Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 17:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Super Tweeters (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Henrik N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 Januar 2009 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om nogle her inde har nogen erfaringer med super tweeters? Som de fleste godt ved, går mange af disse enheder helt op omkring 100KHz, og selvom det er langt højere end vi kan høre, skulle det stadig have en effekt på det menneskelige øre. Sådan er det også ifølge "Hi-Fi Choice".

Men jeg kunne godt tænke mig, at høre erfaringer, hvis nogen har prøvet disse!

Jeg overvejer at anskaffe mig et sæt Sony SS-TW100ED som også var monteret på toppen af nogle af verdens bedst spillende højttalere Sony SS-M9ED..

På forhånd tak!

Til top Vis Henrik N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik N

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv supertweeter i mine højtalere og der gør en enormt stor forskel på dybden og punktformigheden i lydbilleder. Det menneskelige øre kan høre op til 20khz ca. Men der findes stadig en masse energi over de 20khz som er med til og flytte noget energi i lydbilledet. Bla spiller en saxofon 20% af sin energi over 25khz. Kan kun varmt anbefale og leget lidt med supertweeter, markant stor forskel med og uden

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:
Bla spiller en saxofon 20% af sin energi over 25khz.

Det lyder helt vildt... selve tonen vi hører er jo kun op til 1kHz (sopran sax 225-1000 Hz ca).... hvor har du hørt det?
Det kunne være sjovt at se et spektrum af en saxofon der spiller.
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Hmmm, på CD'er er der vist ikke noget over 20 Khz? Kan det så ikke være ligemeget hvis man kun hører CD?
Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Stig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Januar 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
kennethjensen skrev:

Det lyder helt vildt... selve tonen vi hører er jo kun op til 1kHz (sopran sax 225-1000 Hz ca).... hvor har du hørt det?

Det er beskrevet her:

http://www.its.caltech.edu/~boyk/spectra/spectra.htm

Jeg blev også overrasket, det strider mod min "børnelærdom" om instrumenters spændvidde.

Nogle instrumenter har overtoner op til 100 KHz! -Den %-vise andel af de højeste toner er dog ikke stor i de fleste tilfælde.

Måske er det mest hunden der får "glæde" af det?

De Sony tweeters ser spændende ud, hvad koster de?

Mvh. Stig

Til top Vis Stig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 02:18 | IP-adresse registreret  

Henrik N skrev:

Hej!

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om nogle her inde har nogen erfaringer med super tweeters? Som de fleste godt ved, går mange af disse enheder helt op omkring 100KHz, og selvom det er langt højere end vi kan høre, skulle det stadig have en effekt på det menneskelige øre. Sådan er det også ifølge "Hi-Fi Choice".

Skal tage mig sammen for ikke at bande her, men det er altså noget forb*ndet pjat. Man kan putte nok så meget diamant (B&W) i sine diskanter og lade dem køre liniært op til 65khz, men det giver ingen mening. Hvorfor? Fordi vi ikke kan høre det. Det er korrekt, at man som tommelfingerregel siger, at det menneskelige øre ikke kan høre over 20 khz, men det gælder nok for de færreste, da hørelsen jo bliver dårligere med alderen. Tommelfingerregelen gælder således for det "uspolerede" øre. Yderligere har jeg også læst, at kvinder er bedre til at høre de høje frekvenser, men jeg kan desværre ikke underbygge det, da jeg har glemt kilden. Det var noget med børnestemmer fra vor forfædres tid, hvor kvinderne havde brug for at kunne høre forskel på børnestemmer og generelt være mere opmærksom på dem. Kan ikke rigtigt bestemme mig for, om jeg tror på det, så hvis der er nogen der kan på/afvise det, vil jeg være glad.

Medlem: Du har ret i, at der ikke er noget over 22500 hz på CDer, men vinyl er jo noget andet.

Nej, det vigtige er en god konstruktion med lav forvrængning (især i 2-vejs systemer). Har ikke hørt noget bedre end de fantastiske ringradiatorkonstruktioner, og må jo nævne den fabelagtige Scanspeak R29. Super waveguide, faseplug og netop ringradiatorkonstruktionen gør, at forvrængningen er lav. Også off axis.

XT25 er også dejlig  - Den brugte Duelund vist endda i nogle konstruktioner med forbedret waveguide?

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Hvordan har man egentlig fundet ud af at det netop er 20 Hz - 20 KHz vi kun opfatter?
Ved lyttetest eller måske hjernescanning ved lytning?

I mine øjne (eller måske ører) er det da meget plausibelt, at vores underbevidsthed lige er en tand mere følsom end det bevidste.

Især hvis man har foretaget testen ved at spørge kan du høre dette nu:

19,500 Hz ? Ja!
20,000 Hz ? Ja!
20,500 Hz? Næe.

En af idéerne ved f.eks. B&W's diamant, udover mere korrekt gengivelse i de normale 20-20 KHz er vel at man flytter en række resonanser fra 30 KHz til 60 KHz, hvor man nok er mere sikker på at der ingen indflydelse er.

BjarkeHedegaard: Det er for øvrigt rigtigt at kvinders hørelse i de højere frekvenser bevares bedre over tid. Jeg har også set en slags Munson-Fletcher kurve for mænd vs. kvinder over tid.

Henrik N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2009 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:
Jeg har selv supertweeter i mine højtalere og der gør en enormt stor forskel på dybden og punktformigheden i lydbilleder. Det menneskelige øre kan høre op til 20khz ca. Men der findes stadig en masse energi over de 20khz som er med til og flytte noget energi i lydbilledet. Bla spiller en saxofon 20% af sin energi over 25khz. Kan kun varmt anbefale og leget lidt med supertweeter, markant stor forskel med og uden

Hvilke højttalere køre du med om man må spørge?

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Hvad koster de super tweeters ?

Mvh

JMJ

Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

Henrik N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2009 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Stig skrev:

Sjoenne skrev:
kennethjensen skrev:

Det er beskrevet her:

http://www.its.caltech.edu/~boyk/spectra/spectra.htm

Jeg blev også overrasket, det strider mod min "børnelærdom" om instrumenters spændvidde.

Nogle instrumenter har overtoner op til 100 KHz! -Den %-vise andel af de højeste toner er dog ikke stor i de fleste tilfælde.

Måske er det mest hunden der får "glæde" af det?

De Sony tweeters ser spændende ud, hvad koster de?

Mvh. Stig

Tak for linket!

De sony tweeters bliver desværre ikke lavet længere. De kørte med dem i nogle år da de introducerede SACD, og man brugte dem så til deres SS-M9ED eller i løs vægt som på billederne kaldet SS-TW100ED. Hvad de koster er svært at sige, da man kun finder dem i brugt udgave, så det er bare om at søge på nettet  Men jeg ved de er til at skaffe i Japan..

Øvbøv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

Kunne man ikke lave en selv .

Hvis man er lidt ferm på fingrende kunne man vel selv lave en pæn "kasse" til en super diskant. Det kunne være en bånddiskant der som denne der går til 40´000 hz. Man kan sikkert få andre med højere hz. af dome typen....Men det er bare ideen.

Men hvad man så bruger til, at dele frekvensen fra ens egne speakere aner jeg ikke....Ved godt det er et delefilter. Men aner ikke hvordan det skulle sættes sammen.

Nå men bare et input. Hygge

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes