| Forfatter |
|
Rocco Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 42
|
| Sendt: 16 Februar 2004 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa jeg står og skal bruge et par gulvhøjtalere til et opholdsrum på 8½m x 4½m. Værelset ligger på 1. sal og er med synlig stålkonstruktion. Der kan vidt desværre ikke komme surround, da rummet ikke er så anvendeligt dertil, så bare Hifi. Jeg hører alt musik, lige fra meget bas-præget musik (Gangster rap, Trance), over Beachboys/Phil Collins til Dizzy Mizz Lizzy. Radioen er også tunet ind på P3 et par timer om dagen.
Jeg har intet udstyr endnu, så reciever skal også købes senere, men det bliver nok noget Sony til 3-4000kr med 6x100w eller deromkring. Derudover kommer der nok også et par væghøjttalere op der matcher de gulvhøjtalere jeg ender op med.
Højtalerne skal kunne levere en god, dyb og fyldig lyd og være i prisklassen 1500,- til 3500,-. Jeg kører ofte med volumen ret langt oppe og de skal også kunne spille op til noget fest / sjov og spas 
Jeg har indtil vidre kig på følgende:
CERWIN VEGA V-15F
DALI Blue 8008
DALI AX10K
DALI Suite 2.8
Jamo X870 Antracit
Jamo D570
Yamaha NS-555
B&W DM603 S3
Jeg håber i kan guide mig igennem Hifi-junglen så jeg ender op med et produkt jeg er glad for. Jeg skal selvfølgelig ud og høre den højtaler jeg får besluttet mig for inden jeg køber, men det ville være dejligt hvis i kunne "skære fedtet fra" så jeg måske kan nøjes med at køre ud til et par enkelte forhandlere 
Se evt. en skitse af værelset indrettet som jeg regner med det bliver (Vi er i gang med at lave det, vi har lige sat gibsplader op og er igang med at spartle ud ) Skitse
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
| Sendt: 16 Februar 2004 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamo fås en del billigere hos audiosound.dk, det er en meget smuk og vellydende HT'er
Hvis du vil ha en rigtig fede rockhøjtt. Så tag ud og lyt til et sæt Dali 909. De er både pæne at se på og sparker r.., De lyder som dali 8008, bare dybere bass.
Hvis du er "bass-o-man" skal du nok ikke vælge B&W 603, der er "bundløs" til gengæld lyder den rigtig godt i de ovre frekvenser.
Dali AX10....tjaaaa, jeg kan ikke lide designet, men det er jo min smag. de er lidt plastik agtige. Det samme gælder for CW, men igen min smag.
Yamaha kender jeg ikke
Dali suite er en meget neutral HT'er i forhold til de øvrige
håber det gav inspiration
__________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 16 Februar 2004 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
I den prisklasse ville jeg nok købe brugt og Hvis du ikke vil have surround kan du ligeså godt købe en stereo reciever istedet.
Det lyder mest som om du er en Cerwin Vega gut. Så tag tjek www.dba.dk der plejer at være det meste af det man lige står og mangler. Du kan også kigge efter feks. en NAD forst. til at trække CVerne, Hvis det bliver dem.
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
FeedRate Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 192
|
| Sendt: 16 Februar 2004 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey..
Har selv i sidste uge brugt ca. 2 timer på at høre på mange af de højttalere du har skrevet ned der... ( i Hifiklubben.) Og jeg må sige B&W er ikke lige mig, de er meget kontrolleret og fine i lyden, på grænsen af kedelig.. (KUN MIN MENING.) Så B&W blev jeg hurtig færdig med, så hørte jeg Dali. Blue modellerne er der mere gang i den, men giver ikke en lyd så man siger Wow.. MEN deres Suite er god, nu hørte jeg kun 1.7'ern den er lille og ser ikke ud af meget, men der kommer sku noget ud af dem, og efter (min mening igen), meget bedre lyd i forhold til de andre, der er meget lyd i den lille satan, og god lyd.
P.S. Jeg hørte alle højttalere med deres Nad C320BEE Forstærker og Nad C521BEE Cd-afspiller. det ville jeg også kigge på hvis jeg var dig, de spiller sku godt.
|
| Til top |
|
| |
Rocco Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2004 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene gutter. Jeg har bare lige et spørgsmål:
Kedde - Dali 909? Den kan jeg ikke lige finde nogle steder...
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 17 Februar 2004 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit tip ville være Dali'erne. God all-round højttaler, især til dit brug. Undgå B&W!
|
| Til top |
|
| |
Rocco Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cool 
Det med B&W har jeg droppet indtil jeg runder de 50 ;)
Men hvilken af Dali'erne anbefaler du Svend P ?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 17 Februar 2004 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
De største du har råd til! 
Jeg har selv haft 18mkII. De må kunne findes billigt. Ellers får 850'erne god omtale - stadig indenfor dit budget.
Kig på markedet her på siden. Der er der bl.a. 850'ere til salg
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 17 Februar 2004 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nok også vælge et sæt DALI'er hvis jeg var dig. Som Svend P. siger, så er DALI 850 en glimrende højtaler. Men eftersom dit rum du skal spille i ikke er voldsomt stort, så ville et sæt DALI 450 måske være bedre endda. Lydmæssigt ligger de meget tæt, men 450'eren er mere sammenhængende i lyden. Og i et lokale på ca 35kvm, så kan den levere rigelig lydtryk. DALI 450 er i dag afløst af Evidence470 til 4999,- pr. stk.
DALI 450 kan findes brugt for knap 2000,- for et sæt i perfekt stand (har selv lige solgt mine for 1700).
Du skriver, at du ikke kan lave surround der hvor du bor. Hvorfor dælen vil du så købe en SONY surrond forstærker??? Så får du jo 6 kanaler af middelmådig kvalitet, hvoraf du slet ikke bruger de 4. Hvad skal du med alle de smarte surrond funktioner, når du ikke bruger dem?
Det ville nok være lidt smartere, at købe en almindelig 2-kanal forstærker. Så er alt krudtet brugt på det du har brug for, og til 4000 får du faktisk en ganske god sag. Kig eks. på Rotel.
|
| Til top |
|
| |
Rocco Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2004 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok...
Jeg havde nu tænkt på NAD Stereo forstærker
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2004 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dali 909, svarer lidt til dali Blue 8008, dog med den forskel at der i 909 sidder 2x10" basser istedet for 2x8" så den er noget mere Cervin Wega agtig i sin bass-gengivelse end dali 850, som så igen svarer meget til Dali 870 (evidence).
Både evidence og 8008 kan du høre i HiFi klubben.
Der er Dali 909 på DBA.dk til mellem 3 og 4K, tag den i mahogni finish, den er meget flottere end den sorte vinyl __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
schrez Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 17 Februar 2004 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej mener at Dali'en er et glimrende valg. du kunne også se nærmere på system audio. god højtaler med fin klang. rummets størrelse taget i betragtning er cw nok ikke så anvendelige. har du overvejet reolhøjtalere evt m. stander??
|
| Til top |
|
| |
Rocco Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2004 kl. 06:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, det var 2 gode svar...
Mht. rummets størrelse, så er der ret højt til loftet, vel en 3½ m (dog kun i midten af rummet)
Jeg havde tænkt på 2 gulvhøjttalere og så 2 til at hænge på væggen.
|
| Til top |
|
| |
DonJensen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1465
|
| Sendt: 18 Februar 2004 kl. 07:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers kan du købe disse, meget bedre kan det da ikke blive 
Copy/paste fra www.dba.dk :
| Dali 6006, egetræ?, 200 W, De spiller for sygt. Disse højt. er det mest ultamitive man kan ønske sig.De er 10 mdr. gamle..De har fået spillet mig ud af en lejl. hehe |
3.950,- |
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
System audio er en fantastisk vellydende højttaler, desværre mangler de som regel Bas delen af lydbilledet. Men resten af lyden er virkeligt en fryd.
__________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
Neo DK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
|
| Sendt: 18 Februar 2004 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Rocco Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Februar 2004 kl. 07:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok jeg kigger videre, lige nu står valget mellem følgende højtalere (Den jeg lægger mest vægt på står øverst):
DALI 909 - Er på listen pga. jeres råd, men jeg kan bare ikke finde den på Dali's hjemmeside? Er det en ældre sag der er udgået af deres sortiment?
DALI Suite 2.8 - Virker som en fornuftig højttaler
Jamo X870 Antracit - Står til 2999,- i Merlin!
CERWIN VEGA V-15F - Fordi jeg tager prisen i betragtning er den stadig på listen
Jamo D590 - Audiosound har den på tilbud til 2500,- pr. styk dvs. ½ pris, men på Jamo's hjemmeside står den under "Detail Sound" 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Februar 2004 kl. 08:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kedde skrev:
|
Dali 909, svarer lidt til dali Blue 8008, dog med den forskel at der i 909 sidder 2x10" basser istedet for 2x8" så den er noget mere Cervin Wega agtig i sin bass-gengivelse end dali 850, som så igen svarer meget til Dali 870 (evidence).
Både evidence og 8008 kan du høre i HiFi klubben.
Der er Dali 909 på DBA.dk til mellem 3 og 4K, tag den i mahogni finish, den er meget flottere end den sorte vinyl
|
|
|
Du har aldrig hørt DALI850, har du??? Der garanteret mere smæk på bassen en på 909'eren. Husk på, at to gode 8¨basser er væsentlig bedre en to billige 10¨basser.
Men det du er faldet for, er sikkert den volumiøse buldrende mudder-bas. Men det har altså ikke noget med god lyd at gøre. Skal man op i 3-4000 brugt, ville jeg tage 850'eren frem for 909.
Husk på, at 850'eren er gammel topmodel i den dyre "røde" serie, mens 909 kommer fra den billige "blå" serie. Og der er så meget kvalitetsforskel. Skal man bare have stor og ukontrolleret bulder-bas, så kan man tage Bilka eller EL-Giganten efter et sæt kæmpe ELTAX'er til 1500 pr. sæt. De spiller af h... til, men opfylder kravet.
Endnu en gang.... vælg en højtaler fra DALI's røde serie. Ikke nok med, at enheder og delefilter er af meget bedre kvalitet.... du får et kabinet i ægte træfiner.... ikke billig vinyl!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Februar 2004 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte lige.... System Audio.... fremragende valg.
Det er ikke helt korrekt, at de mangler bas. Men folk kan få den opfattelse, eftersom bassen gengives meget hurtigt og præcist. Der er altså ingen form for bulder.
Men netop denne bulder har intet med god bas at gøre. Tværtimod. Det er tegn på, at bassen er dårligt afstemt. Og så er det en total misforståelse. at små enheder ikke kan spille bas. Forskellen er bare, at de ikke sætter hele lokalet til at "spille" med. Det er ofte det man oplever med store langsomme enheder. De får lokalet til at "runge" med. Men det er jo netop ikke hvad man ønsker i HIFI.
Vil man have rungen og bulder, så skal man børe købe noget billigt skrammel med nogle store enheder. Så er der bulder.
Skal lige tilføje, at jeg i går havde en sjov oplevelse med mine System Audio 1070'ere. Jeg fik besøg af en af gutterne, der ikke tidligere havde hørt dem. Han var helt overbevist om, at der måtte være en Sub et eller andet sted i lokalet, eller at der måtte sidde en stor bas indvendigt i kabinettet. Men nej... SA1070 består kun af en 1¨diskant og to små 5¨basser. Men de er afstemt til UG, og det kan høres.
|
| Til top |
|
| |
Rocco Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Februar 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|