Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 01:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Ledninger medregnet i delefilter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kenneth S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Jeg var inde i hifi-klubben her den anden dag, hvor jeg så et par Cerwin-Vega CLS-215 hvor den ene bas var pillet ud.
Jeg kunne jo ikke lade være med at kigge ind i højttaleren og så, til min forbavselse, at de havde brugt noget der mindede om elektrikerledning til alle enheder.
Her spurgte jeg så gutten fra hifi-klubben, om det kunne passe, at Cerwin-Vega ikke havde valgt at bruge nogle større kabler til højttaleren (2,5mm2+). Her sagde han at det var bevidst, at CV havde brugt så tynde kabler, da de var "medregnet" i delefilteret.
Det er så her jeg ikke forstår det, for umiddelbart vil jeg mene at jo tykkere kabler man har, jo mindre modstand og jo mere lyd vil man få ud af kablerne, groft sagt.

Har gutten fra hifi-klubben ret, eller har Cerwin-Vega valgt at spare på materialerne, bare fordi alle og enhver ikke kigger ind i deres højttaler?

(Det her er ikke en tråd hvor der skal diskuteres hvorvidt Cerwin-Vega er et godt højttalermærke eller ej!)

Mvh. Kenneth S.

If it works, don't fix it

ehb_elh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Ledningens tykkelse siger intet om kvaliteten af kablet, og hvis delefilteret er beregnet med modstand i ledningerne så er vi virkelig ude i high-end hvilket jeg ikke forbinder Cerwin vega med.
hvis de foreksempel havde valgt en (mindre ohmsk ledninge) fra delefilteret + til diskanten, ville det betyder mere skinger diskant... så der er helt sikkert fordele i det, hvis det er korrekt.
imidlertid slår de to fluer med et smæk da højere modstande er dyrer, og tyndere ledninger er billige.. (det skal siges at det teoretisk er rigtigt, dog er der ikke mange miliOhm at hente)

Jesper

Til top Vis ehb_elh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehb_elh

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Kenneth S. skrev:

Har gutten fra hifi-klubben ret, eller har Cerwin-Vega valgt at spare på materialerne, bare fordi alle og enhver ikke kigger ind i deres højttaler?

Jeg tror roligt man kan regne med at enhver producent af højttalere i det prisleje skærer hjørner hvor de kan. Når det er sagt, så er kravet til kablets tykkelse direkte afhængigt af længden af kabeltrækket, og det er jo begrænset internt i en højttaler - så det behøver slet ikke være problematisk.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

2,5 kvadrat er rigeligt med det kabeltræk der er indeni en højttaler.

Menm jeg har hørt at CV bruger tynd tråd i filterspolen på bassen med vilje, for at opnå en høj seriemodstand. Dette kan have sin fordel i bassen, da deres enheder har et ret lavt Q. Hvorfor de så ikke blot designer enheder med et højere Q er så ikke til at forstå.

Det kan også bare være skrøner og fortællinger for at retfærdiggøre de ringe komponenter

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kenneth S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Okay, jeg havde nu bare troet af de ville bruge nogle tykkere kabler, når man tænker på hvad højttalerne er designet til. Men som sagt, så snakker vi om en længde på omkring en meter, så det har vel ikke så meget at sige igen.

If it works, don't fix it

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 02:31 | IP-adresse registreret  

Masser af selv dyrere højttalere bruger billigt kabel inden i. 2.5 kvadrat er iøvrigt også alt rigeligt til udvendig brug, medmindre man skal ud i meget store længder.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes