Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 02:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højttalere til et semi-vintage setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Godaften!
Efter at have været rigtig meget vintage hifi igennem, har jeg nu samlet mig et tilfredsstillende anlæg bestående af

Dali 4a højttalere
Luxman M-12 effekt
B & K Pro-5 preamp
Denon DCD-2560
Marantz 6300 pladespiller

Nu synes jeg så bare mine højttalere ikke er helt værdige mit setup.
Og vil gerne prøve noget nyt.

Min musik smag er typisk Pink Floyd, blues, akustisk, rock, elektronisk, til tider metal...

Jeg vil gerne have en dynamisk, henad "live" lyd men samtidig med sans for detaljerne og 'atmosfæren' i musikken. Helst en god solid bund, der også kan sparke fra sig om nødvendigt. Synes faktisk Dali'erne gør det godt, men er overbevist om mit anlæg har potentialet til endnu mere.

Har overvejet noget ældre JBL (L-100, L-80, L-16, L-26 evt.), Dali 450/850, Tandberg, Snell..

Er ret meget i tvivl dog.. Vil gerne have nogle ældre / vintage højttalere men er ikke sikker på hvilken retning jeg skal kigge.

Jeg elsker at prøve nyt hifi selvom jeg ikke har lyttet til det først; er ikke bleg for at købe noget andre siger god for, hvis det virker interessant... Men er ikke sikker på hvilke jeg skal gå efter..

Kunne godt bruge jeres erfaringer til at bringe mig videre i min søgen :-)

MVH. Christian

Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Min musik smag er typisk Pink Floyd, blues, akustisk, rock, elektronisk, til tider metal...

Jeg vil gerne have en dynamisk, henad "live" lyd men samtidig med sans for detaljerne og 'atmosfæren' i musikken. Helst en god solid bund, der også kan sparke fra sig om nødvendigt. Synes faktisk Dali'erne gør det godt, men er overbevist om mit anlæg har potentialet til endnu mere.

Jeg kan sagten følge dig i tanken om JBL'erne - de har bestemt "sin lyd" - men øehh , skulel du snuble over et par Jamo CBR13xx eller 17xx modeller, hvor der stadig er liv i basserne, skal du efter min mening lige give dem en chance.  dine 2 x 80w kan sparke godt liv i både JBL'erne eller de nævnte Jamo'er  (ps: folk der rynker på næsen af 13xx serien har næppe hørt dem)

http://www.froerup.dk/jan/stereo/jamo1302/index.htm

begge er temmeligt følsomme !  

Eller ville jeg gå efter noget som de større KEF modeller - eller Celestion - eller B&W

Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Hej

Et par Snell Type J III kan snart erhverves for ingen penge - og spiller MUSIK i lange baner..

Sådan et par kunne nok være værd at se efter.

Til top Vis Aragon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aragon

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

Aragon skrev:
Hej

Et par Snell Type J III kan snart erhverves for ingen penge - og spiller MUSIK i lange baner..

Sådan et par kunne nok være værd at se efter.

spiller bestemt fint - men i forhold til andre, ryster de ikke nogen æbler af træerne

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 02:28 | IP-adresse registreret  

Noget ældre Celestion kunne gøre det godt.
Det var det de brugte som monitors i den gamle DR-by - så der blev skiftet godt i en periode.
har en kollega der fik et sæt i nakken - de spiler super fint. kan ikke lige huske modellen.

Mvh. Offcourse

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Krog skrev:

Jeg kan sagten følge dig i tanken om JBL'erne - de har bestemt "sin lyd" - men øehh , skulel du snuble over et par Jamo CBR13xx eller 17xx modeller, hvor der stadig er liv i basserne, skal du efter min mening lige give dem en chance.  dine 2 x 80w kan sparke godt liv i både JBL'erne eller de nævnte Jamo'er  (ps: folk der rynker på næsen af 13xx serien har næppe hørt dem)

http://www.froerup.dk/jan/stereo/jamo1302/index.htm

begge er temmeligt følsomme !  

Eller ville jeg gå efter noget som de større KEF modeller - eller Celestion - eller B&W

Hejsa,
Jeg har lige fundet et sæt Jamo CBR 1702 til en tusse, men basenhedernes ophæng er ikke helt i top så det skal laves hvis det er.

Er det besværet værd? - du må gerne fortælle mig mere om din oplevelse med 13xx / 17xx serien.

Mvh.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Hejsa,
Jeg har lige fundet et sæt Jamo CBR 1702 til en tusse, men basenhedernes ophæng er ikke helt i top så det skal laves hvis det er.

Er det besværet værd? - du må gerne fortælle mig mere om din oplevelse med 13xx / 17xx serien.
Mvh.

Det koster dig nok en tudse at få nyt ophæng i begge enheder - men så får du også et par krapyler der kan ryste æbler af træerne ;)   

Hvis gummiklodserne der holder bas'enhederne er møre, skærer man nye til selv - det er bøvlet

Jeg har selv nogle efterhånden gamle 1302'ere - hvor jeg nu skal have nye kanter på - da de ikke overlevede forrige nytårs aften ;)   -  men læs på den link jeg medsendte - der er en kopi af en test fra High Fidelity af netop 1302'eren (17xx'eren er ret tæt på samme lyd)

Det er temmeligt velspillende højttalere efter den tids målestok, og de er ikke vanskelige at trække - med din Luxman bør du ikke få problemer (andet end med naboerne)

P Sikjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Hej Krog

Hvis du kunne være så heldig at finde dig et sæt JBL L65, så vil du have en super ht. Jeg har tidligere selv haft L65 og også et sæt L 65 Jubal.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

P Sikjær skrev:
Hej Krog

Hvis du kunne være så heldig at finde dig et sæt JBL L65, så vil du have en super ht. Jeg har tidligere selv haft L65 og også et sæt L 65 Jubal.

Bestemt også guf !

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Krog skrev:
Hejsa,

Mvh.

Det koster dig nok en tudse at få nyt ophæng i begge enheder - men så får du også et par krapyler der kan ryste æbler af træerne ;)   

Hvis gummiklodserne der holder bas'enhederne er møre, skærer man nye til selv - det er bøvlet

Jeg har selv nogle efterhånden gamle 1302'ere - hvor jeg nu skal have nye kanter på - da de ikke overlevede forrige nytårs aften ;)   -  men læs på den link jeg medsendte - der er en kopi af en test fra High Fidelity af netop 1302'eren (17xx'eren er ret tæt på samme lyd)

Det er temmeligt velspillende højttalere efter den tids målestok, og de er ikke vanskelige at trække - med din Luxman bør du ikke få problemer (andet end med naboerne)

Hej Jan,
Det lyder lidt besværligt med gummiklodserne, da det virker til det er en ret kompliceret højttaler i forvejen!

Jeg har læst linket, og det lyder bestemt spændende!

Har skrevet til vedkommende nu, så må vi se hvad der skal ske!

P Sikjær skrev:

Hej Krog

Hej Sikjær,
L65 ser spændende ud, men umiddelbart synes jeg den er for dyr; jeg kan se der er en på KSB til 8000 kr.

Jeg regnede med at holde mig under 4000 kr. for et sæt højttalere.

P Sikjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
jan_stevns skrev:

Krog skrev:
Hejsa,

Mvh.

Hej Jan,
Det lyder lidt besværligt med gummiklodserne, da det virker til det er en ret kompliceret højttaler i forvejen!

Jeg har læst linket, og det lyder bestemt spændende!

Har skrevet til vedkommende nu, så må vi se hvad der skal ske!

P Sikjær skrev:

Hej Krog

Hej Sikjær,
L65 ser spændende ud, men umiddelbart synes jeg den er for dyr; jeg kan se der er en på KSB til 8000 kr.

