| Forfatter |
|
KristianW Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 31 Januar 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg går med planer om at påbegynde et helt nyt setup i et rum på ca 15 kvm. (4 x 3,2 m). Det vil på sigt blive til et 7.1 setup, men vil nok starte med de to fronthøjttalere og så vælge resten af højttalerne ud fra dem. Primært skal de bruges til film, men må også gerne spille rigtig godt til en gang musik. Hvis jeg direkte skal lytte til musik er det typisk den stille genre så som Katie Melua (bliver bare aldrig træt af den stemme ), Jewel og den slags. Også Moby, Moloko og Massive Attack lyttes der til jævnligt. Men andre genre musik kan heller ikke udlukkes.
Jeg har ikke valgt receiver endnu, men har p.t. kig på Sony STR-DA5400ES , Pioneer SC-LX81 og Onkyo TX-SR876. Om det bliver en af de tre, eller om det bliver noget helt andet er jeg ikke sikker på endnu. Forslag er velkomne.
Mht. fronthøjttalere, har jeg p.t. følgende i kiggerten:
- Elac FS 247
- Focal Chorus 836V
- Focal Profile 918 DB
- AudioVector S3 (Super)
- B&W DM 683
- B&W CM7
- Dali Ikon 8
- Dali Mentor 6
Jeg er absolut mest til et sæt gulvhøjttalere som fronter, men ved ikke om det forholdsvis beskedne lytterum, vil forårsage at de slet ikke kan komme til sin ret og nogle mindre højttalere på standere måske i virkeligheden vil være at foretrække?
Når først jeg har sat mig fast på fronthøjttalerne er det vigtigt at der i samme serie findes en mindre model til de 4 surroundhøjttalere og også gerne en center. Sub er jeg lidt mere ligeglad med om er samme mærke eller noget helt andet. Jeg budgeterer med at et fuldt 7.1 sæt højttalere kommer til at ligge i omegnen af 40.000,-. Helst ikke meget over, medmindre lydkvaliteteten bliver mærkbart bedre hvis der lægges yderligere nogle tusind kroner.
Det skal siges at jeg endnu ikke har lyttet til hverken højttalere eller receivere endnu. Men går og samler info om hvilke jeg gerne vil høre inden jeg evt. beslutter mig.
At starte fra nul er godt nok ikke lige til med alle de valgmuligheder der er på markedet. Så er der nogen af jer der har ris/ros til ovenstående højttalere? Evt. har forslag til nogle andre mærker/modeller jeg bør tilføje til min liste? I så fald må i meget gerne skrive tilbage. Alt hjælp vil blive værdsat højt.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 01 Februar 2009 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kommer jo meget an på smag.
Men skal rummet ikke bruges til andet? Hvis det skal tror jeg ikke gulhøjttalere umiddelbart vil få de bedste arbejdsbetingelser i rummet. Fronter + center er meget vigtigt at de matcher rent klangmæssigt. Personligt ville jeg nok vælge stander ht som fronter (til film) og så investere i en ekstra sub, det synes jeg efterhånden jeg har fortrudt at jeg ikke har gjort __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
KristianW Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2009 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret. Og jeps du har ret, det kommer an på smag. Og lige nu er jeg åben over for det meste.
P.t. bruger jeg rummet som kontor og det skal jeg til dels blive ved med. Men ikke mere end at der på af den ene sidevæg sikkert bliver hængt en bordplade op (under vinduet) og så kommer computeren til at være der.
Ellers vil der på de to sidevægge bagerst blive placeret nogle reoler til DVDere og Blu-ray film m.m.
Jeg har forsøgt at lave en plantegning over hvordan jeg forestiller mig det:

Huset er nyopført. Gulvet er et plankegulv lagt på en lyddæmpendeskummembran og så direkte oven på betonfundamentet. to af væggene er ind mod resten af huset og er 10 cm gasbeton. De to andre er ydervægge som også består af 10 cm gasbeton + isolering og mursten. Loftet er to lag gips og ovenover det er der 10 cm hulrum op til 30 cm isolering. De 10 cm hulrum kan fyldes op med isolering også hvis dette skulle hjælpe med at dæmpe lyd i rummet. Ved ikke om disse informationer har betydning for valget?
Hvorfor to standerhøjttalere og 2 subwoofere - hvad er fordelen ved dem kontra to gulvhøjttalere og én sub?
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 01 Februar 2009 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis ikke du kan flytte højttalerne langt nok væk fra bag- og sidevæg er det ikke nødvendigvis en fordel med gulvhøjttalere. Flere subs er bedre, du får et mere homogent niveau i hele rummet.
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
mn1974 Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3519
|
| Sendt: 01 Februar 2009 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan evt. overveje Focal, f.eks. har deres 800 serie frontvent basrefleksport hvilket betyder at du i princippet kan stille dem hel tæt på bagvæggen.
__________________ mvh
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 01 Februar 2009 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette er ikke en anbefaling ud af den fine liste du har fået lavet, men mest info... Jeg spiller med Elac 207 på 15-16kvm (3,80x3,80). Har ikke som dig mulighed for at bruge hele endevæggen, så jeg spiller kun i 'halvdelen' af stuen... Jeg købte Elac 207 fordi mine daværende B&W 630 fik rummet til at spille for meget med, og jeg synes det er lykkedes rigtig godt - 247 skulle være endnu mere tight i bassen, så hvis du får sat dem rigtigt op skulle det gerne kunne lade sig gøre trods rummets beskedne størrelse  God jagt!
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 01 Februar 2009 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS: Jeg bruger de medfølgende skumpropper til at afbestemme bassen ved optagelser med for lidt eller for meget bas...
|
| Til top |
|
| |
second Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 01 Februar 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Davs.
7.1 setup er måske et mindre overkill i sådan et lille rum.
Måske ville det være en god ide at droppe det ene sæt bag ht`er til fordel for et endnu bedre frontsystem. Måske lidt hen af det Brasch har forslået.
|
| Til top |
|
| |
KristianW Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2009 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle og tak for svarene.
second: hvad har rummet størrelse af indflydelse på om det er 7.1 eller 5.1 man bør vælge? Hvis man planlægger at se en del blu-ray film med nyeste former for lydspor, vil man så ikke snyde sig selv for lyd hvis man ikke laver et fuldt 7.1 setup? Vil da netop mene at jeg kan opnå en rimelig optimal siddeposition i det rum når det bliver dedikeret til film/musik.
Focal og Elac er nogle af dem der står øverst på listen, men det er meget afgørende hvorden de kan klare det lille rum. Men rart at høre at i har god erfaring med gulvhøjttalere i mindre rum.
brasch: Hvilke standerhøjttalere ville du mene jeg skulle kigge på som alternativ? Der er jo nærmest tusinder af muligheder og inden man har hørt dem alle er der kommet nye til.
Det sværreste her er vist ikke at finde muligheder, nææh der er godt nok at udelukke nogen på forhånd. Uanset hvilken højttaler jeg får læst om så er der både positive og negative meninger om dem rundt omkring. Viser tydeligt at lytning er den eneste rigtige løsning - men vil nødigt snyde mig selv for at lytte til flest mulige kandidater - især nu hvor jeg ikke rigtig har noget at sammmenligne med på forhånd.
|
| Til top |
|
| |
second Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
wilsky skrev:
|
Hej alle og tak for svarene.
second: hvad har rummet størrelse af indflydelse på om det er 7.1 eller 5.1 man bør vælge? Hvis man planlægger at se en del blu-ray film med nyeste former for lydspor, vil man så ikke snyde sig selv for lyd hvis man ikke laver et fuldt 7.1 setup? Vil da netop mene at jeg kan opnå en rimelig optimal siddeposition i det rum når det bliver dedikeret til film/musik.
Focal og Elac er nogle af dem der står øverst på listen, men det er meget afgørende hvorden de kan klare det lille rum. Men rart at høre at i har god erfaring med gulvhøjttalere i mindre rum.
brasch: Hvilke standerhøjttalere ville du mene jeg skulle kigge på som alternativ? Der er jo nærmest tusinder af muligheder og inden man har hørt dem alle er der kommet nye til.
Det sværreste her er vist ikke at finde muligheder, nææh der er godt nok at udelukke nogen på forhånd. Uanset hvilken højttaler jeg får læst om så er der både positive og negative meninger om dem rundt omkring. Viser tydeligt at lytning er den eneste rigtige løsning - men vil nødigt snyde mig selv for at lytte til flest mulige kandidater - især nu hvor jeg ikke rigtig har noget at sammmenligne med på forhånd.
|
|
|
Hvis du insistere på et 7.1 system skal jeg ikke stå i vejen for dig. Men har selv haft surround i godt 14 år og mit nuværende lytterum jeg har er ca. samme størrelse som dit. Vil påstå jeg har mere end rigeligt lyd bagfra. Ved ikke rigtigt hvor "snydt" man bliver for totaloplevelsen ved mangel på de 2 sidste backht`er. Det meste lyd kommer alligevel fra fronten og centeren.
Synes det er dødirriterende hvis surroundhøjtalerne i et mindre rum er placeret så tæt på lyttepositionen at det lyder som om de spiller direkte ind i øregangen. Det giver hurtigt intryk af at de ikke er connected med resten af lydbilledet.
Der er desuden mange andre ting der gør sig mere gældende i et surr.sys end mængden af bag ht`er.
|
| Til top |
|
| |
KristianW Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen second og tak for det mere uddybende svar. Det er taget til efterretning.
Jeg har også selv haft 5.1 setup de sidste 14 år i stuen de steder jeg har boet, inkl. der hvor jeg bor nu (Anthony Gallo Adiva Ti + MPS sub). Men WAF har altid spillet ind som du nok kan se ud fra mine nuværende højttalere, hvis du kender dem. Men her har jeg nu muligheden for at vælge præcis det setup jeg vil (og som økonomien tillader), så derfor er jeg mest stemt for et 7.1 setup.
Burde en moderne receiver som f.eks. Pioneer SC-LX81 ikke korrigere niveauet på de forskellige kanaler så det bliver så optimalt som muligt ud fra lytte positionen når man laver setup af den? Min nuværende receiver i stuen (JVC) har ikke den funktionalitet, så har ikke prøvet det.
|
| Til top |
|
| |
second Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2009 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
wilsky skrev:
|
Hej igen second og tak for det mere uddybende svar. Det er taget til efterretning.
Jeg har også selv haft 5.1 setup de sidste 14 år i stuen de steder jeg har boet, inkl. der hvor jeg bor nu (Anthony Gallo Adiva Ti + MPS sub). Men WAF har altid spillet ind som du nok kan se ud fra mine nuværende højttalere, hvis du kender dem. Men her har jeg nu muligheden for at vælge præcis det setup jeg vil (og som økonomien tillader), så derfor er jeg mest stemt for et 7.1 setup.
Burde en moderne receiver som f.eks. Pioneer SC-LX81 ikke korrigere niveauet på de forskellige kanaler så det bliver så optimalt som muligt ud fra lytte positionen når man laver setup af den? Min nuværende receiver i stuen (JVC) har ikke den funktionalitet, så har ikke prøvet det.
|
|
|
Hej igen.
Uden at være helt sikker vil jeg mene at sådan en SC-LX81 kan justere niveauet i alle kanaler individuelt.
Har fundet dens brugervejledninger her
http://www.pioneer.dk/dk/products/42/98/SC-LX81/media.html
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
| Sendt: 02 Februar 2009 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan godt anbefale Focal/Onkyo komboen. Dog så vil jeg faktisk råde dig til at kigge på 816V istedet for 836'eren. 836'er
er forholdsvist voldsom og ikke lige så homogen i lydbilledet som 816.
Jeg har en stue på ca 20-25kvm og der er 816V alt rigeligt til mig bas mæssigt.
EDIT: 918'erne ville også være et rigtig godt ud eller de omtalte ELAC.
Mvh. Henrik __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
Bruger siden: 02 Januar 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1405
|
| Sendt: 02 Februar 2009 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
| Sendt: 02 Februar 2009 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
KristianW Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2009 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejligt med input og rart at se at nogle af dem jeg har valgt ud er vellidt.
Er der nogen af jer der kender Linn Komponent serien? http://www.linn.co.uk/komponent. De Ligger under mit egentlige budget (hvilket jo er en god ting hvis de er gode). Jeg planlægger at skulle hør dem i næste uge med en Pioneer SC-LX81 receiver. Der vil et komplet 7.1 sæt ligge omkring 32.000,-
Focal Electra 1007 S ser rigtig lækker ud. Der er bare det problem, hvis jeg skal holde mig til samme serie i et komplet 7.1 setup, så springers mit budget væsentligt. Men det bedste vil nok være at tage nogle timer ud af kalenderen og køre en tur til HiFi-Freaks og høre både 800, 900 og 1000 serien.
Medlem: Er det en højttaler du selv har hørt, eller ved hvor man kan lytte til? __________________ Kristian
|
| Til top |
|
| |
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
| Sendt: 02 Februar 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
wilsky skrev:
|
Medlem: Er det en højttaler du selv har hørt, eller ved hvor man kan lytte til?
|
|
|
Det må jeg sige at jeg har, i mange timer...
Snak med ham her om at låne et sæt hjem, flink mand der ved noget om det han snakker meget om , http://www.vassagohifi.com/home/
|
| Til top |
|
| |
Derre Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 307
|
| Sendt: 03 Februar 2009 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan se du har overvejet et par audiovector S3 super, jeg er selv bidt at mærket pt og kan ikke lade være med at tænke, om det ikke var smartere at investere i et par audiovector Mi3 Avantgarde i stedet? De fås i øjeblikket brugt til 17-19.000 og spiller efter min mening meget bedre end S3 super'eren.
|
| Til top |
|
| |
KristianW Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2009 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Derre
Tak for tippet. Kan være de ryger med på listen. Men er lidt i tvivl om køb af brugt. i hvert fald skal det være en serie, hvor man kan få matchende centerhøjtaler og bag/surround højttalere. Kan man det til en Mi3 Avantgarde?
Jeg tror desværre Audiovector S3 Super kommer til at ligge over smertgrænsen for hvad jeg har sat som maxbeløb når alle højttalere til 7.1 er købt hjem. Umiddelbart ligger de lige i omegnen af 58.000,-. Umiddelbart ser jeg på højttalere hvor hele serien kan fåes for mellem 30 - 45.000,- - kan strækker mig til mere hvis der virkelig er mærkbar forskel.
Hvor mange procent burde man typisk kunne forhandle prisen ned hvis man vælger at købe alle 7.1 højttalere samtidig? Evt. sammen med forstærker og blu-ray afspiller. Vi taler jo et samlet køb i omegnen 50-80.000,-
__________________ Kristian
|
| Til top |
|
| |
TC25 Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 04 Februar 2009 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
For det første vil jeg klart anbefale dig at købe et par standere til fronten. Jeg har haft et lytterum i samme størrelse som dit, og fik det først til at spille rigtig godt, da jeg skriftede til fra gulvhøjtallere til standerhøjtalere. Gulvhøjtalere kan være utroligt svært at integrere i et lille lytterum. Men det er selvfølgelig smag og behag.
Ellers vil jeg kraftigt anbefale dig at lytte til DLS nye serie. Standerhøjtaleren M60, giver hvirkelig god lyd for pengene, meget åben i lyden uden nogensinde at blive anmassende . Deres nye sub, kommer også snart i handelen.
|
| Til top |
|
| |