| Forfatter |
|
K-Schmidt-K Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej kan en 5*100watt forstærker trække et par CV AL-1000?
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
En 2 x 5 watt forstærker kan trække et par CV AL-1000...
Det kommer jo lidt an på hvor højt du vil spille.
|
| Til top |
|
| |
K-Schmidt-K Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay så forstærkeren slar ikke bare fra hvis højtalerne er for store?
|
| Til top |
|
| |
winter Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken fors er der tale om??
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
En forstærker med sikringskredsløb slår som regel fra hvis den bliver for varm eller belastningen(strømtrækket) bliver for høj.
|
| Til top |
|
| |
K-Schmidt-K Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er en billig jvc rx-5062s
|
| Til top |
|
| |
K-Schmidt-K Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay har ikke så meget forstand på hifi endnu
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
CV er effektive højttalere, dvs. de kan klare sig med en lille forstærker. Og pas på med høreskader!
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cerwin vega skal i min verden have store forstærkere. JVC'en kan måske spille højt nok, men vil ikke være den mest dynamiske oplevelse.
Helt generelt har folk en tendens til at have for svage amps.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
David, det kommer jo kun an på tre ting: hvor effektive er højttalerne, hvor stort er lytterummet, og hvor dæmpet er det. Så afhænger effektkravet
kun af, hvor højt man vil spille.
Men det er klart, at risikoen for kompression (at de høje lydtryks-spidser klippes af) mindskes med en stor forstærker - er det det, du mener?
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu er der andre forhold, som eks. hvor krævende højttaleren er, fasedrej, etc.
de AL ejere jeg kender er meget glade for de store Crown effektforstærekre, og de kan ikke forstå at man vil nøjes med mindre. om det er forstærkernes effekt, strøm eller spændingsevne der er det afgørende skal jeg ikke kunne udtale mig om, men jeg kan ud fra deres udtalelser nogenlunde konkluderer mig frem til at små forstærkere ikke hører sig til sammen med Al serien.
mine egne erfaringer vedrører desværre kun nogle af de mindre serier, og på trods af en høj effektivitet, har de ligeledes godt af "store" forstærkere (men så igen, det har alle højttalere ) __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, evnen til BÅDE at levere strøm og spænding er vigtig i min verden. Mange forstærkere kan ikke levere spænding, når de skal levere strøm samtidig.
Jeg har endnu ikke hørt en dynamisk SET-forstærker - jo i mellemtonen, men absolut ikke i frekvensekstremerne.
Mange højttalere er komplekse belastninger tiltrods for høj følsomhed.
Kompression er altid issuet - det er det også med store forstærkere - her er det bare ofte vores små homo-højttalere, der komprimerer dynamikken.
ALT for mange har vænnet sig til kompression og betegner det som "behageligt" og "lækkert".
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
| CV er effektive højttalere, dvs. de kan klare sig med en lille forstærker. Og pas på med høreskader! |
|
|
Ja jeg mindes dengang Cerwin Vega kom frem. Jeg og en kollega prøvede for sjov at sætte en af de første modeller til en Beolit transistorradio. Den spillede faktisk ret højt.
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 06:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Effektiviteten er da meget høj på disse CV'er, men de lyder nu stadig bedst på en forstærker der er god til at levere bundstrøm. En solid NAD vil være et godt valg. Sammen med de to ALS-modeller er AL i øvrigt en fremragende Cerwin-Vega. Efter min mening de bedste CV har lavet.
__________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 06:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
ja, evnen til BÅDE at levere strøm og spænding er vigtig i min verden. Mange forstærkere kan ikke levere spænding, når de skal levere strøm samtidig.
Jeg har endnu ikke hørt en dynamisk SET-forstærker - jo i mellemtonen, men absolut ikke i frekvensekstremerne.
Kompression er altid issuet - det er det også med store forstærkere - her er det bare ofte vores små homo-højttalere, der komprimerer dynamikken.
ALT for mange har vænnet sig til kompression og betegner det som "behageligt" og "lækkert".
|
|
|
Dette kunne bestemt have være udtrykt mere intelligent ! __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
tja, intelligent eller ikke - kompression lyder ihvertfald ikke "lækkert", det lyder fladt, smattet, grødet. Det er vist kun lækkert, hvis gammel
havregrød er ens hofret
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
tja, intelligent eller ikke - kompression lyder ihvertfald ikke "lækkert", det lyder fladt, smattet, grødet. Det er vist kun lækkert, hvis gammel
havregrød er ens hofret  |
|
|
Enig. Men det var nu heller ikke det der blev hentydet til. :) __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville aldrig vælge en lille forstærker til en CV i det jeg i min ungdom(næsten 20 år siden) havde et blad der hed hifi & elektronik og der testede de nogen gange CV og der var det altså at man fandt ud af at mange CV har en lav impedans men værst af alt enmeget dårlig facevinkel (mener jeg det hedder, ved ikke helt hvad facevinkel er !) som gør at det helst skal være en pro eller high end forstærker ellers holder forstærkeren ikke så længe,varme udvikling og der opstår også hurtigere forvrængning med en lille,svag forstærker.
Hvis du har 5 x ca 100 så vil belastning på de 4 eller 5 kanaler selvfølgelig gi mere varme fra forstærkeren,men hvis det er muligt (kender ikke fostærkeren og indgangen på højtalerne) med bi-amping 2x100 watt til diskanten og mellemtonen og 2x100watt til bassen, så hvis forstærkeren kan spille 4 kanaler med de samme lyde (der tænker jeg på at 4 kanaler kan bruges som frontkanaler og ikke 2front og 2 bag kanaler) og der er 2 sæt indgange på højtalereen så prøv bi amping
Det ikke no´k med masser af hk du har også brug for masser af moment til et sæt CV en tung bil skal heller ikke bare have masser af hk det den først og fre mmest skal have masser af er moment !
Du skal selvfølig ikke spille så højt at du for høreskader men 100watt pr højtaler kan gi dig mulighed for lang over 110db i teorien, men hvis du vil have effekt nok, både lydtryk og muskler til at trække cven skal du prøv at se om du kan tilslutte en ekstra forstærker (ikke til sub) og prøv at find en billig brugt forstærker på omkring 250 watt i 4 ohm skulle ikke være noget problem da man sælger nye pa forstærker til 1500kr på over 200watt i 4 ohm (cv al-100 er på 4 ohm)
MEN TILBAGE TIL DIT SPØRGSMÅ JA DIN FORSTÆRKER KAN TRÆKKE DIN CV AL-1000 MEN HVIS DU OPLEVER MEGET VARME FRA FORSTÆRKEREN,FORVRÆNGNING ELLER AT SIKRINGEREN I DIN FORSTÆRKER SPRINGER MEGET OFTE, SKAL DU NOK LEDE ENTEN EFTER NY FORSTÆRKER ELLER MÅSKE NOGEN ANDRE SPIL HØJT HØJTALER SOM F.EKS PA HØJTALER SOM MAN NEMT KAN FÅ FOR 1500KR PR STK SOM KAN SPILLE HØJT MED DIN FORSTÆRKER OG SOM HAR EN M....F..... STOR BAS PÅ F.EKS 15 "
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
David skrev:
|
|
|
Dette kunne bestemt have være udtrykt mere intelligent !
|
|
|
Det kunne det helt bestemt - men det her var nu sjovere!!
|
| Til top |
|
| |