Jeg regnede med at holde mig under 4000 kr. for et sæt højttalere.

Jeg faldt også lige over annoncen for et sæt Jubal tol kr. 8.000. Jeg kan ikke bedømme om prisen er OK men de sidste jeg solgte til en kammerat fik jeg kr. 4.000 for og det er små 7 år siden, i 1987 solgte jeg et sæt L 65 til en anden kammerat for kr. 12.000. Så priserne ændre sig lidt

Ellers er der en gammel KEF 105.2 den har også en del år på bagen, de spiller ret godt også. Havde et sæt 1989 tror jeg det var.

Og de skulle være mulige at finde til den pris du nævner.

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Hej Krog !

Hvis du vil ha' noget, som forener mange af de ting du og andre har nævnt her, synes jeg du skal lette R.... og komme en tur til Aalborg

jan_stevns < kunne tls80 ikke være noget for "krogen" ?

Til top Vis 2-mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2-mas

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

2-mas skrev:
Hej Krog !

Hvis du vil ha' noget, som forener mange af de ting du og andre har nævnt her, synes jeg du skal lette R.... og komme en tur til Aalborg

Mjoehhh -  omend den bette luxman nok kan få sved på panden, hvis han går til vaflerne ;)

Er du da begyndt at muge ud i bestanden ?   (syn's jeg så en annonce et eller andet skummelt sted )

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Hej Jan,

det eneste komplicerede ligger i at basenheden sidder i et tungt rør, der er ophængt i kabinettet - disse 4 ophæng, er noget gummihalløjsa, som nok mørner/revner med årene - så skal man til at blive kreativ med hobbykniven, og noget afsindigt hårdt gummi.

Bas-enhederne er rimeligt trælse at få ud af rørene - men bestemt ikke umulige......  mine bliver limet fast igen med araldit

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

2-mas skrev:

Hej Krog !

Hej 2mas
Lyder som lidt af en opfordring - tls80 lyder spændende,
men Aalborg ligger jo helvedes langt fra Nyborg

Så medmindre du slår et smut forbi Fyn får jeg nok ikke lyttet

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Krog < ærgeligt for du ville nok få dig en overraskelse, men desværre er de nok en anelse for store til cykel- eller togtransport til Nyborg, og mon DSB kan acceptere den slags "håndbaggage" ?  

jan_stevns < ja 4 par er lidt vel rigeligt til en 2-værelses

Til top Vis 2-mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2-mas

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
<snip> ........men Aalborg ligger jo helvedes langt fra Nyborg

Så er der kortere vej her til -  til gengæld en bro ;)    med andre ord -   du bor lidt uheldigt - haha..

zorroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Hvis du har pladsen, så jbl'erne
De er for seje.

Til top Vis zorroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zorroe

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2009 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Krog skrev:
<snip> ........men Aalborg ligger jo helvedes langt fra Nyborg

Så er der kortere vej her til -  til gengæld en bro ;)    med andre ord -   du bor lidt uheldigt - haha..

Du har da så ret i det :p

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 04 Januar 2009 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Du skal have  nogle rigtig højtallere, og ikke bare fordi de er vintage..

Køb noget kvalitet, f.eks Tannoy - bedre lyd får du ikke, efter min mening. Har sselv et par Super Gold Monitor.

Her er et eksempel

http://cgi.ebay.com/TANNOY-FSM-STUDIO-MONITORS-15-IN-DUAL-CO NCENTRIC-WOOF_W0QQitemZ150319101666QQcmdZViewItemQQptZVintag e_Electronics_R2?hash=item150319101666&_trksid=p3286.c0. m14&_trkparms=72%3A1234%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C24 0%3A1308%7C301%3A1%7C293%3A2%7C294%3A50

Til top Vis QWERTY126's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af QWERTY126

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes