Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 14:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Valg af forstærker+højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Steffen Corleon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg leder efter den bedste løsning til mit Hifi-behov.

Jeg er ved at være godt træt af mit gamle anlæg, som jeg ikke synes har fungeret optimalt på noget tidspunkt.
Derfor ville jeg købe en forstærker som jeg kan sætte mit fjernsyn, computer og dvd-afspiller til. Til forstærkeren vil jeg tilslutte 2 reolhøjtalere, som jeg også skal anskaffe mig. Min plan er at den ene højtaler skal stå i en reol og den anden på gulvet. Jeg har hørt at man skal købe en pude for at undgå at højtaleren får en forvrænget lyd af at stå direkte på gulvet.  Mit budget for det hele er 6-8 tusind.

Hvilke højtalere og hvilken forstærker skal jeg vælge??

Hvordan kan man undgå forvrænget lyd, hvis man foretrækker at højtaleren står på gulvet??

Til top Vis Steffen Corleon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffen Corleon

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest: Køb to ens højttalere, ellers bliver du aldrig tilfreds. Hvis du stiller dine højttalere på gulvet er der flere oplagte muligheder. Du kan eksemplevis bruge spikes, gummiunderlag eller kork. Bare lad være med at bruge en pude, det kommer næppe til at fungere særlig godt.

Desuden vil jeg kraftigt anbefale dig at placere dine to højttalere i samme højde.

Angående forstærkere og højttalere, så kommer det meget an på din musiksmag og hvor stort rummet er.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Steffen Corleon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2009 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Mange tak for dit hurtige svar.
Jeg har tænkt mig at anvende højtalerne til computerspil, film og musik. Musikken vil primært være rap-musik, som Dr.Dre, Xzibit, Eminem m.fl. og rummet er forholdvis lille, nemlig kun 2,5m * 5m. Det er også derfor at jeg mener at standerhøjtalere vil være for dominerende visuelt.
Til top Vis Steffen Corleon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffen Corleon

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

hej og velkommen til,

du bør placere dine højttalere symmetrisk, sådan at de står i samme højde osv. og glem alt om puder. du kan eventuelt bruge spikes eller gummi- eller filtdutter.

hvis du ikke har brug for at spille voldsomt højt, så har omega audio nogle super tilbud på marantz. jeg har lige købt en forstærker derinde på 2*40 watt til 1500 kr.

for inspirationens skyld, kan du læse tråden om gode højttalere til under 2000 kr og/eller tråden om eltax monitor 3. et godt anlæg behøver slet ikke koste så meget.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Thulemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

> Min plan er at den ene højtaler skal stå i en reol og den anden på gulvet.

Det ser ikke optimalt ud. Køb hellere en smal, lodret reol til den tomme plads, så ht står ens.
Til top Vis Thulemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thulemanden Besøg Thulemanden's Websted

Steffen Corleon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene!

Jeg har bestemt mig for at stille begge højtalere i reolen, selvom det betyder at de kommer til at stå  tættere og mere lige for i forhold til hvis de stod i hver sin ende af lokalet.
Derudover synes jeg Eltax Monitor III lyder som en en rigtig løsning, selvom de er noget billigere end jeg havde forventet(Jeg havde regnet med at betale 1500-2000 kr pr. højtaler og 3000-6000 for forstærker).

Mit spørgsmål går nu på om valget af højtalerne fordre et valg af en bestemt slags forstærker, samt hvilken forstærker I ville vælge i mit sted? (Jeg forventer stadig at holde mit budget og således betale 5000-7000 for forstærker, såfremt det giver mening)

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2009 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

jeg har prøvet monitor III sammen med marantz pm4001 (den jeg tidligere nævnte, som er på tilbud til 1500 kr sat ned fra 2500 kr). og det lød ganske godt.

lige nu er monitor III spændt for en amc 3100a, som yder 2*100 watt og her bliver de virkelig vækket til live. da højttaleren er lidt mørk og tilbagelænet i lyden, gør det ikke noget du får fat i en forstærker og/eller cd-afspiller der er lidt lysere i lyden. men f.eks. marantz er egentlig ret neutral i lyden.

du kan ihvertfald sagtens få en del glæde ud af at investere 700 kr i et sæt eltax'er.

mvh

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 Januar 2009 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

jeg kan da egentlig sagtens se det smarte i at stille højtalerne lidt fra hinanden... Der skal jo ikke skabes noget som helst form for lydbillede eller perspektiv, der skal bare være lyd, og med den musiksmag skal den vel også helst druknes lidt i bassen... spred dem, så behøver du sikkert ikke skrue helt så højt op
Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng

Steffen Corleon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2009 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Hej Vibe. Jeg læser det som at du anbefaler AMC 3100a, som den bedste løsning. Jeg har fundet den på http://www.lydbutikken.dk/ til DKK 4695.

Jeg regner med at købe den og så et sæt Eltax hos Fona.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Eltax Monitor 3 kunne godt være en lidt tyndbenet højttaler til Eminem og Xzibit (især sidstnævnte), så kunne være du skulle supplere med en subwoofer.

Steffen Corleon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2009 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Så har jeg købt højtalerne. Regner med at købe forstærkeren på mandag eller onsdag. Der fulgte ingen kabler med til højtalerne. Hvilke nogle kabler vil I anbefale?

Jeg overvejer subwoofer, men tror jeg starter uden og supplerer med det senere.

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2009 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

hifiklubben har et sæt argon højttalere og en sub på tilbud til blot 1000 kr her i weekenden!

vær opmærksom på at selvom eltax'erne bliver rost, så er det i forhold til prisen. der er ret stort kvalitets forskel mellem amc'en og eltax'erne. du vil slet ikke få udnyttet en amc's potentiale, men det er til gengæld en fin langsigtet løsning, til hvis du en dag vil opgradere med nogle bedre højttalere.

køb noget tykt men relativt billigt højttalerkabel til 20-30 kr/meter, det burde være helt fint. hvis du skal rode og flytte meget rundt på dine højttalere og dit anlæg, så overvej at køb 8 bananstik og monter i enderne af kablerne, så du nemt og hurtigt kan montere og afmontere.

Steffen Corleon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Hej Alle,

Tak for jeres råd - kommer nok tilbage hertil hvis jeg beslutter mig også for at anskaffe en subwoofer.

Endte med at købe AMC 3100a og Eltax Monitor III og er indtil videre tilfreds med resultatet. De skal selvfølgelig lige spilles til, men er klart bedre end det jeg havde (især i forhold til fjernsynet, hvor jeg tidligere anvendte dens indbyggede højtalere). Som vibe skriver er der også mulighed for opgradering af højtalerne senere.

Derudover lærte jeg af købet af forstærkeren at med hensyn til kabler er det bedst at købe disse sammen en forstærker eller højtalere, da jeg fik det meste med gratis. Højtalerkablerne blev ikke så tykke, som jeg havde tænkt mig, men jeg er alt i alt tilfreds. Tror at det havde været en fordel hvis jeg havde vidst at det var almindelig at man fik disse ved købet, for så var jeg ikke blevet overrasket og kunne bedre overtale sælgeren til at give mig dem med.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes