| Forfatter |
|
Bungi Forum Bruger


Bruger siden: 23 Januar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey, jeg har et par Cv dc 15. Problemet er så, at jeg tror det er en eller anden sikring ved diskanterne der er slået fra? (Da hverken den foreste eller den bagerste diskant spiller) og jeg har prøvet at sidde diskanten til et diaphragm (Kender ikke det danske ord for det?), som virkede hvorefter diskanten spillede. Men nu da det er begge diskanter, regner jeg med at det er en sikring eller noget til diskanterne, (som højttalerne også gerne burde have). Nogen der ved hvor sikringen sidder, om det overhovedet er en sikring og hvordan man slår den til igen / skifter den. Hvis det mere lyder som om det er den bagerste diskant der er stået af og to diaphragms der ikke virker mere, hvor kan man så købe nye? (Har nye diskanter i, ved ikk om det har noget at sige?) Så er min stil færdig, håber i kan hjælpe mig  -Mvh Bungi
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger


Bruger siden: 23 Januar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers skulle der helt nye diskanter af andet mærke i (Og diaphragms tilsvarende.) Men de skal vel os passe til det "Stykke plastik" der sidder fast i ht'eren?
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min lillebror havde engang for mange år siden et sæt Cerwin Vega højttalere. Når han holdt fest, slog diskanten altid fra. Det var en automatsikring, d.v.s. der var en lille knap bagpå højttaleren der skulle trykkes ind. Jeg ved ikke om det også er sådan på dine.
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med "diaphragm". Ifølge min ordbog kan det betyde membran, mellemgulv, skillevæg eller pessar , men det giver ikke rigtig mening i forhold til dit indlæg. Mener du evt. delefilter ?
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger


Bruger siden: 23 Januar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej, det er en slags spole som diskanten sidder på, finder lige et billede så kan det være du ved hvad jeg mener: http://www.soundspeakerrepair.com/DWP_CV_H25.asp Den der ligner ikk så meget min, den er vidst til deres PA højttalere? Kan ikk rigtig finde nogen til hjemmehøjttalerne  men nej, det eneste der er bagpå er en diskant forøger, som får diskanten til at spille 2 db højere... Så er det nok det de mener med det... Nå, så har den vidst ikk sådan en
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, så holder vi os til ordbogens første forslag, membran. Det du linker til er en membran med svingspole. Så er jeg bare i tvivl om hvad du mener i dit første indlæg. Hvis du har prøvet at skifte den og det virker, er der jo ingen tvivl om det er den der er defekt. Det er da også den mest almindelige fejl da det normalt er svingspolen der afbryder ved overbelastning.
Reservedele til Cerwin Vega købes hos Hifiklubben.
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger


Bruger siden: 23 Januar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, mange tak skal du ha. Ved du om man kan bestille hjem eller skal jeg til at besøge hifiklubben for det? (Jeg har et stykke til den nærmeste.)
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger


Bruger siden: 23 Januar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
fedt, tusind tak skal du have !
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger


Bruger siden: 23 Januar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey igen, har skrevet til hifiklubben og de producere ikke længere de membraner i danmark. Men jeg kom så til at tænke på om man ikke bare kunne sidde nye membraner i fra en nyere cv model, til det svarede de at de ville brænde alt for hurtigt af? Hvordan kan det være? Ville det også være fysisk umuligt at få for eksempel dali enheder i ? (Det skal jeg ikke have.) Men selvbyg har da også tit flere forskellige højttalerenheder og membraner? Burde det ikke i teorien virke fint hvis det var samme modstand?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved der er flere der med held skifter til JBL diskanter i deres CV højttalere. Jeg kan dog ikke huske hvilke CV modeller og hvilken JBL diskant.
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger


Bruger siden: 23 Januar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor er det da ikk ligemeget hvilken diskant, membran osv man bruger? I mit hovede burde det være nok med den samme modstand ?
|
| Til top |
|
| |
jyrgen Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet at tage de 2 diskanter der ikke virker over i den anden højttaler og se om de så virker?
På et tidspunk brændte jeg både for- og bagdiskanten af i min ene DC1515 på samme tid, så det kan altså godt lade sig gøre.. Jeg fik dem lavet for 1200kr. hos jjteknik..
|
| Til top |
|
| |
offroad32 Forum Bruger


Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 218
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Min lillebror havde engang for mange år siden et sæt Cerwin Vega højttalere. Når han holdt fest, slog diskanten altid fra. Det var en automatsikring, d.v.s. der var en lille knap bagpå højttaleren der skulle trykkes ind. Jeg ved ikke om det også er sådan på dine.
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med "diaphragm". Ifølge min ordbog kan det betyde membran, mellemgulv, skillevæg eller pessar , men det giver ikke rigtig mening i forhold til dit indlæg. Mener du evt. delefilter ?
|
|
|
ha ha grineren ordbog  __________________ analog er det nye digital...
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bungi skrev:
Hvorfor er det da ikk ligemeget hvilken diskant, membran osv man bruger? I mit hovede burde det være nok med den samme modstand ? 
|
|
|
Det er impedans og ikke modstand
Impedans varierer med frekvensen, og er derfor ikke ens for to forskellige enheder
Frekvensgangen er ikke snorlige. Der kan være alt fra stor til små udsving som der skal kompenseres for.
Det er meget forskelligt hvor lavt forskellige enheder kan deles.
Følsomheden er som regel også forskellig for forskellige enheder, og ikke helt ens over hele arbejdsområdet
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger


Bruger siden: 23 Januar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så delefiltret skal altså passe til enhederne og have samme frekvenshastighed? (Eller hva man nu kalder det)
Kan man finde det et sted, hvordan frekvenserne for delefiltret i ht'eren er? For så vil jeg da lige se om jeg kan finde en membran og diskant der kan passe til.
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger


Bruger siden: 23 Januar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøvede det et tidspunkt da kun en af diskanterne virkede. Det var så membranen bag diskanten det var galt med, så det regner jeg også med det er nu. Men nu er 3 af dem sprunget og jeg ved ikk hvordan man skulle teste det på den sidst diskant (Som er en af de bagerste.)
Og det hed jjteknik?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan sagtens være at delefilteret ikke tager højde for det store. Hvis det blot er en kondensator og en spole samt et par modstande, kan det rimeligt nemt justeres til en anden diskant med nogenlunde samme følsomhed.
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger


Bruger siden: 23 Januar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg ikk så meget forstand på det der endnu, jeg arbejder på det 
Men hvordan finder jeg så ud af hvad der skal skiftes og bruges til det for at det passer til X diskant og membran?
(Takker for svarene indtil videre)
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger


Bruger siden: 23 Januar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eventuelt helt nyt delefilter der passer til en diskant jeg så køber til? mellemtone og bas har vel lettere ved at tilpasse sig da de ikke skal være så "Fine" i det?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |