frekvens området er delt til 2 højtaler-enheder; høj & lav eller diskant & bas/mellemtone
3-vejs deler frekvens området i diskant, mellemtone & bas.
Man kan sige at strømmen går 2 veje, 3 veje, 4 veje o.s.v.
 
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim
 
JitH
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 24 December 2008 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Kan man sige generelt at 5 og 3 vejs højtalere altid vil være en bedre højtaler end 2-vejs?

Til top Vis JitH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JitH
 
yossi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 394
Sendt: 24 December 2008 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

der er mget forskel på hvordan de forskellige fabrikater laver detes højtalere der er fx også en 2½ vejs. dem har jeg haft flere af jeg syntes de spiller rigtigt godt.. men der er også rigtig mange 2 vejs der spiller godt og det samme gælder det for 3 vejs.. så det er såmen ikke noget du skal tænke så meget over.. bare du kan li den lyd højtaleren giver..  men ofte når en 2 vejs bliver for lille så supplere folk med en subwoofer for og få den sidste bund med..
Til top Vis yossi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yossi
 
vibe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 747
Sendt: 24 December 2008 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

det er et evigt dilemma om man vil have mange enheder eller få enheder i sin højttaler.

jo færre enheder, jo mere sammenhængende spiller enhederne. men så skal hver enhed til gengæld gengive et langt bredere frekvensområde, hvilket kan være svært.

omvendt, så giver flere enheder, der hver varetager hver deres begrænsede frekvensområde, en bedre lyd enkeltvis. det er så bare sværere at få alle enhederne til at spille sammenhængende.

oftest vil du se 2-, 2½- og 3-vejs højttalere. de har alle hver deres fordele og ulemper, så man bør ikke på forhånd udelukke en bestemt type.

så mit bedste råd er, lyt og vælg med ørene.

mvh



__________________
setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe
 
Øvbøv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 136
Sendt: 24 December 2008 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Ho ho hej

Jeg er helt enig med vibe.....

Ørerne er dit bedste redskab med hensyn til lyden fra højtalerne..





__________________
Har ingen forstand, viden eller noget der minder om det....Men jeg har indrømmet det :-)
Til top Vis Øvbøv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øvbøv
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3923
Sendt: 24 December 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Efter min mening er det lige meget om det er en fultone,2,3,4 eller 5 vejs, det handler i bund og grund om at finde den ht du syntes lyter best inden for det prisleje du er villig til at betale. Det med antallet af vege (frekvens delinger) er bare teknik, brug din øre og stol på det du høre, lad ikke andres mening bestemme hvilken ht du skal købe efter som det kun er dig der skal lytte på dem.



__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes