| Forfatter |
|
Vadsholt Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Skal højttaler-kablerne være lige lange????????
Min AV-Receiver står tæt på Den ene fronthøjttaler,
Og derfor langt fra den anden front.
Kan det gå, At lave kabler i forskellig længde.
Er det noget der virker????????
|
| Til top |
|
| |
EyeOfBeauty Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen vej udenom - de skal være lige lange - ellers er der ikke samme modstand og dermed ikke ens lyd. Hilsen EyeOfBeauty
|
| Til top |
|
| |
enten Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
og det hjælper heller ikke at binde en knude på den længste af kablerne, så lyden har sværer ved at komme igennem
|
| Til top |
|
| |
EyeOfBeauty Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil ikke kommentere det sidste - du har ikke meget begreb om HiFi kan jeg fornemme. Hilsen EyeOfBeauty
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du ville sikkert ikke kunne hører det havde hvis du nu lavede kablerne lige lange, og der kom en nisse forbi og nakkede et par meter til den ene højttaler..
Du skal bare vælge noget kabel med fornuftig tværsnit så kan du sagtens gøre det ene kabel 1-2 meter kortere end de andet, men du kan jo teste det med noget meget billigt kabel først og se om du kan hører forskel der inden du køber noget bedre..
Men de fleste af os foretrækker ro i sjælen når kablerne er lige lange.. __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
StefanR Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Vadsholt.
Det er helt rigtigt at kablerne BØR være lige lange.
Realistisk set gør det dog sjældent noget at de ikke er lige lange. De skal bare ikke være meget forskellige. Jeg har f.eks. selv 4m kabel til den ene side, og 3m til den anden (dét sparede mig for 600,-).
Hvis du kun har 2m i den ene side og 9m i den anden side, så er det en lidt anden sag.
Effekten af at have en rulle kabel liggende (hvilken du vil have i den ene side hvis de skal være lige lange), kan også have konsekvenser for lyden. Så om man vælger det enede "onde" frem for det andet, er lidt lige meget.
Den forskel der kan være i lyden når kablerne ikke er lige lange, er sandsynligvis meget mindre end den forskel der i forvejen er mellem højre og venstre, som resultat af møbler og vinduer i rummet. Det er trods alt de færreste af os der sidder i en 100% symmetrisk stue med symmetrisk indretning.
Så uanset om folk synes jeg har begreber om HiFi eller ej, så er min persoinlige erfaring, at det ikke gøre noget. 
/Stefan
|
| Til top |
|
| |
enten Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
EyeOfBeauty skrev:
Vil ikke kommentere det sidste - du har ikke meget begreb om HiFi kan jeg fornemme.
Hilsen EyeOfBeauty 
|
|
|
det var nu ment som et lille sarkastisk indslag:-)
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
enten skrev:
EyeOfBeauty skrev:
Vil ikke kommentere det sidste - du har ikke meget begreb om HiFi kan jeg fornemme.
Hilsen EyeOfBeauty 
|
|
|
|
|
|
Og dem ska der også være plads til - så længe man kan høre de er venligt ment..
- man kan jo så tænke over hvor meget en sådan knude ville skulle strammes før det hjalp eller... 
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulrik77 skrev:
enten skrev:
EyeOfBeauty skrev:
Hilsen EyeOfBeauty 
|
|
|
|
|
|
Og dem ska der også være plads til - så længe man kan høre de er venligt ment..
- man kan jo så tænke over hvor meget en sådan knude ville skulle strammes før det hjalp eller... 
|
|
|
Ja, det er tydeligt at I ikke har meget begreb om Hifi. Knuden skal da selvfølgelig være på det korteste kabel. 
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yeah de bør være lige lange, men tør godt væde en pose Pågens kanelgifler på at man ikke kan høre forskel på om der er 2 meter til den ene og 7 til den anden 
Hvis man nu har et setup hvor det ene kabel skal vindes op pga. længden så vil der jo opstå en spole. Spørgsmålet er om det så er mere hørbart end en næsten ikke (med almindeligt husholdnings multimeter) målbar Ohmsk modstand.
Mvh. Henrik
p.s. ingen af mine HT kabler er lige lange lige pt, og der er trods alt 5 af dem  __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
| Til top |
|
| |
Runkeldunk Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
!S
Med hensyn til kabel længder i et surround setup??? Skal da alle højtaler kabler være lige lange? mine to fronter har samme længde, medens min center har en anden længde og baghøjtalerne har en tredje længde der dog er ens. det er jo forskellige højtalere? betyder det noget?
enlightne me please.
++++Runkeldunk++++
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Runkeldunk skrev:
!S
Med hensyn til kabel længder i et surround setup??? Skal da alle højtaler kabler være lige lange? mine to fronter har samme længde, medens min center har en anden længde og baghøjtalerne har en tredje længde der dog er ens. det er jo forskellige højtalere? betyder det noget?
enlightne me please.
++++Runkeldunk++++
|
|
|
de er jo lige lange for hvert sæt du har - så indregulere du dem jo til dit system - så er det ikk noget at klage over overhovedet...
|
| Til top |
|
| |
BrAvO Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 226
|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
JA, i bund og grund skal de jo være lige lange, men det afhænger jo lidt af udstyret.
Et sæt Eltax, købt i føtex for 1299 er nok lidt "ligeglad".
Hvorimod, hvis man kommer op i highend klassen, så er det jo et helt anden sag
Men hvornår er det så "highend"?
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 02:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har aldrig oplevet en person sætte sig ned med en kop kaffe lyttende til et anlæg, og med et sæt rejse sig op og spilde kaffen i skøddet med bemærkningen: "Det lyder sgu ikke til der er lige lange kabler på de højttalere!" Synes det meste angående kabler er meget religiøst, og virker en smule indbildt.
__________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 06:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
EyeOfBeauty skrev:
Der er ingen vej udenom - de skal være lige lange - ellers er der ikke samme modstand og dermed ikke ens lyd.
Hilsen EyeOfBeauty 
|
|
|
Næe. Her følger min argumentation, der i øvrigt burde mane myten til jorden: Hvis vi antager at kablet er lavet af 100 % rent kobber (tæt nok på de ~99.999 % som producenterne ofte angiver) giver dette: Modstand = (p * længde ) / areal ; Hvor p er modstand i Ohm/meter for kobber. Indsat giver dette: Modstand = (1.72*10^-8 [Ohm/m]* længde [m]) / 4 * 10^-6 [m^2] ; 4mm^2 tråd antaget. Modstand = 0.0043 Ohm/meter. Du skal ikke komme og bilde mig ind at man kan høre forskel på: 4 meter = 0,0172 Ohm. 3 meter = 0,0129 Ohm. Altså en forskel på 0.0043 Ohm !!! Selv ikke måleudstyret der kun eventuelt anvendes til at måle modstande ud med til delefiltetret måler ikke med så høj en nøjagtighed - og hvis man gjorde ville man ikke skænke en så ubetydelig afvigelse nogent tanke. Jeg ved godt at modstanden skal dobles idet der er 2x kabel (stel og fase), men forskellen er stadig ubetydelig, så længe der bliver trukket kabel af fornuftigt tværsnit idet jeg naturligvis også indser at størrelsen på forholdet mellem strøm og tværsnitsareal også ret hurtigt bliver en faktor når vi taler om store strømme. Det er klart at kabler besider flere parasiteffekter end lige ohmsk modstand, men alt andet lige vil disse parasiteffekter også være så små at den lydmæssige forskel burde være lig nul, eller matematisk meget mindre end alle de andre usikkerheder vi har i vores systemer. Hvis man f.eks. går op i at kablerne skal ligge 0.1 m fra hinanden, bør man nok gå lige så meget op i rumtemeratur og luftfugtighed, da dette sikkert vil have en ligeså stor indflydelse. Der er efterhånden bare alt for mange emner inden for denne hobby der end ikke kan afkræftes videnskabeligt. __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
Fiddoo Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 838
|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
EyeOfBeauty skrev:
Hilsen EyeOfBeauty 
|
|
|
Det har du vist heller ikke. __________________ Mvh. Frank K.
|
| Til top |
|
| |
jenssmed Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Vestsjælland
|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad så med forskellen på interconnect kabler, Xlr. Mine 2 forstærkere står sammen med resten af setupet, hvad er så bedst her, at sætte forstærkeren sammen med højtaler = kort højtalerkabel og langt interconnect og dermed forskel i længden på interconnect ?? se evt. Mygear...
Smeden __________________ Besøg min stue her
Mygear
Vestsjællands HiFi-Klub
|
| Til top |
|
| |
Mr. Dude Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
| Har aldrig oplevet en person sætte sig ned med en kop kaffe lyttende til et anlæg, og med et sæt rejse sig op og spilde kaffen i skøddet med bemærkningen: "Det lyder sgu ikke til der er lige lange kabler på de højttalere!" Synes det meste angående kabler er meget religiøst, og virker en smule indbildt. |
|
|
haha, hvor har du ret  Sad lige og tænkte det samme... nægter at tro at man vil kunne høre forskel på om det ene kabel er 1.5 m længere end det andet...
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
jenssmed skrev:
Hvad så med forskellen på interconnect kabler, Xlr. Mine 2 forstærkere står sammen med resten af setupet, hvad er så bedst her, at sætte forstærkeren sammen med højtaler = kort højtalerkabel og langt interconnect og dermed forskel i længden på interconnect ?? se evt. Mygear...
Smeden |
|
|
Hvis der er ægte balancerede ind- og udgange på dit udstyr bør det næsten være ligegyldigt. XLR er en balanceret løsning med "common mode rejection", hvor forskellen på "plus" og "minus" forstærkes. Når der så kommer en udefrakommende støjkompent på signalet igennem kablet, bliver denne støjkomponent lagt på begge signaler og der er således ingen forskel på det samlede output. __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
NEHusker Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 138
|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ting er teori (læs flueknepperi) en anden er praksis.
Jeg har ALDRIG hørt en lydtekniker nævne, klage, eller bare spørge om længden på kablerne på PA'et til en koncert i min
tid som sytemtekniker til koncerter. Ikke for at sammenligne de to verdener, men jeg vil vove den påstand at i de små
længder der her er tale om vil ingen i en blind test være i stand til at høre forskel. Og des bedre kablerne er jo mere lige
meget er længden.
Hørte engang en historie om at en hvis hifi kæde havde 400m billigkabel rullet op ude bagtil til en HT, når der skulle sælges
en dyrere HT udstyret med et kort kvalitetskabel. Om det er sandt skal jeg ikke kunne sige, men sådan tror jeg godt at man
kan høre forskel. Ikke på et par metre med ens kabel.
|
| Til top |
|
| |